Fick igår hem en förfrågan där vår blivande granne vill borra bergvärme 2 m från vår tomtgräns, eftersom de vill borra närmare än 10 m från tomtgräns måste vi alltså godkänna detta. Deras borrhål kommer ligga drygt 20 m från vårt så det bör inte påverka vårt hål, men finns det något annat som kan påverkas? De vill borra nära vår väg (skaftväg) kan den påverkas något? Vi skulle egentligen vilja säga nej och be dem borra på andra sidan huset, förstår inte varför de ska borra så nära oss? Kan vår fyra meter höga häck som står på tomtgräns skadas?
 
Ingen tjänar på att borrhålen hamnar för nära varandra. 20m är minimåttet. Varför inte föreslå att man borrar lite i vinkel och riktar hålet snett ner under grannens hus?
 
I princip så kommer inte hålet att skada något hos er. Skälet till placeringen är antagligen att man vill ha så kort väg som möjligt från hålet till den plats i huset där värmepumpen skall stå. I en av de offerter jag tog in så specades det att om avståndet översteg 5m till husväggen så skulle en extra debitering på 500 kr/m tas ut.

Det kan även vara så att man har anledning att misstänka att berget ligger djupare på andra sidan huset, samma sak där varje meter lera innan man når fast berg kostar typ 800kr. Där vi placerar vårt hål så vet vi att det är minst 2,5 meter till berg, och att 5m längre bort är det minst 8m till berg. Skulle vi flytta det längre än så så har vi inga uppgifter om djupet, men det finns stor risk att det fortsätter att falla på det viset, och skulle kunna vara 20-30 m på andra sidan huset.
 
ok, det låter som att vi inte kan neka dem att borra så nära då? Det låter kanske lite småaktigt och långsint men dessa grannar har inte gjort något enkelt för oss i vårt husbygge och nekade oss att bygga vårt garage 2,5 m från tomtgräns så någonstans så hoppades vi att kunna hitta ett kryphål för att be dem flytta sitt borrhål :( Men vi får väl fortsätta vara de goda grannarna istället då :)

Tack för era svar förresten :)
 
Neka dem kan du.
Åtminstone hade jag frågat om anledningen till att man vill vara så nära.
Finns ingen fördel för dig. Någon tanke måste de ju ha. Förhoppningsvis en rationell och bra tanke.
Inte bara att man vill grisa ned där istället för i sin egen rabatt så här i sommartider...

Om det, som hempularen säger, kostar 500kr/m extra så känns det som att det är en marginell kostnad för grannen (sett till totalsumman).
Och eftersom de redan nekat er att göra avsteg från regelverket (även om det kanske var väldigt befogat, det vet jag inget om) är ni definitivt inte skyldig att försämra er egen position.

Ju längre mellan borrhålen, ju bättre.
Oavsett vilket skulle jag, som Mathias föreslår, KRÄVA att man borrar snett in mot sin egen tomt.
 
  • Gilla
Patrikja
  • Laddar…
Jag undrar om det verkligen är så att man som granne "godkänner" hålets placering. Är det inte så att man upplysningsvis får information om att grannen tänker borra för så att man som granne kan reagera på att ev icke registrerade brunnar finns närmare än vad myndigheten ser?

Ställer mig tveksam till att det spelar någon roll vad du säger. Myndigheten kommer inte ge tillstånd om det är mindre än 20m mellan hålen.
 
Varför de frågar är för att de vill borra närmare än 10 meter från tomtgränsen, då måste grannen bli tillfrågad och godkänna detta. Däremot vet jag inte vad som händer om vi inte godkänner, gissar att det går igenom ändå...
 
llehs skrev:
Neka dem kan du.
Åtminstone hade jag frågat om anledningen till att man vill vara så nära.
Finns ingen fördel för dig. Någon tanke måste de ju ha. Förhoppningsvis en rationell och bra tanke.
Inte bara att man vill grisa ned där istället för i sin egen rabatt så här i sommartider...

Om det, som hempularen säger, kostar 500kr/m extra så känns det som att det är en marginell kostnad för grannen (sett till totalsumman).
Och eftersom de redan nekat er att göra avsteg från regelverket (även om det kanske var väldigt befogat, det vet jag inget om) är ni definitivt inte skyldig att försämra er egen position.

