Jo ni har säkert rätt i att vi borde ta detta skriftligen, dock tror jag nog att de återoplanterar för de har gjort det tidigare med de som ägde vår tomt innan oss. Det finns en sektion som är återplanterad och det är den de tänker plocka bort och sedan återplantera tätare enligt dem. Vår väg är redan sönderkörd pga vårt eget bygge men hinner vi asfaltera eller fixa vägen innan de drar igång då får de inte använda vår väg så vi hoppas på att vi hinner göra klart det :)
Vi är säkert dumma och godtrogna men det värsta jag vet är att bråka med ngn jag ska träffa varje dag resten av vårt boende där ute, ett skriftligt kontrakt kan jag nog se till att fixa iaf men att de ska betala oss under tiden det borras och tills de satt upp allt igen vill jag nog inte kräva i detta läget.

Varför de nekade oss bygga vårt garage är något komplicerat, det är som så att vår häck går en bra bit in på vår tomt, en sluttning bakom häcken är vår men nyttjas av grannen. De har tidigare försökt köpa loss den biten mark men fått nej av kommun och lantmäteri (eller vilka de nu frågat), vårt garage hade legat i kant med häcken och förstört deras utsikt mot häcken(?) samt troligtvis spolierat deras chanser att få köpa loss marken av oss när detaljplanen gått ut.
Vi har sagt att vi antingen kommer flytta häcken till tomtgräns och fylla ut för att nyttja hela vår mark eller försöka sälja loss biten till grannen så fort det går, därför bråkar vi helst inte för mycket redan nu. Drömmen är väl att nyttja marken själv men det kommer kosta en slant att fylla ut och plantera ny häck (är idag fyra meter hög)

Men jag ska fixa ett kontrakt med vår överenskommelse iaf, tack för tipset!
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Förvisso så ska man man alltid vara riskmedveten, men jag tycker ändå att det målas lite väl mycket f-n på väggen här. Jag svårt att tro att vägen skulle bli sönderkörd för att de rullar sin borrigg på den tex. Be dem köra på plank så blir skadorna mindre tex. Antar att det finns en god anledning till varför de inte kan köra över sin egna tomt?

Annars är väl tipset att fotodokumentera innan arbetena startar så blir det lättare sen, om det skulle bli diskussion.
De kan köra över sin egen tomt men den är fint planerad med gräsmatta och planteringar, om vi hinner alsfaltera eller fixa vägen innan det är dags för dem att borra så har de dock ingt annat val men kostnaden för dem blir såklart högre eftersom de måste återställa sin egen tomt då...
 
Jag hoppas ni skriver ett avtal om
-återställning av häck, ta gärna foto innan och reglera att häcken ska vara OK även efter 2-3 år
-återställning av ev övriga skador på tomten, ta foton innan
-återställning av väg, inkl nedsjunket bärlager

Det bästa är om ni (på grannens bekostnad) tar ut besiktningsman före & efter.

Tro gör man i kyrkan, för att slippa bråk efteråt så skriver man avtal innan.
 
En borrigg kör inte sönder en asfalterad väg heller. Det blir möjligen märken i ytskiktet efter larvbanden, som försvinner inom några veckor. I princip så blir det inga skador på en gräsmatta heller, men finns givetvis liten risk att den river upp lite där den vänder på gräs. Å andra sidan så skall de ju ändå ha in en grävare och gräva fram till huset så deras trädgård fär ju en del skador ialla fall.
 
En nyasfalterad väg vill jag inte ha några larvfötter på iaf, jag vet inte om ngn verkligen kan garantera att det inte går sönder, som tex när de kör mellan tomterna? Kanten borde kunna bli skadad? Grävaren tar de också in "vår" väg såklart och de borrar nära sitt hus så så mycket gräva blir det nog inte.

Vi hade en grävare med larvötter i vår nuvarande trädgård och det blev bra fula märken, dels trycktes marken ner av tyngden och dels sålossnade gräs där den kört.

Tack för allt engagemang i frågan!
 
Göran.W
En borrigg kör inte itu något alls mer än precis där den snurrar runt.
Så länge den kör rakt fram på en torr gräsmatta krävs bara lite jord för att återställa dom minnimala skadorna.
Det är idioti att gräva upp häckar och ha sig för att man vill slippa strö ut lite jord och dessutom kan borraren lägga plåtar under och då blir det inga skador alls.
 
Min erfarenhet är att en 1,5t minigrävare kan göras på gräs utan att det blir spår. Vänder man på en press kan man tillochmed svänga utan att förstöra gräset. En 2.5t maskin gör hårda spår i backen hur man än beter sig.

En borrig tror jag väger 10t eller mer. Det kommer bli ordentliga spår i en gräsmatta och man ska nog fundera på hur man kör den på en nyasfalterad uppfart (även om den har gummifötter blir det spår när man svänger).
 
Göran.W
En normal borrigg ca 10 ton + utrustningen den bär som tex borrstänger så totalt ca 12 ton.
Jag har kört borrigar på gräs och det blir inte mycket till märke om marken är torr.
Är marken blöt kan riggen sjunka någon dm.
Asfalt skadas normalt inte om den är av god kvalite men att köra på nylagd asfalt är inget jag rekomenderar och definitivt inte om det är varmt ute.
 
Göran.W skrev:
En normal borrigg ca 10 ton + utrustningen den bär som tex borrstänger så totalt ca 12 ton.
Jag har kört borrigar på gräs och det blir inte mycket till märke om marken är torr.
Är marken blöt kan riggen sjunka någon dm.
Asfalt skadas normalt inte om den är av god kvalite men att köra på nylagd asfalt är inget jag rekomenderar och definitivt inte om det är varmt ute.

Inte så illa gissat från min sida då! d^_^b
 
Låter som grannen kör över er...
 
Tur att man inte har vissa av er som grannar... Tråkig attityd tycker jag när det ska krigas hela tiden.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Hur gick det?
 
  • Gilla
gizmo007
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.