Har en på ytan ganska fin drängstuga som jag funderat på att ta tag i någon gång. Taket är förhållandevis tätt, nya tvåglasfönster. Inne i är kakelugnen ful och behov av omsättning, den fina vedeldade köksspisen är borta. Lågt i tak, ganska sviktande golv (halvkällare). Inget vatten/avlopp.

Man kan renovera, men jag skulle misstänka att man får strippa ner till stommen både inne och ute, och nya golv (två våningar). Yttertaket är oisolerat.

Jaha, tänkte jag skulle gräva bort lite jord runt om (var myror som klättrar omkring där) för att se. Och bottensyllen var inge vidare. Jaha, lyfta och fixa ny grund när det ändå lyfts.

Så då tröttnade jag lite. ;) Varför inte bara riva och antingen bygga något som behövs (maskinhall) eller ett modernt boningshus? Eller en ny timrad stuga i faksimil. Gillar timmer som stomme, laxknut och panel förstås.

Som vanligt kommerj ag väl skjuta upp beslutet och göra ingenting. Finns det något lätt jag kan göra för att förhnidra förfallet? Gräva upp lite mer runt om och lägga i grus. Vilken sorts grus i så fall, bergkross? ;)

Visst ser det ut som mullbänksgrund, eller är det bara gammalt mög som har förmultnat på plats?

Edit: Ingen el heller, förutom rester av gamla knoppdragningar.

Plats för fria tankar nedan!
 
  • DSC_0196.jpg
  • DSC_0195.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vill du verkligen ha min åsikt? ;) Skämt åsido, på vischan får man ibland mycket av det goda, t.ex hus.... det är ju en rar stuga du har. Jag skulle nog prova att komma överens med mig själv att göra någon, inte alltför stor åtgård varje år för att underhålla huset. Som att ordna en torrare miljö runt huset. Och varför inte ha ett hus utan el, kanske sommarvatten, det är ju enklare att underhålla, inget brum från vitvaror mm. inget krångel när vintern kommer. Pittoreskt som gästhus eller att bara vara för sig själv eller rymma från barnen? Vi har inrett ett magasin till ateljé och drog in el och förberedde för vatten men hejdade oss och väntar till vi ser att det verkligen behövs eller om det går ändå. Men som sagt, gräv bort växtligheten och kolla taket så kan du fundera lite till :)
 
Jag tänker lite som Gafsan, vad ska du ha det till? Det behöver ju inte vara ett elände att det varken finns el eller vatten, och sviktande golv är ju som de är, charmiga ibland. :)
 
Tja, just nu har jag det till att förvara gamla fönster och fönsterbågar.

Nej, uthus i varierande stadier av färfall saknar jag inte. 400 m2 kanske? Men inget av dem uppfyller mitt behov, en maskinhall med hårt golv och 3m i tak. ;)

Det är för skitigt och slitet inuti för att man egentligen skall kunna vara där.
 
Vilket år är det från? Jag är själv byggnadsvårdsintresserad, men om huset inte är speciellt på något vis eller riktigt gammalt kan ju en rivning vara lika bra som att låta det förfalla. Det beror ju egentligen på om du ser dig själv med stugan som hobby under lång tid framöver. Är det bara ett besvär finns det kanske bättre saker att göra med sin tid?
 
Jag vet inte när det är byggt, andra halva 1800-tal kanske? Tror att ovanvåningen tillkommit senare.
 
Om dina fönster är lika form och storlek som de gamla och jag tänker bort övervåningen så tänker jag före 1850. Om man gräver fram huset (ganska nödvändigt) så kan man laga fasaden med en kapning/skarvning i nederkant på fönster. då kommer man åt att inspektera alla syllar och man får inte ett för stort arbetsprojekt. Då kan man jobba med en sida i taget. Det är inte säkert att du behöver lyfta huset. Kan skicka in en bild senare på en sån fasad men hinner inte just nu.
 
