Hejsan alla kloka människor...

Jag sitter just nu och planerar för vår badrumsrenovering. Huset ligger i Skåne, är byggt i början av 1900talet och byggnaden där badrummet är 1½ våningar med sadeltak.

Stomme:
2 av väggarna är ytterväggar och av tegel (~270mm)
1 av väggarna är vägg mot garage/stall (ej uppvärmt idag)
1 vägg är innervägg mot tvättstuga (uppvärmt)

Golvet är gjuten platta, med största sannolikhet (se min hypotes nedan) oisolerat och otät mot marken.

Idag:
Idag sitter det en våtrumsplatsmatta på golv och väggar, väggarna är uppreglade med 70mm isolering, ingen direkt luftspalt men ventiler ut finns.

FRÅGA / HYPOTES:
På utsidan har putsen släppt där badrummet finns, jag misstänker att det är fukten i marken som stiger, krockar med plastmattan och går därför vidare upp i väggarna och putsen lossnar. Min slutsats är därför att plattan ej är isolerad och tätad. Håller ni med om detta?


Renoveringen:
1. Vi vill isolera mer än idag!
2. Vi vill sätta kakel på väggar och golv.
3. Ha både dusch och badkar
4. En vedeldad kamin (hur kan det ställa till det för oss?)

Men det tar jag längre fram, känns som om steg 1 är att ta reda på vad som finns idag!
 
Hej

jag kunde bara identifiera två frågor i ditt inlägg, så jag tar dem
Putsen som släpper, så skulle det kunna vara ja. Men om jag förstod dig rätt är stommen i huset ändå trä, med någon form av isolering. I ett så gammalt hus är det kanske stående timmer i stommen och tilläggsisolerat med 70mm reglar innanför? Om du har en platta direkt på mark och sedan plastmatta på golv och vägg på insidan, då kan stommen och isoleringen i dina väggar se riktigt illa ut nu, särskilt om det inte heller finns någon luftspalt och vettig vädring.

Vad gäller braskaminen så kan den ju alltid ställa till med en större brand än tänkt, men så är det ju alltid. Specifikt i ett badrum är det skorstenen som du måste tänka på i kombination med ev. tätskikt. Har du murstock i badrummet eller har kaminen egen skorsten. Bäst är nog att ta ut den genom taket, ej väggen, för att slippa problem med att tätskikta mot skorstenen.

Jag kan rekommendera pu-isolering, som ger en mycket behaglig isolering redan vid ganska tunna tjocklekar, lite dyrare, mycket bättre :)

Men som du sa, börja med att ta reda på hur det ser ut idag.
 
Hej...

Tack för ditt svar!

Stommen i huset är lertegel, ingen timmer mer än i takbjälkarna.

Ny Hypotes: I går kväll började jag att riva lite i badrummet, och mina misstankar stämde. Isoleringen (ser faktiskt ganska fräsch ut) ligger direkt mot lerteglet (kan det vara detta som gjort att putsen släpper?) sedan är det träreglar 70x45 och en gipsskiva på det.

Plastmattan på golvet är i bra skick, finns inga tecken på att den har släppt någonstans o.s.v. kanske min teori ang. markfukten och den täta plastmattan som får fukten att gå upp i väggen lite snabb. Hela problemet med väggen kanske beror på att vägg isoleringen ligger direkt mot lerteglet på insidan?!

Fråga: Har funderat lite på isolering av golvet, kan man lägga dit isolering typ cable board (Ebeco) men skippa elslingan? (pga den oisolerade plattan) då är ju golvet iaf lite isolerat?

Fråga: Har sökt runt lite efter pu-isolering, men bara hittat produkter för typ ackumulator-tankar, någon som kan ge någon mera produkthänvisning? :surprised:)

En annan fundering ang isolering av väggarna, den nya typen av tunn "super isolering" är det så lämpligt att isolera ett badrum? är inte denna typen av isolering helt tät? och får jag inte då problem med dubbla tätskikt!?

tack på förhand...
 
