pacman42 skrev:
Klippbredden är ju i princip ointressant. Ljudnivån är åtminstone för mig det viktigaste..
Eller för dina grannar... Vilket i o f kan leda till tråkiga följder för dig själv... ;)
Bor man i tätbebyggt område så bör man tänka till ett par gånger innan man väljer klippare. Min granne som bor ca 100 m ifrån mig har en Robomow. Den låter rent ut sagt för j*****t, ungefär som en utombordare på avstånd. Jag vet inte hur Wiper m fl låter, men automowern är i alla fall, näst intill, tyst när den arbetar.
Betr klippbredden, vad är det för fördel att ha en 50 cm lång fast kniv på en obevakad maskin??? :x
 
6
Pelle-Pelle skrev:
Jag vet inte hur Wiper m fl låter, men automowern är i alla fall, näst intill, tyst när den arbetar.
:x
Jag har en Wiper One och störs inget av den när jag är ute i trädgården.
 
Jag har en sk, Kinaklippare, eller iMower. Fungerar helt ok för min gräsmatta, klipper kanonsnyggt och vi störs inte alls av ljudet.
Frärrkontrollen är kanon om man vill manuellt köra den till någon tova den missat men annars så traskar den sig igenom min gräsmatta på ca 4h, ca 600m2.
Jag klipper 3-4h varannan dag.
Ett problem som dessa har är att de "rymmer" om man klipper av begränsningstråden eller om spänningen till basen försvinner, men det finns ett uppgraderingskit som avhälper detta. Man byter kortet i basen och lägger till ett kort i klipparen och vips så behöver man inte oroa sig för rymning.
 
Samma som imower och den stoppade tullen rätt snabbt. Lär bli något liknande här om jag får gissa.

Villkoren ser lite skumma ut: http://ceteco.jetshop.se/kopvillkor-i-47.aspx

Många som startar upp sån här import vet inte riktigt vad de håller på med. Bl.a. är ju de som importör ansvariga för att CE-märkningen stämmer, det ska registreras hos El-kretsen och Naturvårdsverket om man släpper ut produkter på marknaden som man importerat själv. Instruktionsböcker på svenska ska tryckas mm. Företagen brukar inte bli så långlivade helt enkelt, och det är inte så lätt att göra det så jäkla billigt egentligen.

Kan du ta förlusten på 7000 om företaget skulle försvinna kan du ju alltid köpa maskinen, men det på egen risk att handla från en nystartad firma som importerar från Kina och ska göra lite snabba pengar.



Herr Anders skrev:
Försöker mig på ett svar på min egen fråga.

Det billigaste jag hittat är denna: [länk] för 7000 kronor. Någon som känner till den? På butikens sida länkas det till ett youtube-klipp där gräsklipparen kallas för imower. Vet inte om det betyder att det som säljs för 7000 kronor här är en imower eller om imower helt enkelt är ett allmänt namn för kinesiska robotgräsklippare. Finns det någon billigare förresten?
 
Bor man i tätbebyggt område så bör man tänka till ett par gånger innan man väljer klippare. Min granne som bor ca 100 m ifrån mig har en Robomow. Den låter rent ut sagt för j*****t, ungefär som en utombordare på avstånd. Jag vet inte hur Wiper m fl låter, men automowern är i alla fall, näst intill, tyst när den arbetar.
Betr klippbredden, vad är det för fördel att ha en 50 cm lång fast kniv på en obevakad maskin??? :x[/QUOTE]

Nu överdrev du väl en smula...

Har testat en robomow några dagar och visst den låter mer än automower, men inte mer än att möjligtvis grannen på andra sidan häcken störs av den med öppet fönster, den har heller inga 50cm knivar utan 3 motorer med knivar utplacerat så du får 50cm klippbredd,

men jag har valt bort den pga av mycket längre laddningstid (24tim) klipptid ca 2tim
inte lika välkänd mm

köpte en 230acx som ska installeras i helgen
 
Nonkan skrev:
Samma som imower och den stoppade tullen rätt snabbt. Lär bli något liknande här om jag får gissa.

