Vi har köpt hus som är byggt 2009, men tomten är inte klar än. Huset är dränerat, så ungefär 3 meter av tomten lutar ut från huset. Dock blir det sedan en nivåhöjning på marken och den lutar därefter in mot huset igen. :S
Kommer dräneringen att ta upp det vatten som rinner in mot huset?
Får ens marken luta in mot tomten och om den får det, hur långt ut från huset får det börja luta in igen?

Det var svårt att ta en bra bild, men där man ser de lite större stenarna så börjar nivåhöjningen.

Tacksam för tips! :)
 
  • IMGP0418.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart att huset är dränerat, särskilt om det är så pass nytt.

Varför vill du att marken ska luta in mot huset?
Måste du höja marken så pass mycket att det lutar in mot huset?

Höj marken med jord eller vad du nu ska ha men fylla delen närmast huset med dränerande material.
 
Redigerat:
nej jag vill inte att det ska luta in mot huset men nu när vi ska börja gräva och jämna till tomten så funderar jag på om man måste gräva bort allt efter den höjning som vi har för att få en jämn lutning. jag undrar mest om det det räcker med de ca 3meter som det lutar ut från huset eller om man önskar mer för att inte vatten ska rinna in mot huset.
 
3m är ok tycker jag. Lutningen är till för att kraftiga skyfall inte ska dränka huset och helst rinna ifrån den. Samma sak händer vid snösmältning då marken är fortfarande frusen och vatten från det upphöjda området har ingenstans att ta vägen. Behåll en sänka emellan ditt hus och upphöjning så kommer vatten förhoppningsvis samlas där utan att nå husgrunden. Nu kan man inte se från bilden hur huset ligger i förhållande till resten av området men tänk på skyfall och snösmältning och fundera på om det kan bli problem om ditt hus ligger i en håll
gaia
 
Aha.. nu e jag med.. ja det räcker med 3 meter lutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.