Ju längre mellan borrhålen, ju bättre.
Oavsett vilket skulle jag, som Mathias föreslår, KRÄVA att man borrar snett in mot sin egen tomt.
Vi ska fråga dem iaf sen är vi väl så snälla att vi säger ja iaf, det är ju trots allt mer än 20 meter mellan hålen.
 
Jag hade frågat dem varför ni skulle godkänna det när de inte godkände ert garage. Sedan vänta någon vecka och låta dem svettas. Självklart ska de gå i tron att du inte kommer godkänna det.
De lär ju minst ångra sig några gånger om dagen för att de har agerat illa(inte godkänt ditt bygge) och det kanske påverkar dem negativt. Sedan hade jag sagt till kommunen att det är ok. OM de borrar snett.

På så vis så kanske de lär sig att acceptera lite mer hur grannar bygger, för man ska väl behandla folk som man själv vill bli behandlad? Har bestämt för mig att någon gammal tidning eller skrift föreslog det....

Så hade jag gjort....
 
Redigerat:
Jag önskar vi kunde vara så hårda som vi vill vara.... Grannen ringde igår och ville komma förbi på kvällen och hämta papperet, min man sa såklart ja så när jag kom hem på kvällen väntade vi in grannen.

Det är aningens komplicerat och vi vill inte ha en dålig grannsämja så vi sa tillslut ja med reservationen att vi ville att de skulle borra snett in under sitt hus. Det var han helt med på.

Grannen önskar:
Ta ner en del av vår häck (lovar återplantera)
ta upp bandmaskinen på vår skaftväg in på sin tomt för att slippa förstöra sin uppväxta tomt...

Ja sägare som vi är så har vi sagt ok till ovanstående efter en kort diskussion, det är ok att de tar ner häcken om de återplanterar den ordentligt, att använda vår skaftväg är ok så länge vi inte hunnit med att asfaltera vilket vi hoppas hinna dock, då får de ta en annan väg. Vi ska dock få sätta upp soptunna och brevlåda på deras tomt då vår skaftväg är för smal...

Nåja, vi blir nog goda grannar iaf :)
 
Det var snällt... Vill hellre ta ner er häck än att förstöra sin egen trädgård... Men, men, kanske är det början på en god grannrelation och det var storsint av er att inte utnyttja tillfället att hämnas.
 
Det vet jag jävlar inte om jag hade accepterat. Han får ju förstöra sin egen trädgård om han vill ha borrat. . . så hade jag sett det.

Är det en jävlig granne så är det nog inte fel att ha det på papper. Sen är ju frågan vad som är att återplantera, gräva ner en buske och låta den torka till döds?

Man slutar aldrig förvånas över hur korkade och hänsynslösa människor är.
 
Man har ingen vetorätt över borrhålet, men en yttranderätt. Krävs rätt allvarliga problem för att yttranderätten ska trumfa beslutet att borra på ett specifikt ställe.

Var i din grannes sits i vintras då vi skulle få borrat. Min granne var mest bekymrad över vibrationer och sprickbildningar i fasaden, men brunnsborrarna var tydligen försäkrade för tre miljoner, inga problem.

Skriv ett kontrakt på att grannen ska ersätta häcken som förstörs, det är ett tips från mig iaf.
 
Ja, ett kontrakt där det dels står att han ska återställa allt, dels vad som händer om han inte gör det. Lämpligen en summa att betala varje vecka tills allt är klart. Samma sak med vägen. Den kommer förmodligen att bli sönderkörd och måste återställas. Annars får ni sitta där mer er nerplockade häck och grannens löften som aldrig infrias.

Egentligen är det bättre att han betalar er vad det kostar att återställa allt INNAN ni skriver på nånting.

Du kan inte ta och plocka fram handlingarna till garaget och be dem skriva på dem nu när ni ändå håller på?

Detta att de först nekar er garaget och sedan vill köra sönder er tomt i stället för sin egen gör att ni bör dra öronen åt er. De kommer säkert bara att fortsätta utnyttja er.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Förvisso så ska man man alltid vara riskmedveten, men jag tycker ändå att det målas lite väl mycket f-n på väggen här. Jag svårt att tro att vägen skulle bli sönderkörd för att de rullar sin borrigg på den tex. Be dem köra på plank så blir skadorna mindre tex. Antar att det finns en god anledning till varför de inte kan köra över sin egna tomt?

Annars är väl tipset att fotodokumentera innan arbetena startar så blir det lättare sen, om det skulle bli diskussion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.