Villkoren ser lite skumma ut: [länk]

Många som startar upp sån här import vet inte riktigt vad de håller på med. Bl.a. är ju de som importör ansvariga för att CE-märkningen stämmer, det ska registreras hos El-kretsen och Naturvårdsverket om man släpper ut produkter på marknaden som man importerat själv. Instruktionsböcker på svenska ska tryckas mm. Företagen brukar inte bli så långlivade helt enkelt, och det är inte så lätt att göra det så jäkla billigt egentligen.

Kan du ta förlusten på 7000 om företaget skulle försvinna kan du ju alltid köpa maskinen, men det på egen risk att handla från en nystartad firma som importerar från Kina och ska göra lite snabba pengar.
Intressanta uppgifter. Är en imower per definition olaglig att importera/sälja? Och vad menar du med att tullen stoppar den? Företaget Ceteco bör väl rimligtvis ha den på lager om de annonserar ut den. Och då har ju bevisligen några kommit igenom tullen i alla fall.
 
Herr Anders skrev:
Intressanta uppgifter. Är en imower per definition olaglig att importera/sälja? Och vad menar du med att tullen stoppar den? Företaget Ceteco bör väl rimligtvis ha den på lager om de annonserar ut den. Och då har ju bevisligen några kommit igenom tullen i alla fall.
Efter 5 minuter på Google så fick jag fram följande uppgifter:

Bolaget registrerat 2008
Omsättning 2010: 244.000:-
Eget kapital: 130.000:-
Mantalsskrivet på en privatadress

Vilken produkt du än väljer så finns den i lager vilket jag starkt betvivlar då
det egna kapitalet borde innehålla 2st nollor till.

Jag gissar att Ceteco är en "box mover" dvs beställer produkterna från sina
leverantörer efter mottagen order.

Jag vill med detta inte dissa Ceteco som oseriös men jag skulle tänka mig för
ett par gånger innan jag handlade för allt för mycket pengar.

För 2 år sedan fanns det en sida (www.imower.se) som numera är stängd
där importören fick så många problem med produkten att han/hon stängde ner bolaget.
 
Redigerat:
Att investera i en robotklippare gör ju att man slipper besväret att klippa gräset samt att
gräsmattan blr mycket snyggare. Så med tanke på förra sommaren och en väldigt både
gul och ful gräsmatta så började jag att fundera på en autobevattning för en fulländning.

Jag hade en tro om att det skulle vara en väldigt dyr investering med för under 3.000:-
vattnas nu gräsmattan i 5 indelade zoner (med tanke på vattentrycket) under 1 timme/zon.

Frun gjorde installationen på under 2 timmar. Förvisso ligger slangarna bara dolda i häckar
med mera och vi måste ta in allt i höst men ack så snygg gräsmatta man har efter 2v semester d^_^b
249713_216993451656738_100000382542079_727318_6303213_n.jpg
 
Vi har en Wiper som vi haft i någon vecka. Vi har inte hunnit fintrimma vad gäller avgränsningskabelns placering så än så länge har vi inte låtit den löpa helt fritt, men mina intryck hittills är positiva. Den klipper effektivt och snyggt - och tyst. Den låter absolut mer än Automower, men långt långt mycket mindre än den Viking-klippare vi var och tittade på hos en återförsäljare. Ljudnivån beror också på hur högt gräset är, går den över redan klippta ytor går varvtalet ner, kommer den till högre gräs ökar varvtalet och därmed ljudet.
Vi har varit i kontakt med Wipers generalagent i Sverige (kontaktuppgifter finns på wiper.se) och har fått väldigt bra råd och hjälp – kan rekommenderas till er andra som hade funderingar/frågor kring Wiper.
 
jag har en Viking Imow klippare och den har också en "ECO" mode som sänker varvtalet utifrån behov. Mitt intryck är att ljudnivån inte alls är hög, betydligt lägre änn en vanlig gräsklippare och absolut inte så att det stör grannar. Nu kör vi ju klipparen under vardagar när vi är på jobbet så det spelar iofs inte så stor roll.
 
