Vi får levererat ett enplanshus till slutet av augusti till Luleå, bör man måla eller kan man vänta till våren så att fasaden får torka eller blir fasaden förstörd om den får stå obehandlad?
 
Ola78
Är fasaden skyddsmålad? I så fall behöver ni ju inte ha bråttom men varför vill ni inte måla det så fort det går, det är ju rätt årstid just nu för det. Trä utomhus bör aldrig stå obehandlad då solen strålar bryter ner ytan.
 
Antaligen har den någon form av skyddgrund och då klarar det sig till i vår. Målar du klart i höst kommer det torka isär och du har fula ränder i vår. Saknar det helt någon skydd skulle jag lägga på grundfärgen i höst och måla täckfärgen i vår.
 
Ola78 skrev:
det är ju rätt årstid just nu för det
Just nu ja, men det hjälper ju inte TS som får huset i slutet av augusti... ;););)
 
Ola78
Alfredo skrev:
Just nu ja, men det hjälper ju inte TS som får huset i slutet av augusti... ;););)
*flinar* Nä, det har du helt rätt i, slarvigt läst av mig:blushing:
 
Huset har ej någon skyddsfärg dvs trärent.
 
Fasaden blir inte förstörd av vinter utan färg. Lite grå, kanske, men det spelar ingen större roll. Du kan ju stryka på någon grundolja i höst och spara själva målningen till nästa sommar. Vilken slags färg tänkte du måla med?
 
Jag tänkte måla med Alcro bestå systemet
 
går man till skansen finns det trähus där som är från 1600 talet, som aldrig sett något som kan likna någon form av behandling. Så är det inte det inte det absolut sämsta trät som de valt så bör det nog hålla några år omålat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.