Redigerat:
SWE_Monstro skrev:
Hej...

Tack för ditt svar!

Stommen i huset är lertegel, ingen timmer mer än i takbjälkarna.

Ny Hypotes: I går kväll började jag att riva lite i badrummet, och mina misstankar stämde. Isoleringen (ser faktiskt ganska fräsch ut) ligger direkt mot lerteglet (kan det vara detta som gjort att putsen släpper?) sedan är det träreglar 70x45 och en gipsskiva på det.

Plastmattan på golvet är i bra skick, finns inga tecken på att den har släppt någonstans o.s.v. kanske min teori ang. markfukten och den täta plastmattan som får fukten att gå upp i väggen lite snabb. Hela problemet med väggen kanske beror på att vägg isoleringen ligger direkt mot lerteglet på insidan?!

Fråga: Har funderat lite på isolering av golvet, kan man lägga dit isolering typ cable board (Ebeco) men skippa elslingan? (pga den oisolerade plattan) då är ju golvet iaf lite isolerat?

Fråga: Har sökt runt lite efter pu-isolering, men bara hittat produkter för typ ackumulator-tankar, någon som kan ge någon mera produkthänvisning? :surprised:)

En annan fundering ang isolering av väggarna, den nya typen av tunn "super isolering" är det så lämpligt att isolera ett badrum? är inte denna typen av isolering helt tät? och får jag inte då problem med dubbla tätskikt!?

tack på förhand...
Det kan vara fukt som får putsen att släppa, och är antagligen det, om fukten kommer från plattan, eller inifrån själva badrummet är svårt att veta, troligen båda då jag uppfattade att det inte finns något tätskikt någonstans.

Om fukt från plattan går upp i väggen och orsakar att putsen släpper så kommer det inte att förändras av att du tar bort isoleringen, möjligen kan det förbättras (läs fördröjas) lite om du lägger än vädrad luftspalt mellan isolering och tegel, då fukten kan gå den vägen också.

Isoleringen är fräsch säger du, det är anmärkningsvärt, i ett badrum utan tätskikt med isolering innanför vanlig gips direkt mot yttervägg utan några luftspalter borde vara absolut worst case och en riktig mögelbomb. Om det verkligen är fräscht antar jag att det fungerat för att det är så otätt att fukten trots allt vädras ut ändå?

Vill du isolera golvet och det är otätt mot mark bör du nog använda en platon-matta först, sen cellplast eller pu. Jag känner inte till cable-board och dess isolerande egenskaper, vilket lambda har det? Om du lyfter på din plastmatta på golvet och betongplattan är otätad så borde det inte se allt för vackert ut därunder tycker jag, det borde finnas en del fukt. Om det inte gör det, så är nog frågan om plattan ändå inte har ett tätskikt under sig. Jag är ingen specialist i ämnet, utan utgår från det jag läst mig till, så det kan kanske finnas andra möjligheter.

Jag har hittat massa info om PU på nätet, leta lite så hittar du nog. Företaget Isopol i norrköping jobbar med detta och isolerar allt från acktankar till båt och privata bostäder, dom har lång erfarenhet, kolla deras hemsida.

PU finns i två varianter, med öppna och med slutna celler. De med slutna celler ger en tät konstruktion, och där kan man nog ev. få problem med dubbla tätskikt, om man inte vädrar mellan skikten. PU med öppna celler kräver tätskikt, så det ska ju gå bra. Icynene är en pu-produkt med öppna celler, jag har pratat en del med svenljunga isolering (har jag för mig dom hette), dom är rätt stora, men jag fick ett oseriöst bemötande därifrån, felaktig och motsägelsefull info om förberedelser, olika prisuppgifter, struntade i att höra av sig som utlovat gång efter gång, utlovad offert kom aldrig m.m., så jag kan tyvärr inte rekommedera dom. Isopol är lite mer av ett fåmansföretag men mycket trevliga och bra service, dom har varit här och isolerat och dom kan jag rekommendera starkt. De jobbar med pu med slutna celler, men kanske har dom med öppna också det vet jag inte. I vilket fall som helst så överträffade den isoleringen dom gjorde i vårat hus från 1900 alla mina förväntningar med god marginal. Å jag är rätt kräsen ;-)
 
Hej!
Förtydling: i badrummet sitter en hederlig platsmatta, och de borde räknas som tätskikt! eller?
 
