H
Hade tänkt att mura upp en hyvsat stor grillplats (själva grillen menar jag) av tegelsten.
Är någon har tips hur går till väga? Och var får man tag i bra grillgaller?
 
Angående galler finns väl egentligen 2 tips:
1. Det finns galler i div storlekar från Landmann, bygg grillen utifrån ett av dessa mått.
2. Gör som jag, mura grillen och när det är klart, klia dig i huvet och fundera hur i h...vete du skall fixa till gallret.
Det löste sig med att jag åkte runt hela stan och frågade alla metallverkstäder om de kunde hjälpa till.
Slutligen fick jag hjälp, Sträckmetall ogalvad skall man använda, det är sånt där som man kan lägga på trappor som halkskydd.
Funkar alldeles utmärkt för min del och det går att få i riktigt stora storlekar, mitt är över 150 cm långt.....
 
H
Göt du någon bottenplatta? Och hur lång ner i marken behövde du gå?
Hur hög gjorde du gillen över markplan?
 
Mina erfarenheter:

Byggde en murad grill av lecablock + puts. Fick tyvärr riva den då jag byggde om uteplatsen och byggde uterum, må den vila i frid! Följande bekymmer stötte jag på.

*Jag murade in en rostfriplåt att använda som kolbädd. - BAD IDEA! då spricker din grill, trots att det rostfria INTE skall påverkas av höga temperaturer. Försök 2, sätt in armeringsjärn , därefter tillverka en "låda" gjord av aluminium där du förvarar kolbädden-. -Hyffsad lösning, dock så trots bockade kanter och 4 mm aluminium så blev den jävlen skev... Försök 3- kommer köra samma princip som i försök 2 vid min nästa grill... Fast jag skall göra lite mer förstärkningar på lådan, samt sätta dit handtag! Det är oerhört smidigt att tömma grillen med en sådan låda...

Jag är rädd för att ditt tegel kommer spricka om du använder det som kolbädd även och du använder eldfast bruk. Det blir så oerhört varmt, mycket varmare än i en kamin när du gasar på med briketter.

*Som grillgaller använde jag streckmetall som beskrivet ovan.

Ja just det, jag provade att klä insidan med klinker för design... -BAD IDEA! Den spricker... så det blev att putsa hela istället...
 
H
Tack!
Det är tydlingen inte så enkelt som jag först trodde :)
 
H
Tack!
 
jag gjöt en sula för grillen att stå på, mest för att marken lutar en del där grillen står.
Kommer inte ihåg exakt mått över mark på min grill men det är lagom arbetshöjd när jag står på altan i alla fall.

Jag löste kolfrågan på enklast möjliga vis:
Jag har borrat in rostfri gängstång över hela grillens bredd och sen på stängerna lagt en vanlig 3 mm plåt som fungerar som upplag för grillkol.
Då grillen är så pass stor och djup så är det bara att lägga så mycket kol man tycker sig behöva och sedan tända på.
Kolet ligger aldrig nära grillens väggar så det är inget problem.
 
Läste inte hel afrågan tydligen....

Jag gick inte ner nårt alls i marken i princip, jämnade till med grus och sedan gjöt jag på det. Efterfyllde viss del på utsidan när det brunnit klart men inte så mycket.

Efter ett år nu så har jag inga sprickor eller liknande i grillen och den är bara putsad, behandlad med mur och putsgrund från Biltema samt målad med silikatfärg av bra fabrikat.

Och var inte orolig, jag tyckte det var ett roligt projekt som inte var speciellt svårt.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.