Hej på er!

Jag och min sambo letar efter en tomt i Göteborg med omnejd – troligen några mil utanför Göteborg eftersom priserna blir mer humana då. Eftersom jag är novis på området så tänkte jag kolla om någon här inne kan ge lite tips och idéer kring hur man hittar ägaren till det markområde man är intresserad av. Antar att man måste kontakta någon avdelning på kommunen men det finns kanske genvägar?! Kan man hitta information om markägare och tomtnamn via nätet eller finns det CD-skivor från t.ex. Lantmäteriverket med denna information?

Alla tips mottages tacksamt!

Sedan finns det ju naturligtvis en massa frågor som väcks då man väl står med en tänkbar tomt, men det får bli en senare fråga. :)
 
Har du en adress så kan du plocka ut informationen hos lantmäteriet (kostar 50kr tror jag).
Annars borde det väl bara vara att ringa lantmäteriet och fråga dom. :)
Fick tag i mitt hus genom att luska reda på ägaruppgifter genom lantmäteriet.
 
Fick tag i mitt hus genom att luska reda på ägaruppgifter genom lantmäteriet.
Jag kan för lite om Lantmäteriets arbetssätt och tjänsteutbud, märker jag. Kanske borde jag kolla med dem först innan jag frågar alltför mycket här...

:)
 
Byggahus.se är ju öppet på helgerna... ;)

Det är aldrig fel att fråga!
 
Det är ju jättenkelt! Ta reda på fastighetsbeteckningen eller exakt gatuadress. Ring till inskrivningsmyndigheten i Uddevalla.
De svarar på allt om fastigheten, servitut, ägare mm.

Se info:

Inskrivningsmyndigheten i Uddevalla
Öppettid/tfn tid: 9-12, 13-15 (exp.tid till 16) Postadress: 451 82 Uddevalla (ange län el. kommun enl. nedan)
Tfn: 0522-65 71 00 (vx), fax: 0522-65 71 95, 0522-65 71 96 (ej ansökningar)
Gruppindelning (3-5 avser kommuner)
1. Värmlands län
Tfn: 0522-65 71 40
2. Hallands län
Tfn: 0522-65 71 50
3. Göteborgs, Öckerö, Härryda, Mölndals och Partille kommuner
Tfn: 0522-65 71 60
4. Strömstads, Tanums, Lysekils, Munkedals, Sotenäs, Uddevalla, Kungälvs, Orusts, Stenungsunds, Tjörns, Färgelanda, Melleruds, Vänersborgs, Bengtsfors, Dals Eds och Åmåls kommuner
Tfn: 0522-65 71 70
5.  Ale, Alingsås, Herrljunga, Lerums, Vårgårda, Bollebygds, Borås, Marks, Svenljunga, Tranemo, Ulricehamns, Lilla Edets och Trollhättans kommuner
Tfn: 0522-65 71 80

Här kan du läsa mer:

http://www.dom.se/dom/DVhemsida/Informationsmaterial/im.htm
 
Tack för svar! En del av det kommer jag att kunna använda i mitt sökande...

Det är ju jättenkelt! Ta reda på fastighetsbeteckningen eller exakt gatuadress. Ring till inskrivningsmyndigheten i Uddevalla.
Det är ju just detta jag har problem med. Om man hittar t.ex. en avsides belägen skogstomt så finns det väl inte en adress att hänvisa till?

Jag måste ha uttryckt mig oklart inledningsvis så jag formulerar om frågan något: Om jag hittar ett markområde jag är intresserad av; hur får jag reda på tomt-/fastighetsbeteckning?
 
Du måste väl ändå ha en adress?

Gå in på  www.lantmateriet.se och fastighetssök för alla....där kan du skriva in adressen på tomten, då brukar fastighetsbeteckningen dyka upp....

Annars om du har adressen ringer du till IM med denna....

Vi i Norrköping har en tjänst via kommunens hemsida där man kan zooma in på alla fastigheter....

Då kan man hitta alla fastigheter enkelt och deras beteckningar....vet inte om Gbg har motsvarande?!
 
Du kan också köpa en sk fastighetskarta via Lantmäteriets hemsida....den är i skala 1:12500. Zooma in på det område du vill ha en karta på så får du detaljerad info när du betalt, antingen tryckt eller digitalt. Kostar 150 spänn dock!

http://geoimager.lantmateriet.se/kartbutiken/product_info.php?products_model=7C0a

I den kartan som du får fram kommer du se fastighetsbeteckningen på just ditt område...se till att avgränsa rätt bara...
 
Tackar så mycket, Calle! :)

Vi har ingen exakt adress ännu, men vi har en del intressanta områden som vi kollar i. Snart blir det aktuellt att kontakta olika markägare, och då kommer dina tips säkert till nytta!

Tack igen!
 
I praktiken enklaste sättet är att kliva in personligen på kommunens lantmäterienhet, och peka med sitt personliga pekfinger på kartan de lägger på disken.

Har du ont om tid och långt till kommunen det gäller? Skaffa rätta bladet av "gröna kartan 1:10000" (ekonomiska kartan). Le voilá! Där finns din fastighetsbeteckning.

 
Jag förstod mig aldrig på lantmäteriets kartor/hemsdia men upptäckte att högerklickar man på google maps så får man i vissa fall upp adressen. I andra fall inget eller någon annan adress :D

Men det brukar hjälpa tillräckligt för att kunna hitta fram via gps även om originaladressen inte fanns med i gpsen.
 
eller så knackar man på hoss närmaste hus så kan man nog få reda på vems marken är ganska så omgående
 
ta fram en karta från hitta.se eller eniro.se och skicka ett PM till mig så skall jag skicka dig uppgifterna
 
fidelie skrev:
Jag förstod mig aldrig på lantmäteriets kartor/hemsdia men upptäckte att högerklickar man på google maps så får man i vissa fall upp adressen. I andra fall inget eller någon annan adress :D

Men det brukar hjälpa tillräckligt för att kunna hitta fram via gps även om originaladressen inte fanns med i gpsen.
HAHAHA :D Skönt att ni svarar på en tråd vars sista inlägg skrevs 2005 d^_^b

/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
HAHAHA :D Skönt att ni svarar på en tråd vars sista inlägg skrevs 2005 d^_^b

/Christian
Jag tyckte faktiskt att det var relevant information för jag har själv letat mig blå på forumet i just denna frågan tidigare. Blev ju jätteglad när jag upptäckte funktionen i google maps så jag var bara tvungen att dela med mig :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.