Har ett litet badrum som ej är renoverat sedan -65 med gamla våtrumsskivor på väggarna och plastmatta på golvet.
Det vi nu har tänkt är plastmatta på golv och väggar. Men nu undrar jag lite om eventuella extra kostnader som kan bli.

1. Huset är från 1965 och tre av väggarna i badrummet är lättbetong och den tredje är någon sorts skiva med hålighet bakom (sett genom ett hål i väggen), hur ser dessa väggar ut efter rivning av ytskikt tro, speciellt den tunna väggen?

2. Huvudledningarna till vatten går längs två väggar i ca 3cm grova rör nertill. Måste dessa plockas bort för att kunna byta ytskikt, och isåfall behöver de bytas tro? Dessa rör går dessutom igenom väggen precis vid duschplatsen om det gör någon skillnad?

3. Avlopp i gjutjärn finns i plattan och dessa ska ej bytas inom de närmsta åren vad vi fått höra, är det kostsamt att isåfall bara byta golvbrunn på det befintliga avloppet?

4. Behöver golvet göras om med nytt fall efter att mattan rivits bort, eller kan det räcka med lite slätspackling?

Är intresserad av att veta så mycket som möjligt, då vi inte har pengar att göra detta nu. Men har tänkt renovering framåt vintern.

Badrummet är nästan 4m2 och har golvbrunn i ena änden och avlopp till handfat strax brevid. Toalett finns ej och särskilt avlopp till tvättmaskinen finns ej.
 
För det första får man idag inte ha genomgående rör i våtsonen, Sen är gårdagens golvbrunnar inte längre godkända. En seriös firma kräver nog ett golvbrunnsbyte och omdisponering av rördragningen. Lämpligt är att dra rören så de kommer uppifrån till duschblandaren
 
Alltså, du kan ju tackla detta på två sätt.

Det ena är att göra allt "by the book" och då får du räkna med att kostnaderna kommer dra iväg lite. Eftersom du har gjutjärnsbrunn misstänker jag att du även har stammar i gjutjärn. Så de lär du vilja byta i samma veva. Du bör dra om rören. Du behöver spackla fall mot brunnen i hela badrummet. Trots att jag gjort allt utom flytspackling och lägga matta själv och valt enkla och billiga material så drar kostnaderna iväg i bara materialet till ganska många 10.000-lappar.

Eller så skiter du i reglerna och bara förnyar ditt badrum lite, dvs på med nya ytskikt. Funktionen lär inte bli sämre än du har idag. Dvs har du inga skador idag så kommer du troligen inte hade imorgon heller. Men du får antagligen be ngn att göra det vid sidan av, för ingen vill nog ge dig några garantier på ett sådant jobb. Skulle en skada ändå uppstå så får du räkna med att själv bära ansvaret och i värsta fall får du inget från försäkringen. Men å andra sidan är ditt badrum ordentligt gammalt och åldersavdraget lär bli ganska rejält ändå. Så jämfört med att få en skada idag så gör det kanske inte så stor skillnad. När det gäller det sista är jag lite på hal is för det är inget område jag har erfarenhet av.
 
Kolla så du inte har asbest i kakelfix och fog eller i mattlim...
 
Dra om vattenrören ser jag ingen möjlighet till, då de måste gå via badrummet på dessa platser. Annars massiva ombyggnader som jag inte tror är möjliga i ett bostadsrättsradhus som detta är.

Det jag egentligen vill bara är att få nya tätskikt och ny golvbrunn. Då det är fungerande och fuktfritt idag, bara att jag vill slippa duschkabinen och få in badkar. Plus att få ett fräschare känsla i badrummet.
 
