ampz skrev:
Anlita snickare med fräs, eller spendera en halvtimme med morakniven...
:D

Fast jag skulle tro att det tar längre tid än en halvtimme att skåra hela golvlisten...
 
Du behöver inte spåra listen, bara fasa av bakkanten, med morakniv eller en handhyvel (eller med maskiner)

Protte
 
Fråga nån med överhandsfräs, eller om du har en själv, och kör ett spår. Kasta sedan i kabeln i spåret och smäll upp listen, Plättlätt :D
 
Ok tack för alla tips!:)

Fast plättlätt vet jag inte, det var ett elände att få loss dem vi tagit bort, tjocka grova spikar in i betongen som rasar. :S Och för att få dit dem igen (eller nya) vet jag inte riktigt hur vi ska göra, det får nog snickaren ta hand om. ;)
 
Eller köp en billig överhandsfräs (har för mig att jag sett billiga varianter för typ 200 kr).

I princip så går det att fräsa i betongen också, finns även för det verktyg att köpa (spårfräs 7-800 tror jag) eller kanske hellre hyra. Eller anlita ett proffs. Nackdelen är att det dammar något fullkomligt otroligt (och ännu värre). Betongdamm tränger in precis överallt. Så i princip bör man tömma hela lägenheten och flytta ut. Och ändå får man räkna med att städa trapphuset efteråt. Och hålla tummarna att det inte blir en dammbeläggning i grannarnas garderob.
 
DjAlbert skrev:
Fråga nån med överhandsfräs, eller om du har en själv, och kör ett spår. Kasta sedan i kabeln i spåret och smäll upp listen, Plättlätt :D
+ 1 på detta. Har själv fräst in både antenn och högtalarkablar på detta sätt. Visst, lite pyssel var det men väl värt besväret. Själva fräsningen var dock inget som helst problem.

Och Patrik, vill inte göra dig ledsen för klamringen var skitsnygg, men när ska du sätta upp gipset som ska dölja VP-rören ;);)
 
Jag har fräst i betong och lossat gamla fotlister, inget av det är kul.

Betongen stod som en rökpelare 1,5m ut från fönstret längs husväggen och jag såg inte handen framför mig för att inte tala om dom betongstatyerna jag kunde plocka ur näsan.

Fotlisterna satt med 3"spik och jag kan inte förstå hur dom fått in dom och dessutom fått dom att sitta kvar utan att det gick bitar ur väggen. Om jag väl fått in en skruv och plugg i väggen så drog den inte... Slutade att jag fick limma fast dom och gött mycket mjukfog där väggen svängde för mycket för listen...

Det slutade med att jag fräste ur spår i stavparketten istället och på med nytt golv. Det var det renaste och enklaste...
 
lillePer skrev:
Jag har fräst i betong och lossat gamla fotlister,
Bara för att undvika eventuella missförstånd. Jag förespråkade att TS skulle fräsa i trälistens baksida, inte i betongen.
 
Alfredo skrev:
Bara för att undvika eventuella missförstånd. Jag förespråkade att TS skulle fräsa i trälistens baksida, inte i betongen.
Japp det var jag med på... Fast TS skrev
Petronille skrev:
Fast plättlätt vet jag inte, det var ett elände att få loss dem vi tagit bort, tjocka grova spikar in i betongen som rasar. :S Och för att få dit dem igen (eller nya) vet jag inte riktigt hur vi ska göra, det får nog snickaren ta hand om. ;)
.
Frågan är då om det är värt att lossa dom för att fräsa ett spår i dom på baksidan...?
Därav mitt svar och jag är mycket tveksam till om det är värt att lossa listerna.
Jag fick fylla i vissa bitar av väggen med husfix där spiken drog med sig så stora bitar att det syntes ovanför listen...
 
lillePer skrev:
Frågan är då om det är värt att lossa dom för att fräsa ett spår i dom på baksidan...?
Därav mitt svar och jag är mycket tveksam till om det är värt att lossa listerna. .
En bra fråga som kanske bara TS kan svara på? Vad hatar han/hon mest: Att se kabeleländet eller att göra ett fräsjobb som kanske drar med sig mer omfattande "renovering" därför att väggen är dålig och bitar lossnar.
 
Alfredo, har gjort så själv jag också. Men ja har så kallad "tre-teck" ( tretex-skiva) på väggarna i vardagsrummet, hallen o ena sovrummet, så det gick snabbare o sätta fast listen än att fräsa spåren.
 
Alfredo skrev:
En bra fråga som kanske bara TS kan svara på? Vad hatar han/hon mest: Att se kabeleländet eller att göra ett fräsjobb som kanske drar med sig mer omfattande "renovering" därför att väggen är dålig och bitar lossnar.
Ja bra fråga... Hmm:S
 
Petronille skrev:
Ja bra fråga... Hmm:S
I know the feeling. Pest eller kolera ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.