Har inte bestämt mig om jag ska köra med sirenen till larmet eller inte. Anser ju själv att det är j-vl-gt irriterande med larm som står och går i tättbebyggt villaområde.

Nåväl, införskaffade en blixstrobe såsom ett visuellt alternativ till siren. Nu är det så att jag valde röd strobe. Var det så smart egentligen; om larmet går och det börjar blinka rött, kommer lagens långa larm tolka det som att det brinner i huset och skicka brandkåren?

Dvs är rött=brand och jag skulle valt en annan färg, i så fall vilken?
 
Har inget bra svar men jag köpte vita för att det kändes mest "neutralt". Det syns i alla fall tydligt på natten när de drar igång ;)
 
Rött ljus är väl den färg som syns minst i mörker?
Fast som blixtstrobe så kanske det syns ändå?
 
Ja, ja dissa mitt färgval ännu mer :'( ;D

Det är rätt bra tryck i stroben 8) så jag tror inte att det ska vara ett problem ;)
 
Vår larminstallatör, godkänd och certifierad eller vad kallas, har satt upp en röd blixtlampa hos oss, förutsätter att det är godkänt då.

Vad jag vet så måste t.ex. brandlarmets "utomhusklocka", alltså metallsirenen, vara i röd färg.
 
Röd färg måste väl vara bättre än orange som kan misstolkas till att ett arbetsfordon är ute och jobbar, fast kanske inte i kombination med en siren.

Jag valde iallafall röd färg på mitt "blixtljus".
 
Den färg som syns sämst i mörker är nog blått. Under 2:a världskriget monterades blå strålkastare på lastbilar för att undvika upptäckt i mörker.

Lustigt att man valde den färgen till utryckningsfordon.  :)

Varför inte välja flera färger ála amerikanska polisbilar?
 
Har för mig att jag hört att anledningen till att vi har blå och inte röda "saftblandare" på utryckningsfordon va att de röda fick dåligt ryckte på grund av att SS använde de röda under andra världskriget. Om detta är ytterligare en skröna vet jag inte.
 
rött eller blått inom försvaret beror mer på hur det påverkar ögats mörkerseende. Rött påverkar det minst vilket gör att man lättare kan se där det inte är upplyst av det röda. Blått är sämst! förstör mörkerseendet för den som tittar i blått ljus och att det desutom gör en lättare åksjuk! (utryckningsfordon nattetid)

På larm så spelar det nog ingen roll men undvik orange kanske eftersom det kan misstolkas med arbetsmaskiner. Egentligen samma sak med blått men folks nyfikenhet att kolla vad det händer är otroligt mycket högre när det blinkar blått (polis, ambulans, brandkår mfl) än när det blinkar orange (hjullastare, vägverket, grävmaskiner osv) Ha ha
 
Jag valde blått då det ser ut som om en polis är på väg.
Och visst blir man alltid nyfiken om man ser nån polisbil.

Satte den längst upp på nocken av huset syns rejält långt
 
T
Har för mig att man inte får använda färgen blå i Sverige(utryckningsfordon), sen är det fritt fram med andra färger. Det finns nog ingen enhetlig färg som syns bäst själv, snarare en blandning, det är därför som polisen i USA kör med GUL-BLÅ-RÖD som syns bäst, så kanske vitt/rött i blandning kan hjälpa dig, eller alla 3 men det sker som sagt på egen risk om länsman skulle vara purken av sig.
 
Varför inte vara lite patriotisk och välja gult och blått? :)
 
TN-Funkis skrev:
Har för mig att man inte får använda färgen blå i Sverige(utryckningsfordon), sen är det fritt fram med andra färger. Det finns nog ingen enhetlig färg som syns bäst själv, snarare en blandning, det är därför som polisen i USA kör med GUL-BLÅ-RÖD som syns bäst, så kanske vitt/rött i blandning kan hjälpa dig, eller alla 3 men det sker som sagt på egen risk om länsman skulle vara purken av sig.
¨

Han ska ha det på huset inte på bilen..spelar ingen roll vilken färg bara den syns och irriterar vilt, :cool:
 
Jag tackar för alla svar, så även de initiativrika  ;D Jag kör vidare med mitt enkla, röda helt enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.