Hej alla kunniga.

Jag har en enplansvilla från Åsedahus med källare från -74. Trähus med mexitegelfasad. För några år sedan ersatte vi den gamla pannan med en luft/vatten värmepump från Carrier. Årlig elförbrukning ligger på ca 20-21000kWh totalt.
Ventilationen i huset är knappast enligt dagens normer, med tilluftventiler enbart i källaren.
Eftersom huset tyvärr har en karaktäristisk lukt, som märks mest i kläderna när vi reser bort och packar upp resväskorna, så har jag funderat mycket på detta med ventilationen. Det handlar inte om typisk mögellukt. Källaren är sund, murade väggar målade med silikatfärg. Men, någonstans ifrån kommer lukten. En misstanke är den tryckta syllen eller syllpappen. Förhoppningsvis kan mekanisk ventilation göra nytta.

Jag har fått offerter på två ventilationsvarianter.
1. Mekanisk frånluft från bad, wc, tvättstuga och insättning av ventiler till sovrum och vardagsrum. Nackdel: ökänd ökad uppvärmningskostnad pga ökat luftflöde. Ca 23000 efter ROT
2. FTX, Systemair 400 med tilluft även till källaren ("gillestugan"). Nackdel: priset, ca 60000 efter ROT.

Jag pratade med en V-konsult genom jobbet. Han nämnde en schablonsiffra på en besparing på ca 4000kWh med FTX. Det lät ju rätt bra. Men, det är svårt att veta vilken väg vi ska gå. Hade jag tänkt igenom detta mer noggrant innan vi installerade värmepumpen hade man kanske hittat en mer kostnadsoptimerad helhetslösning. Men nu är läget som det är.

Har någon av er synpunkter och förslag så är jag mycket tacksam för input i frågan.
 
Jag gjorde en lcc (Life cycle cost) i veckan på ungefär samma kostnader som du hade där.
Vill minnas att paybacken låg på runt 12 år.
Vill du ha en mer detaljerad för dina system, dra ett pm med beräknat luftflöde, kostnad för varje system efter rot, effekt på till & frånluftfläktar i ftx, effekt på frånluftsfläkt samt din mail adress.
 
Besparingen jämfört med idag beror ju helt på hur mycket ventilation ni har nu. Ju sämre ventilation ni har nu desto mindre blir besparingen med FTX.
Besparingen att välja FTX jämfört med F borde dock kunna räknas ut rätt så noggrannt.

Tänk dock på att om du har problem med syll/syllpapp så kan mekanisk ventilation göra så att du suger in ännu mer av den lukten eftersom det skapas ett större undertryck i hela huset.
 
Tack för svaren.
hheheh; idag har vi bara självdrag. Som ibland går baklänges. Besparingen med FTX gäller egentligen bara jämfört med F, som du skriver. F innebär ju en ökad driftskostnad med tanke på utblåset av varm luft.

Bra synpunkt ang. undertryck och lukt.

Tjoa, får se vilka uppgifter jag kan hitta. Tack på förhand! Payback på 12 år rimmar med den uppskattningen jag fick på ca 4000kWh.

Syllbyte går på ca 2000 skattade per meter, ca 100 000 för hela huset. Dock skulle ju ROT göra minska kostnaden rätt ordentligt. Kruxet är ju bara att jag inte vet hur mycket nytta det skulle göra. En rätt dyr chansning.
 
Bara en liten tanke ang syllarna:

Det är relativt ovanligt med dåliga syllar i hus som är byggda på källare.
De flesta syllproblemen uppträder vid platta på mark-konstruktioner.
 
V Vitruvius skrev:
Hej alla kunniga.

Jag har en enplansvilla från Åsedahus med källare från -74. Trähus med mexitegelfasad. För några år sedan ersatte vi den gamla pannan med en luft/vatten värmepump från Carrier. Årlig elförbrukning ligger på ca 20-21000kWh totalt.
Ventilationen i huset är knappast enligt dagens normer, med tilluftventiler enbart i källaren.
Eftersom huset tyvärr har en karaktäristisk lukt, som märks mest i kläderna när vi reser bort och packar upp resväskorna, så har jag funderat mycket på detta med ventilationen. Det handlar inte om typisk mögellukt. Källaren är sund, murade väggar målade med silikatfärg. Men, någonstans ifrån kommer lukten. En misstanke är den tryckta syllen eller syllpappen. Förhoppningsvis kan mekanisk ventilation göra nytta.

Jag har fått offerter på två ventilationsvarianter.
1. Mekanisk frånluft från bad, wc, tvättstuga och insättning av ventiler till sovrum och vardagsrum. Nackdel: ökänd ökad uppvärmningskostnad pga ökat luftflöde. Ca 23000 efter ROT
2. FTX, Systemair 400 med tilluft även till källaren ("gillestugan"). Nackdel: priset, ca 60000 efter ROT.

Jag pratade med en V-konsult genom jobbet. Han nämnde en schablonsiffra på en besparing på ca 4000kWh med FTX. Det lät ju rätt bra. Men, det är svårt att veta vilken väg vi ska gå. Hade jag tänkt igenom detta mer noggrant innan vi installerade värmepumpen hade man kanske hittat en mer kostnadsoptimerad helhetslösning. Men nu är läget som det är.

Har någon av er synpunkter och förslag så är jag mycket tacksam för input i frågan.
Hej, Nu ett par efter blev det en uppgradering av ventialation och isåfall vilket blev det F, FTX? Hur känns detidag, ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.