Hade VVS:are hemma häromdagen för att färdigställa badrummet.
Det som skulle göras var:
Montera och koppla in toalettstol, handfat+blandare, duschblandare och handdukstork.
Någon som vågar sig på att uppskatta på ett ungefär hur många timmars jobb detta borde röra sig om?

Upptäckte när vi kom hem att handdukstorken är monterad på så sätt att de 4 fästpunkterna inte är satta ut mot hörnen, utan mer i mitten av torken. Det innebär att det inte går att hänga annat än vääääldigt smala eller korta handdukar eftersom fästena annars är i vägen. Vi tänkte nog att det var rätt självklart vart fästena skulle sitta. Inte så mycket att göra åt detta antagligen eftersom hålen i kaklet är där de är. :(

Toastolen är limmad med en kritvit silikonfog (som dessutom har "runnit" ut lite) mot det mörka kalket på golvet. Snyggt? Njaej....inte direkt. Är det "standard" att toastolen limmas? Vi trodde nog att den skulle skruvas fast.

Rör dragna i väggen har fakturerats för 25 m. Toa-dusch-handfat står i stort sett kloss intill varandra och vattenanslutningen kommer från andra sidan väggen. För att göra över med 25 m rör måste de ha dragit 3 varv runt hela badrummet också. Är det standard att köpa 25 m och debitera kunden för detta oavsett hur mycket som behövs? Finns det inte mindre förpackningar?

Finns det inga hantverkare som ringer kunden för att fråga något? T ex "vill ni ha toastolen limmad eller skruvad?" Gjorde vi ett misstag när vi trodde att de här sakerna inte var så mycket att diskutera innan?
 
Fixen skrev:
Gjorde vi ett misstag när vi trodde att de här sakerna inte var så mycket att diskutera innan?
Uppenbarligen. :)

Har man inget avtalat om hur arbetet ska utföras ger man i princip hantverkaren fria händer att uföra arbetet efter eget huvud. Sedan kan man tycka vad man vill om det...
 
joflopp skrev:
Uppenbarligen. :)

Har man inget avtalat om hur arbetet ska utföras ger man i princip hantverkaren fria händer att uföra arbetet efter eget huvud. Sedan kan man tycka vad man vill om det...
Så rent krasst ska man säga till om ALLT?

Till plattsättaren: du ska sätta kaklet RAKT. (Annars är han i sin fulla rätt att sätta det hur snett som helst?)
 
Man får inte skruva toaletten längre då man gör hål på tätskikten.. Låter märkilgt dock att silikonet "runnit" ut, är ju inte direkt raketforskning att dra en silikonsträng o ställa dit muggen.. Men är silikonet utsmetat borde det gå att skära bort. Eftersom du betalat för montering borde du ringa till rörisen o be dom åtgärda..
 
Skoga skrev:
Man får inte skruva toaletten längre då man gör hål på tätskikten.. Låter märkilgt dock att silikonet "runnit" ut, är ju inte direkt raketforskning att dra en silikonsträng o ställa dit muggen.. Men är silikonet utsmetat borde det gå att skära bort. Eftersom du betalat för montering borde du ringa till rörisen o be dom åtgärda..
Ah....det visste jag inte. Tack för info! Då behöver man i alla fall inte sura över att de limmade, då gjorde de ju det rätt i alla fall. :p
 
Men nog fan använder man transparent silicon och inte vit speciellt om golvet är mörkt...
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Men nog fan använder man transparent silicon och inte vit speciellt om golvet är mörkt...
Ja, det hade onekligen varit snyggare!
Men varför skulle de tänka på en sån överkvalificerad sak när de lyckades montera handdukstorken så man inte kan hänga handdukar på den....? :O

Ingen som vågar sig på en uppskattning på hur många timmars jobb det borde vara? Vet att det säkert är svårt att svara på, men mellan tummen och pekfingret?
 
Jag gjorde ungefär samma saker själv. Om vi räknar bort all tiden som gick åt att fundera ut vilka saker som behövdes och sen åka och köpa dem (icke helt oansenlig tid faktiskt) så gjorde jag väl av med ungefär den här tiden:

- Måtta in, limma fast och koppla in toalettstol: 45 minuter max.
- Montera handfat: 1 timme (men då var det i en kommod där jag fick justera en del för att få det i våg och linjera med kaklet)
- Montera och koppla in handfatsblandare: 30 minuter
- Montera duschblandare: 1 timme (fick inte klämringen att fästa ordentligt först, måste fila lite till på rören)
- Montera och koppla in handdukstork: 2-3 timmar. Här var det mycket mätande både för att få de fyra fästpunkterna helt rätt samtidigt som rörlängderna till anslutningen skulle kapas rätt längd.

Summa summarum, för en amatör som mig tog monteringsarbetet 6-7 timmar. Proffs borde klara det snabbare.
 
b8q skrev:
Jag gjorde ungefär samma saker själv. Om vi räknar bort all tiden som gick åt att fundera ut vilka saker som behövdes och sen åka och köpa dem (icke helt oansenlig tid faktiskt) så gjorde jag väl av med ungefär den här tiden:

- Måtta in, limma fast och koppla in toalettstol: 45 minuter max.
- Montera handfat: 1 timme (men då var det i en kommod där jag fick justera en del för att få det i våg och linjera med kaklet)
- Montera och koppla in handfatsblandare: 30 minuter
- Montera duschblandare: 1 timme (fick inte klämringen att fästa ordentligt först, måste fila lite till på rören)
- Montera och koppla in handdukstork: 2-3 timmar. Här var det mycket mätande både för att få de fyra fästpunkterna helt rätt samtidigt som rörlängderna till anslutningen skulle kapas rätt längd.

Summa summarum, för en amatör som mig tog monteringsarbetet 6-7 timmar. Proffs borde klara det snabbare.
Då var det ena riktiga fibbel-amatörer som var hemma hos oss.....för de tog 14 timmar! :x
 
De var väl kanske två. En som arbetade och en som stod i vägen...:rolleyes:
Nej, seriöst; fanns allt material eller var de tvungna att åka iväg och köpa kopplingar och annat?
 
Ja, man får skilja på aktiv arbetstid och debiterad tid. Dock inte hur mycket som helst...

//Patrik
 
Det finns moment som man i regel bara kan göra på ett sätt och det tar i vissa fall lika lång tid för ett proffs som amatör men vad och varför kan man ju diskutera i evigheter. Även skillnaden sen då så klart på slutresultatet mellan 1 timme proffsjobb och 1 timme amatörjobb.
 
Om han va hemma hos er en dag, hur kan han då ha fått ihop till 14 timmar? Borde ju va max 8 timmar då? Låter ju mycket saltat med dom timmarna eftersom att ja själv skulle ha gjort de på 8 timmar som amatör.
 
2 pers 7 timmar vardera kanske?
 
Och 15 öl vardera för att de ska ta så där länge! :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.