Jag har läst det som sagts om jordfelsbrytare men jag undrar ändå: om man bor i ett hus som inte har jordinstallation räcker det då med att installera jordfelsbrytare?
Har ärvt ett gammalt hus i Tallinn och jord finns inte indraget. Om jag skall jorda installationen i huset så måste jag låta slå ner (en massa) kopparspett i marken, förbinda dem och koppla upp dem mot den allmänna elinstallationen i huset.
Detta blir både krångligt och dyrt.
Kan jag installera jfb i varje lägenhet istället?
Jag frågar för jag har stor respekt (läs: är paniskt rädd) för allt som har med el att göra!
 
Eftersom jordfelsbrytare reagerar för ström i jordtråden, så fungerar inte dessa utan en jordtråd.

Ändring, möjligt att jordfelsbrytaren känner skillnad mellan det som går i fas och det som kommer tillbaka nollan, det som försvinner går då ut i "jord". Nedan gäller dock fortfande, men det är ju gällande lagar som gör hur man får göra installationen.

Jag tror att det går att koppla ut jordtrådar till samtliga uttag i huset utan att gräva ner en egen jordplåt. Det finns äldre hus som inte har en egen jord in, utan nollan och jord är ihopkopplade i elcentralen. Från centralen går sedan jord ooch nolla ut som egna trådar.  
 
De jordfelsbrytare jag sett för din-skenemontage har inte ens någon jordanslutning.

Jordfelsbrytaren känner av skillnaden i ström mellan fasledarna och nollan, och om den överstiger en viss gräns så löser jordfelsbrytaren ut.

Det spelar alltså inte någon roll om jordströmmen uppkommer från strömförande föremål till skyddsjord, eller från strömförande föremål till något som är jordat på något helt annat vis, exempelvis diskbänken genom vattenledningsrören.

Om du ska använda en jordfelsbrytare utomlands så bör du kolla upp hur landets elsystem ser ut.

I sverige har vi 230 volt mellan valfri fas och nollan/jorden, och 400 volt mellan faserna.

I norge däremot har man 230 volt mellan faserna. Om man haft en nolledare hade man kunnat ta ut 127V mellan fas och nolla.

Förr i tiden fanns det svenska installationer enligt den norska modellen, men de är nog så gott som utrotade idag.

Jag vet faktiskt inte vilken variant som är vanligast utomlands, men gissar på den svenska.
 
Ursäkta min dumhet mitt bland proffsen - jag kan inget om el och fattar ingenting av det ni skriver men brottas med samma problem som Rottie fast jag bor i detta landet och har ett äldre hus med vissa uttag jordade (kök,och vissa rum på övre våningen) och andra ojordade. Måste jag jorda alla uttag för att kunna koppla in jordfelsbrytare? Kostnad (ca 90 kvm hus ca 5 ojordade kontakter) ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.