Fortsättning på renoveringsplaner enligt ovan:

- Regla upp nya innerväggar med plåtregel (120-145mm) säg 50mm från yttertegelvägg.
- Isolera dessa med mineralull
- Skruva dit 1-2 lager våtrumsgips
- fuktspärra väggarna vid vatten zon 1*
- sätta kakel.

- Fuktspärra golvet vid vatten zon 1*
- sätta klinkers .

*enligt BBV reglernas rekommendation (kap 2.2 massivkonstruktioner mot mark, sid 5) rekommenderas att man endast påför tätskikt lokalt vid dusch etc.

vad säger alla kloka byggare om detta?

tack på förhand
 
SWE_Monstro skrev:
Fortsättning på renoveringsplaner enligt ovan:

- Regla upp nya innerväggar med plåtregel (120-145mm) säg 50mm från yttertegelvägg.
- Isolera dessa med mineralull
- Skruva dit 1-2 lager våtrumsgips
- fuktspärra väggarna vid vatten zon 1*
- sätta kakel.

- Fuktspärra golvet vid vatten zon 1*
- sätta klinkers .

*enligt BBV reglernas rekommendation (kap 2.2 massivkonstruktioner mot mark, sid 5) rekommenderas att man endast påför tätskikt lokalt vid dusch etc.

vad säger alla kloka byggare om detta?

tack på förhand
Ja, plastmatta godkänd för våtrum, s.k. våtrumsmatta är ett bra tätskikt. En "vanlig hederlig plastmatta" är inte godkänd som tätskikt.

50mm luftspalt tycker jag är att ta i, men har du utrymmet så kör på.

Annars låter det bra tycker jag, som bara är en lekman :)
 
Hejsan..

då var det dags för nästa fråga:

vilken ordning är bäst att bygga väggar och golv?

1. Regla upp väggarna med plåtreglar
2. installera vattenrör, el, o allt annat.
3. Isolera
4. Sätta upp våtrumsskivor på reglarna
5. gjuta golv o fixa fall?

eller

1.gjuta golv med fall
2. regla upp väggarna på det

vad jag funderar på är ifall jag kan få problem med golvskenorna i områdena med fall? kan ju bli glipor där, är jag överorolig?
 
Först det bärande golvet.
Sen väggarna
Sen flytspackla fallen.

Om du ska gjuta hela golvet i betong med fall direkt, så gör golvet först.
 
Hejsan.. tack..

jag har tänkt att gjuta hela golvet, inkl fall.

finns idag redan ett bärande betonggolv.

Vill ha fall på hela golvet, lite överallt (6mm/m) och mera (13mm/m) i dusch och bad.

Är det ok att gjuta golvet i segment. t.ex. dusch och bad först med sitt fall, och sen gjuta övriga fallet? annars blir det ju svår med ståyta när man fixar fallen, eller?


måste man flytaspackla golvet efter detta? eller är ytan fin nog att lägga fuktspärren på?
 
SWE_Monstro skrev:
Hejsan.. tack..

jag har tänkt att gjuta hela golvet, inkl fall.

finns idag redan ett bärande betonggolv.

Vill ha fall på hela golvet, lite överallt (6mm/m) och mera (13mm/m) i dusch och bad.

Är det ok att gjuta golvet i segment. t.ex. dusch och bad först med sitt fall, och sen gjuta övriga fallet? annars blir det ju svår med ståyta när man fixar fallen, eller?


måste man flytaspackla golvet efter detta? eller är ytan fin nog att lägga fuktspärren på?
Nu måste vi hålla tungan i rätt mun här, så det inte blir missförstånd.