Man kan göra en klack som vattenrören kommer upp ur så följer man reglerna. Se www.sakervatten.se

Reglerna medger väl också vissa avsteg i fall där orimliga ingrepp och eller kostnader annars skulle bli fallet. Sen kan man alltid diskutera definitioner av orimliga om man vill ;)
 
Vattenrr.jpg

här kommer en bild med hur rören går i lägenheten, de svarta strecken är i rummen ca 2dm över golvet. rören går upp ur golvet i klädkammaren. Det röda strecket är där rören går i plattan. Så nu undrar jag om någon ser en rimlig ide att kunna dra om vattenrören?
 
Jag ser ingen anledning att dra om rören om du inte vill det. Jag fattade det som att du inte ville? En lämplig lösning kan annars vara att dra upp dem till taknivå i kammaren och gå nära taket istället, där blir det mindre vattenbegjutning än nere vid golvet, vilket belastar rörgenomföringen i väggen mindre. Samma väg som nu men någon decimeter under taket istf ett par över golvet, just vid duschen, resten kan vara som det är.

Däremot kan det vara lämpligt att byta rören till moderna rör och se till att du får en ordentlig och säkert tät genomföring av rören.
 
Redigerat:
Helst vill jag ju inte dra om rören nä, men jag vill ju ändå få ett godkänt badrum när man renoverar.
Dra vid taket skulle ju fungera men nackdelen med det blir att jag får dra upp dom i badrummet och inte i klädkammaren då rören går så kort bit i klädkammaren att detta ej är möjligt. Sen blir nackdelen den att man får dra in rören i takhöjd till toan också, och då behöver även denna göras om vilket vi inte tänkt.

Så frågan är om försäkringsbolag och andra kan kräva att man ska flytta rören i detta fall, eller om man bara kan köra på som det är?
 
Originalet skrev:
Helst vill jag ju inte dra om rören nä, men jag vill ju ändå få ett godkänt badrum när man renoverar.
Dra vid taket skulle ju fungera men nackdelen med det blir att jag får dra upp dom i badrummet och inte i klädkammaren då rören går så kort bit i klädkammaren att detta ej är möjligt. Sen blir nackdelen den att man får dra in rören i takhöjd till toan också, och då behöver även denna göras om vilket vi inte tänkt.

Så frågan är om försäkringsbolag och andra kan kräva att man ska flytta rören i detta fall, eller om man bara kan köra på som det är?
Om det inte går att göra om på ett rimligt sätt och med rimliga medel, så låt det vara som det är, var bara nogrann med att det blir tätt. Men, har det fungerat så länge som det sett ut nu, så finns det ju ingen anledning att tro att det inte skulle göra det fortsättningsvis också.

Ska du göra jobbet själv eller anlita hanteverkare?
 
Jo det har ju fungerat fint hittills. Nu har vi iofs duschkabin på grund av de dåliga väggarna. Men i 30-40år innan så har det varit badkar där iallafall.

Vi ska lämna bort jobbet, vågar mig inte på sånt själv. Nu ska vi ha badkar igen, och det blir ju iallafall lite säkrare än en hörn dusch i det nämnda hörnet.

Så då blir det bara till att höra runt lite om pris och hoppas på det bästa.

Tack för snabba och bra svar!
 
Ni ska inte ha någon dusch alltså i hörnan där rören kommer?
Och nu har det varit kabin. Ja, då är det ingen fara som det är tycker jag.
 
Det ska vara badkar som man duschar i, i detta hörn. Då det kommer ju rinna längs väggarna där ändå.
 
gunnar blomkvist skrev:
För det första får man idag inte ha genomgående rör i våtsonen, Sen är gårdagens golvbrunnar inte längre godkända. En seriös firma kräver nog ett golvbrunnsbyte och omdisponering av rördragningen. Lämpligt är att dra rören så de kommer uppifrån till duschblandaren
Får man inte ha genomgående rör i våtzon? Jag trodde det berodde på vilka branchregler man väljer att följa vid renovering/nybyggnation? I GVK:s skrift "Säkra Våtrum" anges att man inte få ha rörgenomföringar för annat än dusch-/ eller karblandare i våtzon 1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.