Måste bara lägga in en liten brasklapp i det där med att hitta adresser via Google och många andra vägvisartjänster. I många fall (speciellt på landsbygden) innehåller vägen adressnummer bara för slutet och början av vägen (ex: man vet att fastigheten i början av gatan har adressen Xvägen 2, och att den i slutet av vägen har adressen Xvägen 128). Men för allting däremellen finns ingen adressinformation, utan karttjänsten interpolerar bara fram en adress, så söker eller klickar du i mitten så får du till svar "Xvägen 64". Men inget säger ju att den adressen verkligen finns på den platsen, det är bara en linjär interpolation längs vägen!
 
Väldigt sant. Och på många ställen fungerar den inte alls (hur många "Eslöv" har jag inte fått upp liksom :wow:). Men i de fall där man hittar något liknande en adress, eller åtm "vägnamn" så är det lättare att testa olika nummer och träffa rätt hus än att inte ha något alls. Men jag håller helt med om problemen du påpekar :)
 
Koordinater är däremot väldigt träffsäkra...
 
Men det finns tyvärr hundratals olika referenssystem för koordinaterna...

Edit: Lantmäteriet uppger ca 200-300 olika kommunala koordinatsystem och ca 700 koordinatsystem i lantmäteriets eget fastighetsregister.
 
Redigerat:
Google maps anger koordinater i grader, enligt WGS84.

Vill man konvertera det kan man använda sig av diverse tjänster som t ex http://rl.se/rt90
 
Hej lånar tråden lite.
Har ett litet hus i närheten av Norrköping jag är intresserad av! Det är inte ens utmärkt på kartan men om man får reda på vem som är mark ägare kan man nog prata med honom. Det ligger precis bredvid fiberväven och jag har märkt upp de med en liten prick man får zomma lite och växla läget till satellit för att se det vore. Hur ska jag bära mig åt?

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z...ntresserad%20av%21%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E
 
Ta med dig din kartbild och gå in på närmaste lantmäterikontor och fråga.
 
Eller fråga kommunens byggnadskontor.
 
Om jag får gissa så tror jag inte det är tillåtet att bo där med tanke på bruket som ligger bredvid. Sannorlikheten är hög att fastigheten ägs av bruket eller kommunen. här äger bruket många fastigheter närmast och efter att ha åkt på en näsbränna när de sålde en fastighet för några år sedan säljer de inte fler, utan river dem när de inet är beboeliga längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.