lordi skrev:
Det ser ut som en bra utformad offert. Tycker inte heller det låter hutlöst dyrt, men ta in pris från några andra firmor. Det bör man alltid göra. Men se till så att de får räkna på samma förutsättningar.

Och det tar tid att montera ihop skåpstommar, har själv monterat ihop några ikea-kök.
Snickarna som jag har kontakt med i jobbet brukar rekommendera sina kunder att skruva ihop stommarna själva. Det klarar de flesta som kan läsa en monteringsanvisning. På så sätt sparar kunden en slant. Kör de sen och slänger jättehögen med emballage själva, så sparar de en liten slant till.
Personligen ser jag det tvärtom... :blushing:

Om jag mot förmodan skulle ta mig an ett Ikeakök så är det under förutsättning att jag gör allt...
Anledningen är framförallt att min erfarenhet av att folk själv sätter ihop skåpen har slutat med att skåpen är "ur vinkel" och man har ett halvt hel*ete att få det bra på väggen...
Mängder av folk inser inte hur viktigt det är att sätta ihop skåpen i vinkel nämligen.

Man sätter ihop 4-5 skåp / timme så sådär värst mycket tid tar det inte just med det momentet tycker jag... :blushing:
 
Det är ju raka fina linjer i beskrivningen ju, klart skåpet blir i räta linjer då...eller? :)
 
Glufsglufs skrev:
Det är ju raka fina linjer i beskrivningen ju, klart skåpet blir i räta linjer då...eller? :)
Ha ha... ja du... eller inte då... :wow::wow:
 
Jag gjorde som ni sa och tog in ett gäng andra offerter där man var rörande överens om ett pris på 25-30k för arbetet på vårt kök. Nu blir det dock inte så att jag anlitar någon av dem ändå utan gör det själv istället. Farsgubben erbjöd sin assistans och då känns det som ett tillfälle att lära sig något och spara lite pengar ;)

Tack för svaren
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen ser jag det tvärtom... :blushing:

Om jag mot förmodan skulle ta mig an ett Ikeakök så är det under förutsättning att jag gör allt...
Anledningen är framförallt att min erfarenhet av att folk själv sätter ihop skåpen har slutat med att skåpen är "ur vinkel" och man har ett halvt hel*ete att få det bra på väggen...
Mängder av folk inser inte hur viktigt det är att sätta ihop skåpen i vinkel nämligen.

Man sätter ihop 4-5 skåp / timme så sådär värst mycket tid tar det inte just med det momentet tycker jag... :blushing:
Vågar man fråga hur en lekman gör för att sätta ihop skåpen "i vinkel"? Det kan ju spara mycket tid och elände när man själv sätter upp skpåen utan en kvalificerad köksmontör?

Vänligen
S
 
steve5432 skrev:
Vågar man fråga hur en lekman gör för att sätta ihop skåpen "i vinkel"? Det kan ju spara mycket tid och elände när man själv sätter upp skpåen utan en kvalificerad köksmontör?

Vänligen
S
Självklart ska man våga fråga... ;)

Första tipset är att lägga ner sidorna på ett bord eller golvet så att du med lätthet kan skruva fast gångjärnsplattor, lådskenor och vinklarna som sedan man hänger upp skåpen i... INNAN du skruvar ihop stommen...

Sedan lägger du skåpet med framsidan nedåt för att spika fast masoniteryggen och det är detta moment som är viktigt för att få skåpet i vinkel...

Lägg masoniten innanför den frästa kanten som finns i bakkanten på skåpens sidor och botten och se till så att masoniten ligger kloss mot botten och ena sidan när du spikar fast den för då blir skåpet automatiskt i vinkel eftersom masonitskivan är rätvinklig...

Lägger man bara på masoniten och spikar dit den så kommer skåpen att vara ur vinkel nämligen... och då får man ett kass resultat när man ska sätta upp skåpen sedan...

Hoppas du förstår hur jag menar... :)
 
J Jeppan skrev:
Ska sätta in ett IKEA kök och tänkte ta hjälp av hantverkare. Rivning står vi för själva, likaså golvläggning. Inget vatten ska flyttas. Skåp ska monteras och sättas upp, vitvaror installeras och vatten kopplas på. Spottar ska också kopplas in. Totalt handlar det om 14 skåp i ett ganska litet kök.

Fick idag en offert som ser ut såhär.

[bild]


och villkor som ser ut såhär

[bild]



Det kommer alltså tillkomma kostnader för underarbete vid kakling, avgift om plattorna är större än 15x15 och extra avgift för utfräsning vid installation av spottar. Mer deras prissättning antar jag det handlar om mer än 10 000 till. Intressant är också vad slutnotan hamnat på om rivning och golvläggning också skulle ingå.

Det känns för mycket redan vid 40 arbetstimmar för detta projekt och säger vi att de lägger det är de uppe på 1000:-/tim. Jag tycker det känns som de tar dubbelt så mycket betalt som är rimligt iom att rotavdraget betalar hälften. Priset känns hutlöst och det finns inte en chans att vi kan lägga i bästa fall 40 000 (förmodligen mer) på inkoppling av ett kök som totalt kostar 50 000. Det handlar om hantverkare i Stockholmsområdet, som dessutom bor nära projektet så några längre resor är det inte.

Vad tycker ni är ett acceptabelt pris för detta arbete?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.