Ska renovera badrummet i källaren i en villa från ´45 och funderar på hur jag ska hantera de gamla gjutjärnsstammarna som finns i golvet. Måste de bilas upp och bytas mot nyare alternativ eller går det att renovera dessa med någon typ av "lining" typ samma princip som vid renovering av skorsten där en keramisk massa dras och tätar rökkanalen, men i detta fall glasfibermassa el. liknande?

Det är inte så att jag har haft några problem med stopp i avlopp eller så, men det skulle kännas kymigt ifall jag skulle få problem när väl badrummet är klart... Brunnarna/vattenlåsen är ju trots allt rätt rostanfrätta.

mvh
 
Lining är dyrt. :p Byt ut mot plast så sover du gott. :)
 
Jag har samma problem. Ska också renovera ett duschrum i källaren. Det vore intressant att höra lite om man bör byta ut gjutjärnsrören och i så fall hur det går till med bilning och annat. Det bör väl ligga en massa armeringsjärn och annat i golvet vilket bör försvåra.
 
Hittade en del om relining bla http://www.dakki.fi/se/index.php. Men det verkar dyrt och problematiskt om han har flera anslutningar till en stam. Annars har jag hört från en gammal byggare att man kan försöka att "skära upp" rören med en stor rondell, men att det blir mkt dammigt. Och det lär väl bli visst strul vid väggpassager...

Men det vore som sagt intressant att höra andras erfarenheter.
 
Hej.
Jag har bytt ut avlopp i 2 olika fastigheter. I det ena fallet var det p.g.a. att golvet skulle sänkas i källaren och vi skulle ändå riva. Det var inte mycket mer än rost kvar av rören.
I det andra fallet var rören sen 1959 och såg fräscha ut.
Det var dock enkelt att knacka hål på det översta lagret betong. Under låg packad sand, en glad överaskning.
Passa på att byta mot plast, det är inte så farligt mycket jobb i det stora
 
Ok, jag satsar på byte. Med tanke på hur seriösa gubbarna tycks ha varit med övriga delar i huset så finns kanske hopp att hitta sand under betongen. Och det ger även en chans att se över ev markfukt.
 
Tycker du gör rätt i att köra ett byte, nya fräscha rör ger en mer trygghet.

Relinining är ett bra system som gör sig bäst i hus som man av kulturhistoriskt inte skall riva och grejja i.
 
Ooooops!


Och mina stammar som är från 1939 (har faktiskt kvittot kvar när hälsomyndigheten besiktade installationen av toaletten på 3: våningen). Synd att de måste bytas då de är ganska vackra när de är snyggt dragna och målade.

Lagavulin.
 
Välbärgat folk ja! I vårt hus bodde högerns partiledare från 1920 till slutet av 60-talet. Hans son 84 år bodde här till förra sommaren så man kan gott säga att man hittat mycket roligt i gömmorna.

Vad sägs om svarta latexkalsonger? :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.