Bandbredd skrev:
För 2 år sedan fanns det en sida (www.imower.se) som numera är stängd där importören fick så många problem med produkten att han/hon stängde ner bolaget.
Jag har hört talas om imower.se. Men jag har aldrig fått någon riktig klarhet i varför de var tvungna att stänga ner. Var det kvalitetsproblem med produkten? Eller var det juridiska problem? Frågan är ju inte ointressant med tanke på att man (åtminstone inte jag) inte vill köpa en produkt med kvalitetsproblem men inte har några större skrupler mot att köpa något som Husqvarna tycker konkurrerar lite för mycket med deras varor.
 
Vad gäller kvalitetsproblem på iMower så kan man givetvis inte förvänta sig samma kvalitet och service på en klippare för 6-7000:- som på en för 15-20 000:-, lite får man ju vara beredd på att lösa själv.
Jag har varit i kontakt många gånger med fabriken i Kina och de är mycket hjälpsamma när det gäller reservdelar och hjälp. Jag passade på att beställa ett antal klipparmotorer för att ha som reserv, de kostade 10USD/st så investeringen var minimal.
Jag har dessutom haft möjlighet att diskutera mjukvara och tipsat om div förbättringar.

Klippresultatet är förstklassigt och min gräsmatta har aldrig varit så snygg som nu, och jag känner mig god till mods att jag inte betalat 15.000:-
 
Herr Anders skrev:
Jag har hört talas om imower.se. Men jag har aldrig fått någon riktig klarhet i varför de var tvungna att stänga ner. Var det kvalitetsproblem med produkten? Eller var det juridiska problem? Frågan är ju inte ointressant med tanke på att man (åtminstone inte jag) inte vill köpa en produkt med kvalitetsproblem men inte har några större skrupler mot att köpa något som Husqvarna tycker konkurrerar lite för mycket med deras varor.
Det visades bilder på sönderslagna klippare där man hävdar att tullen gjort detta pga
varumärkesintrång vilket jag tvivlar på. Men detta är upp till var och en att bedömma.
 
ethobias skrev:
Vad gäller kvalitetsproblem på iMower så kan man givetvis inte förvänta sig samma kvalitet och service på en klippare för 6-7000:- som på en för 15-20 000:-, lite får man ju vara beredd på att lösa själv.
Jag har varit i kontakt många gånger med fabriken i Kina och de är mycket hjälpsamma när det gäller reservdelar och hjälp. Jag passade på att beställa ett antal klipparmotorer för att ha som reserv, de kostade 10USD/st så investeringen var minimal.
Jag har dessutom haft möjlighet att diskutera mjukvara och tipsat om div förbättringar.

Klippresultatet är förstklassigt och min gräsmatta har aldrig varit så snygg som nu, och jag känner mig god till mods att jag inte betalat 15.000:-
Helt rätt gjort om man känner för att jaga efter rätt person i Kina att prata med och dessutom är
duktig på engelska. Har man inte tiden eller språkkunskapen kanske man ska avvakta då eller?
 
Bandbredd skrev:
Det visades bilder på sönderslagna klippare där man hävdar att tullen gjort detta pga varumärkesintrång vilket jag tvivlar på. Men detta är upp till var och en att bedömma.
Undrar om någon kan ha något att invända om man privatimporterar en imower? På alibaba.com säljs de för 490 dollar och även om man måste lägga på moms, tull och frakt så blir det ganska billigt. Men man vill ju ogärna få den sönderslagen i tullen, vilket jag i och för sig har rätt svårt att tro skulle hända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.