Jag är lite sugen på en ångugn. Massor av funderingar snurrar i huvudet och de stackars säljare jag varit på med frågor har inte nappat på ämnet. Är det någon som har erfarenhet att dela med sig av?

Finns det risk att man bränner sig på ångan? Blir det inte väldigt högt tryck därinne? Vart tar ångan vägen? Kan man ha en mikro ovanför?

Kanske kan jag skippa mikron om jag använder ångugnen för upptining. Eller ska jag ha en vanlig varmluftsugn plus en kompaktugn med ånga och varmluft? Kanske smidigt med en liten ugn... Är skillnaden i energiförbrukning och uppvärmningstid så stor att det motiverar ett köp av en extra maskin?
 
Med vissa ångugnar är du inte tvungen att använda ångfunktionen, den kan fungera som vanlig ugn också.
När du använder ångfunktionen öppnar du aldrig ugnen förrän den avångats. Det blir inget särskilt tryck inne i ugnen utan mer som en bastu, om du förstår vad jag menar. Ångan kondenceras och rinner tillbaka ner till "ånggeneratorn" som brukar bestå av en vanlig vattenskål i botten. Det är inga som helst problem med att ha en vanlig micro ovanför då ugnen med ångfunktionen inkopplad är svalare än en vanlig ugn.

Att använda ångfunktionen för kortare kok än 10 min är det ingen vits med.
Här kan du läsa lite mer:
http://matlyckan.blogspot.com/2010/08/angugn-test-fordelar-nackdelar-recept.html
 
Använder man sitt kök mycket och tycker om att laga mat är en ångugn ett måste tycker jag.
Enligt mina erfarenheter ser man tydligast skillandom man tillagar fisk och grönsaker. Alla färger bevaras i råvaran och givetvis behålls även mer smak.
Tillagningstiden blir i regel snabbare och man kan dessutom använda den till att baka bröd, creme brulé och massor av annat - det gör den ju till en kanonbra produkt att ha i köket. Om plats finns förstås, vilket inte jag riktigt hade :( Annars hade det garanterat blivit en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.