M
Hej

Ska i veckan börja med taket till min veranda och kliar mig lite i huvudet när jag står vid stolparna och försöker bestämma höjd för taket. Vad är en bra höjd, kan 2400 upp till underkant av främre bärlinan vara lämpligt? Bärlinan är 45x220 och jag tänkte att takreglarna sen till hälften ska gå ner på bärlinan och till hälften gå ut och bilda takutsprång.

Mycket tacksam för förslag och ideer. / Magnus
 
Först vill jag säga att jag har INGEN erfarenhet av att bygga veranda men lång erfarenhet av fika/luncher/middagar/fester på diverse verandor.

Mitt förslag är, bygg så högt du kan med hänsyn till befintligt hus. Det är apfult och omysigt med dessa låga lådor som blir när taket är för lågt. Allra allra snyggast tycker jag det blir med sadeltak men det var ju inte det du frågade om. :D Jag tycker det finns många fördelar med så högt i tak som möjligt. Känns luftigt och rymligt även om verandan inte är jättestor, på våren/hösten blir verandan soligare då låg sol kommer in. Fint med ljus/belysning i taket som hänger ner utan att du slår i huvudet eller taket riskerar att bli för varmt. Har du högt nog kan du grilla på verandan också!

Fördelar med lågt tak? Möjligen minimal materialbesparing.

Helene
 
M
Tack Helene för dina tips och värdefulla synpunkter. Jag tar med dom i utformningen. Och jag ska ha ett sk "hipped roof" med aluzink så det kan bli snyggt :).

Mvh/Magnus
 
Jag fick slå upp hipped roof och jaaa, godkänt! d^_^b

Helene med markis men med verandadrömmar
 
M
Ett tillägg: Sågar jag ur stolparna så jag kan lägga bärlinan på insidan eller utsidan av stolpen? Säkert självklart men jag hittar ingen bild.

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.