Hejsan!

Jag funderar på att bygga hus i uppsalatrakten och undrar vad el och vvs skulle kunna kosta
försig med ett hus med svensk standard på ca 200kvm.
Inga spottar och andra flashiga grejer.
Är det någon som har lite koll?
/NHG
 
El typ 50-60 tusen men då är det verkligen inte något extra skulle jag tippa på.
 
Är det med moms då?
 
Ja. Men som sagt, det kan diffa mycket på det där beroende på firma, hur mycket elfirmorna har att göra, fabrikat på materialet (godkänn inte skit, kräv brytare och uttag av kvallité)
 
Elen på de flesta Prefab-trähusen ligger på 65-75,000kr+moms och då är det för ca 140kvm.

Svenskstandard kostar väl 500-800kr/kvm har jag för mig.
 
R_Strandberg skrev:
Elen på de flesta Prefab-trähusen ligger på 65-75,000kr+moms och då är det för ca 140kvm.

Svenskstandard kostar väl 500-800kr/kvm har jag för mig.
OK, tackar.

Rörinstallation någon?
 
Glufsglufs skrev:
Ja. Men som sagt, det kan diffa mycket på det där beroende på firma, hur mycket elfirmorna har att göra, fabrikat på materialet (godkänn inte skit, kräv brytare och uttag av kvallité)
ABB's apparater är de bra?
 
R_Strandberg skrev:
Elen på de flesta Prefab-trähusen ligger på 65-75,000kr+moms och då är det för ca 140kvm.

Svenskstandard kostar väl 500-800kr/kvm har jag för mig.
Nja, om rören är färdigdragna i prefabdelarna enligt SS så behöver det inte bli så dyrt. 65-75 tycker jag låter dyrt. Men som sagt, det finns ju lokala varianter, säkert dyrare i S-holm än i Burträsk.
 
Måste revidera min text för #4.....jag läste lite snett, moms tillkommer.

ABB:s apparater har jag ingen koll på om jag ska vara ärlig men det finns nog någon som grejat med det. Jag rekomenderar ELKO och ELJO för uttag och brytare och central i första hand Hager men där finns det ju annat som funkar utmärkt som tex ABB. Ser du att det börjar dyka upp grejer som det står Malmbergs på så kan du ta och reagera lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.