Hej,

Beställde ett par sådana här idag och förbereder inkoppling genom att kika i bruksanvisningen på nätet.

Det jag inte riktigt fattar är skillnaden mellan de två olika inkopplingssätten.

5810081480_840dd8c66c_b_d.jpg
Om man som i mitt fall vill använda denna till att dimra en takbelysning som i dagsläget har trapptändning (2 olika knappar) så bör jag använda mig av inkopplingssätt 2, fast 1:an borde funka lika bra efterom min "manöverspänning" kommer vara 230V AC. Det som förbryllar mig är varför dom endast ritat ut paralellkopplade brytare i inkopplingsfall 2 men inte i 1:an, det borde väl funka där också? Sen varför används den ena fasanslutningsskruven vid ena fallet men den andra i det andra fallet, det ser ju ut som att dom är sammankopplade internt ändå?

Tack på förhand.
 
Jadå, det är nog bara lite slarvigt ritat. På fråga 2 är jag bara nästan lika säker, det borde inte spela ngn. roll vilken av fasskruvarna du använder.
 
Inkopplingssätt 1 ska du använda. Andra där är om man ska ha annan spänningskälla för knapparna än man har till lampan.

Du kan koppla hur många återfjädrande knappar du vill parallellt över varandra. Och nej det spelar ingen roll vilken L plint som används.

Edit: Ska du dimmra LED så kom ihåg att kolla i tabellen där vilket läge du ska ha på. LED 1, 2 eller 3.
 
Redigerat:
Kan tillägga att du kan ha flera knappar till alt 2 också ,de har bara slarvat i skissen
 
tomlan skrev:
Kan tillägga att du kan ha flera knappar till alt 2 också ,de har bara slarvat i skissen
Menade alt 1
 
Rrrrr skrev:
Inkopplingssätt 1 ska du använda. Andra där är om man ska ha annan spänningskälla för knapparna än man har till lampan.

Du kan koppla hur många återfjädrande knappar du vill parallellt över varandra. Och nej det spelar ingen roll vilken L plint som används.

Edit: Ska du dimmra LED så kom ihåg att kolla i tabellen där vilket läge du ska ha på. LED 1, 2 eller 3.

Jag har redan kopplat in den ( i förrgår) och kopplade givetvis enligt inkopplingssätt 1. Det är LED som dimras och det funkar bra (på LED 1), men jag fattar inte det ena vredet, antingen kan man ställa in hur lågt det ska gå att dimra eller så kan man ställa in dimringshastigheten, jag vill kunna ställa både två. Helskumt. Ska väl tillägga att det är led spottar från ledhandel.se med dimringsbara 230V drivdon. Det funkar att dimra dom både på R,L,C läget och på LED 1, LED 2 och LED 3, men jag tyckte mig få bäst resultat (bäst kurva) vid LED 1.

Just nu så går LED:en att dimra tillräckligt lågt men inte tillräckligt fort, jag får liksom välja mellan att inte kunna dimra speciellt lågt men med snabb dimhastighet eller dimra lågt och långsam dimhastighet, jävligt irriteerande.
 
Bump!

Ingen som har någon aning om hur man justerar dimmerhastighet / % dim styrka?
 
Jag hade samma fråga och ringde och frågade Eltako. Nu minns jag tyvärr inte exakt vad han sa (man ska aldrig ringa och fråga, utan man ska ta det skriftligt (läs: mail))

Men jag har för mig att han sa att man måste välja på om man vill ställa in dim-speed eller % styrka.

Finns mer avancerade dimmrar från Eltako (digitala) där man kan ställa in allt man nånsin behöver + lite till. (Finns dock bara för DIN-montage tror jag)
 
Rrrrr skrev:
Jag hade samma fråga och ringde och frågade Eltako. Nu minns jag tyvärr inte exakt vad han sa (man ska aldrig ringa och fråga, utan man ska ta det skriftligt (läs: mail))

Men jag har för mig att han sa att man måste välja på om man vill ställa in dim-speed eller % styrka.

Finns mer avancerade dimmrar från Eltako (digitala) där man kan ställa in allt man nånsin behöver + lite till. (Finns dock bara för DIN-montage tror jag)
Ja, då var det som jag misstänkte då. Det suger lite för till led spottarna behöver man ha % dim så lågt som möjligt (för att få en någorlunda lägsta nivå) men hastigheten är då inget vidare. Tar säkert 10 sekunder att dimra från lägsta till högsta och tvärtom.

Nästa rum kör jag nog på en jolly med inbyggd dimmer och så struntar jag i att använda de medföljande drivdonen. Någon som vet hur bra dimningen funkar då?
 
Jag tycker Jolly har bra dimmring. Går inte ställa in någon lägsta nivå dock.. eller dimhastighet för den delen.
 
Har också införskaffat ovanstående dimmer. Jag vill koppla in två återfjädrande trappbrytare till en enda dosdimmer. Någon som kan förklara eller rita kopplingsschema?
 
Svaret finns om du läser tråden, kopplingsschema likaså!
 
  • Gilla
feffethegreat
  • Laddar…
Är det GU10 LED eller riktiga LED-spottar? I det senare fallet skall man ej använda LED-läget på dimmern.

//Patrik
 
Patrik: Drygt ett år gammal tråd, ärendet är avslutat. Sen kan jag ju undra varför man inte skall använda LED läget på dimmern? Det beror väl enbart på vilket drivdon det är till LED-spotten, i mitt fall har det nu fungerat utmärkt i drygt ett år.
 
Jäkla trådnekrofiler... :)

Det är vad jag fick som svar av Eltako när jag hade satt LED-spottar med drivdon och använt LED-lägena som inte fungerade (flimmrade och hackig dimmring m.m.). Men det finns väl tydligen undantag då.
//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.