Då tycker jag inte du ska riva utan att tänka igenom beslutet ordentligt. Dina barn kanske en gång vill renovera stugan? Jag skulle bara sett till att taket var tätt och ev. Tittat över syllen.
 
Hur gör man med "mullbänken" då? Dvs, jord som ligger dikt an/under(?) syllarna`?
 
Jag skulle tagit bort den om jag bytte syll. Det funkade väl OK när man eldade och värmen gick ner genom golvet och torkade upp. Utan mullbänken blev det ju ohållbart dragigt också. Så man får lösa golvet på annat sätt. Jag tror du får bra input genom ett långt samtal med länsantikvarien och genom boken Så renoveras torp och gårdar.
 
Gulligt hus. Om det inte står ivägen kan det väl få stå? Det är ju en massa jobba att riva eller renovera. Kör en liten grävmaskin (roligt!!!) runt huset, i med lite grovt grus eller dylikt så att syllen och mullbänken blir någorlunda torra och en bräda längst ner så att har du bromsat förfallet tills vidare.

Fast, det är klart. En maskinhall är ju klart användbarare. Det tror jag också 1800-tals bonden skulle hållit med om, hade han fått se de moderna maskinerna. Äh, nu börjar jag drömma om en knuttimrad maskinhall... :D
 
Fint ställe! Håller nog med den som föreslog att ta det lugnt och göra något varje år. Det där beror ju i o f s på hur man är lagd. Vissa gillar att ta en vecka då och då, göra en sak sedan vänta till nästa år osv, andra att tokjobba tills man har resultat. Men, helt klart har marken vallats upp mot huset och lutar fel så det första och ganska billiga och enkla man bör göra är att ta dit en grävmaskin och gräva ut så att det blir någon dm mellan trä o mark samt lutning utåt överallt. Egentligen är det ju rätt fult med singel runt hela huset men jag tycker att man kan lägga ett lager. Med tiden kommer gräset i alla fall att växa över ,men man får lite andrum. Sedan kan man börja titta på syll och golv och att kapa panelen nertill och lägga en bred snygg bräda med fasad överkant osv. En rejäl städning inomhus kan vara bra psykologi, då känns det mindre ruckligt. Men börja inte riva innan du vet vad som ska göras. Det har jag sett alldeles för många gånger och lyckats med själv också. Man river ned väggbeklädnader eller annat för att det känns effektivt, går snabbt och inte kostar något också följer barnet gärna ut med badvattnet i form av att värdefulla husdelar far med. Till slut, börja inte med att rådgöra med länsantikvarien. dom kan teoretiskt sett ge bidrag men den chansen är nog ganska minimal. Däremot kan det vara idé att kontakta landsantikvarien, dvs länsmuseet. Dom ger ofta gratis rådgivning på plats och kan vara bra bollplank. (Det är en supervanlig sammanblandning mellan länsantikvarien och länsmuseet, jag vill inte vara messerschmitt men kan inte låta bli att nämna det)
 
Redigerat:
Har haft folk på plats, de har tittat på stora huset. Men det var sönderrenoverat. Grannens identiska gård är K-märkt. ;)

F-n, hyra en minigrävare vore nåt. "Oj, jag slant visst!". :D
 
magnusk750 skrev:
(Det är en supervanlig sammanblandning mellan länsantikvarien och länsmuseet, jag vill inte vara messerschmitt men kan inte låta bli att nämna det)
Tack! Tänkte såklart på landsantikvarien! Länsantikvarien måste vara rätt trött på alla samtal... ;)
 
-MH- skrev:
F-n, hyra en minigrävare vore nåt. "Oj, jag slant visst!". :D
Vi grävde precis runt huset med en mycket liten minigrävare (900 kg) som man kan hämta på släp själv. Den är att betrakta som en motordriven spade och även om man råkar slå i husväggen så blir det bara ett hack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.