Hej,

Vi har en tomt i skogen i Dalsland. ca 2500 kvm och taxerad till ca 100.000. Åt ena hållet är det blandad "urskog" dvs inget som markägaren verkar så intresserad av att gallra etc. Rätt svårt att ta sig fram i den men vore gott att ha lite vedförsörjning tryggad ett bra tag. Vi har även servitut på brunn en bit in i den skogen. Dessutom kan man då med gott samvete röja upp en gångstig ner till en sjö ca 250 meter bort. Marken gränsar inte till sjön utan det är en kommunal badplats närmast sjön.

Vad är ett rimligt bud på en hektar av denna skog tror ni om ägaren skulle vara intresserad av att sälja?

tack/David
 
På din beskrivning gissar jag runt 30 Kkr/Ha.
 
Jag funderade lite på detta.
billy_baver har gett en uppskattning. Jag skulle snarare gissa på 50.000:-/Ha.

Men frågan har ju två sidor:
1) Vad är marken värd för ägaren/skogsbonden med avseende på avkastning o annat?
2) Vad är marken värd för dig som ren tomtmark?

Det är väl klart att ägaren vill få ut max när han förstår att där finns ett värde i marken,
som inte bara grundas på bonitet och skogskubikmeter.

Så i dina kläder skulle jag nog ge ett fett anbud.
Du får tänka efter vad marken är värd för dig, och sen ge dig själv lite rabatt.
 
Min bedömning grundar sig på skogligt produktionsvärde i dagsskick. TS ställde frågan på det viset, och utgick från en "motiverad" säljare. Att värdera tomtmark är en helt annan sak.
 
Iom. att marken tydligen helt eller delvis ligger under stranskyddsbestämmelser så tror jag att det kan bli svårt att få stycka av marken.
 
Tackar för svar!

Min tanke med denna mark är inte att bygga något på den eller meja ner skogen för att få utsikt mot sjön eller något sådant, utan
1) Kunna röja lite sly/gallra för framkomlighet etc
2) Kunna ta ett par träd / år till bastuved etc.
3) Säkra att ingen annan bygger hus på den sidan.
3) Skoj att bli skogsägare. Jag har iofs en liten skogsdunge på 30-40 träd på tomten nu men lite mer vore trevligt. Just där vill jag inte ta ner för mkt heller.

Kan ju hända att strandskydd kommer med i bilden ja. Kanske t o m är så att de har marken ända ner till sjön men att kommunen har servitut på att driva badplats? Kan det förekomma?
Ska nämna också att kraftledning går över den aktuella marken, borde dra ner lite.

Men uppåt 70 kkr kan jag tycka det är värt så jag kanske ska bjuda 50 då :) Om det nu ens är till salu eller möjligt att stycka av som sagt.
 
Redigerat:
En granne till mig fick avslag från länstryelsen att köpa loss lite mark runt huset (~1 Ha) från Sveaskog. De ansåg att fritidshusägare inte fick bli skogsägare. Han skrev sig då på fastigheten och då blev det ett OK från länstyrelsen.
Räkna med minst 20kkr för avstyckning för lantmäteriets kostnader
 
Kan tillägga att fastighetsbildningen kan möta motstånd även strandskyddet förutan. ´Visserligen är detta inte trådens centrala fråga. Men säkraste taktiken gentemot lantmäteriet, skulle jag tro, är att tillskifta mark så det räcker till att hålla två hästar. Oavsett om ni själva tänker skaffa husdjur eller ej är det bara med en sådan tänkt markanvändning man kan motivera bildandet av en jordbruksfastighet, som egentligen är för liten att hålla lönsam.

Alltså: Köp minimum två, tre hektar. Hästgårdar måste rymma minst två hästar därför att djurskyddet kräver att de ska slippa vara ensamma. Gränsen uppåt är fyra hästar eftersom större hästhållning kräver mer kvalificerad gödselhantering.
 
Tackar för tips!

I avstyckningen -68 som resulterade i min befintliga fastighet (då tog Lantmäteriet f.ö 880:) står det att området är för "sommarbostadsändamål", kan det påverka ?

En lite kul detalj är att området heter Hästhagen så det kanske blir i såfall att återgå till "ursprunglig" användning av marken :)
 
Påverka och påverka. Hela saken handlar ju om lantmäteriet kan finna att de berörda fastigheterna (din "sommarbostad" och grannens "jordbruk") tillsammans gagnas av den förändring du föreslår.
 
Ok, jag kan väl i någon mån förstå att myndigheterna föredrar att man är permanentboende om man ska ta över en bit skog av grann(stam)fastigheten. Kanske är större chans att skogen sköts bättre eller hur går resonemangen?
Jag försöker men ser inte riktigt varför en avsikt att driva hästgård skulle påverka Lantmäteriet i positiv riktning. Det skulle åtminstone i mitt fall innebära att jag får skövla stora delar av de 2-3 hektaren snårig skog för att ge plats åt stall, betesmark, paddock etc. Jag vet inte hur det skulle gagna stamfastigheten heller. De borde väl även ta miljöhänsyn med tanke på att de drar sig för att stycka av fastigheter med strandtomt av farhågor för mer bebyggelse vid vattnet (antar jag)
Intressant höra hur ni rutinerade resonerar kring detta, själv har jag ju inte funderat i dessa banor tidigare...
 
Redigerat:
Du behöver inte anlägga något alls. Du behöver inte ens veta vad som är fram och bak på en häst. Det hela handlar om att fastigheten i princip "skulle kunna" funka för hästhållning, som med tiden blivit en så bred och populär hobby att den accepteras vid fastighetsbildning.

Jag har inte sagt att en avstyckning av mark gynnar stamfastigheten. Jag sa att lagen kräver att den sammanvägda nyttan ska motivera åtgärden. Alltså, att stamfastighetens minskade värde MER än uppvägs av den ökade nyttan med en ny jordbruksfastighet.
 
Ok tack, kul att få lite insikt!
 
Arrendera 1ha på 50år?
 
Nja verkar inte som att det är tillåtet att arrendera skog på det sättet jag vill använda den.
Jag ska inte jaga el dyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.