Om det redan finns ett betonggolv, vad är det du ska gjuta ovanpå det? Endast fall?

Om det finns ett bärande golv, och du bara ska göra fall m.m., sätt då väggarna först det är mitt tips.

Ja, du kan göra fallen i sektioner, tänk bara på att vara noggran så att du inte får skarvar med höjdskillnad mellan de olika sektionerna. Eftersom det är fall du gjuter förändras ju höjden längs med vissa skarvar. Vid flytningen av nästa sektion måste du då få samma fall där.

När du flytspacklat dina fall behöver du inte göra något mer, därefter ska tätskiktet på.

Här finns tre filmer om flytspackling, titta på dem så förstår du en hel del tror jag.

http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=flytspackel1

Mvh Thomas
 
Ett antal anledningar:
1. lägger i helt nytt avlopp
2. golvet har fel fall idag
3. ny layout i badrummet


ska ta o kolla på filmerna... tack :)
 
Bra filmer, skönt att få se hur det går till....

Nu, massor av frågor... :surprised:)

Men, jag har blivit rekommenderad att gjuta fall och allt i finbetong. där jag skulle fixa alla fallen genom att lägga ut träreglar i lagom avstånd över golvet med rätt lutning, och sedan glida med en bräda över för att forma betongen enligt reglarna....

1. känns inte det enklare att få till rätt fall på det sättet? istället för att flyta och "jämna av mot nivåmarkeringarna"

2. hur är det med torktiden betong mot spackel?

3. Kan man inte använda träregelprincipen (för rätt fall) även till flytspackel?

4. Hur är det med armeringen? mitt betonggolv är ju redan bärande, behöver man armeringen ändå?

5. Har även funderingar på att lägga in ebeco:s cable board, för isoleringen (golvet är rätt kallt idag) men utan elslingorna, (har kollat att detta är ok med ebeco) hur gör jag då? Ska jag först flyta/betonga golvet till rätt fall och sedan lägga skivorna ovanpå det? eller lägga skivorna på det befintliga golvet, och senbygga fall på det?
 
SWE_Monstro skrev:
Bra filmer, skönt att få se hur det går till....

Nu, massor av frågor... :surprised:)

Men, jag har blivit rekommenderad att gjuta fall och allt i finbetong. där jag skulle fixa alla fallen genom att lägga ut träreglar i lagom avstånd över golvet med rätt lutning, och sedan glida med en bräda över för att forma betongen enligt reglarna....

1. känns inte det enklare att få till rätt fall på det sättet? istället för att flyta och "jämna av mot nivåmarkeringarna"

2. hur är det med torktiden betong mot spackel?

3. Kan man inte använda träregelprincipen (för rätt fall) även till flytspackel?

4. Hur är det med armeringen? mitt betonggolv är ju redan bärande, behöver man armeringen ändå?

5. Har även funderingar på att lägga in ebeco:s cable board, för isoleringen (golvet är rätt kallt idag) men utan elslingorna, (har kollat att detta är ok med ebeco) hur gör jag då? Ska jag först flyta/betonga golvet till rätt fall och sedan lägga skivorna ovanpå det? eller lägga skivorna på det befintliga golvet, och senbygga fall på det?
När det gäller torktid för finbetong tror jag den är mycket lång.
Vad som är enklast när det gäller att få till fall kan man alltid diskutera, som du såg på filmerna var det inte så bökigt det dom gjorde. Hur ska du göra med träreglarna efter att golvet har gjutits?
I princip alla dina frågor besvaras av leverantörerna av respektive produkter och deras anvisningar. Kolla där.
 
jag ska höra med dem om det...

träreglarna tänkte jag isåfall plocka bort när det härdat så man kan gå.. o sen fylla tomrummet med samma flytmassa...

jo jag är ing. i grunden och tänker helt för mycket... är nog enklast att bara "fixa till med höjdpinnarna" ;)

tack för svaren....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.