Hej,

jag har köpt en bostadsrätt i ett hus från 1961. När jag rev ner tapeterna och tog ut plastmattan (faktiskt två plastmattor), så upptäckte jag att väggarna var av blåbetong :S, samt att golvet inte är betong direkt under. I stället så hittade jag duofloor plattor (masonit skivor med spår för sammanfogning), över ett lager plast och därunder faktiskt ett tjockt lager stengrus. Jag antar att det sista har med ljudisolering att göra. Jag bröt bara upp en platta, men jag gissar att plastfilmen är heltäckande.

Vad jag skulle vilja göra är att lägga täckande plast över masoniten, för den luktar gammalt. Vidare skulle jag vilja låta plasten gå upp tätt mot väggen, för att uppnå en tätning mot radonet från väggarna.

Min fråga är om det är okej att lägga en tät plast på det här sättet - under ett blivande nytt trägolv - ur fuktperspektiv och ev övriga aspekter?

tack på förhand,

Jonas Paulsson
 
När du säger att det luktar gammalt ungefär hur illa luktar det då? Vad har du under lägenheten? Kan ju vara trevligt att veta vad du plastar in innan plasten finns på plats, ditt nya golv ligger där så du inte måste bryta upp något och ordna.

I vissa konstruktioner, tex parkett på golvvärme, är det fullt normalt att köra plast under. Golvet ovan tar ingen skada av denna. Däremot kan konstruktionen under ta skada om det finns fukt som inte kan transporteras ut och stängs in med organiskt material under plasten
 
Det luktar inte mögel, mer gammalt och fränt. Det kan hända att den gamla heltäckningsmattans limrester som sitter kvar också har en del att göra med det.

Det var ju heltäckningsmatta i (ganska?) tätt material (äldre plast). Däremot var det luft mot väggarna hela vägen runt. Är det kanske dumt att täta mot väggarna för fuktens skull?

Jag hade gärna gjort det eftersom jag satt upp Permafoil tapeter och blåbetongväggarna går ner nǻgra cm under duofloor:et. Men det är ju inte värt det om man riskerar fuktproblem.

Kan någon den här slags golv?

tack,

Jonas
 
Skulle nog undersökt om det fanns någon anledning till just denna konstruktion innan jag byggde igen det. Har du granne, källare eller mark under din lägenhet?

Om du har uppvärmda utrymmen under dig så skulle vad jag vet enda anledning till att du inte kan gå på med plast tätt mot väggarna om du råkar ha gammalt flytspackel med kasein i. I en 60-talkskonstruktion är det otroligt om det inte renoverades mellan -75 och -85. Ditt lager med stengrus talar dock mot det så om du inte har några få centimeter grus och sedan en slät flytspacklad yta från de aktuella årtalen skulle jag utesluta det. Om du har marklägenheten eller på något sätt riskerar att få tillskott av fukt underifrån skulle det även vara en anledning till att tänka till lite innan du plastar tätt. I dessa fall skulle det kunna vara aktuellt med plast under golvet men med någon ventilerad sockel. Dock måste du nog ha en extern sugpunkt där så du inte ventilerar upp ev dålig lukt i rumsluften. Normalt borde en sådan sugpunkt vara något som föreningen då står för. Lösningen är rätt vanlig för bostäder med flytspackel med kasein där man inte vill riskera höga fuktvärden med gasbildning som följd.
 
Hej,

jag bifogar bild på golvet. Jag har tagit bort grus i en hörna. Det ser ut att vara en räfflig betongyta, men jag vet inte så mycket om sådant här.

DSC00043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC00042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bor på tredje våningen. Ena väggen är yttervägg.

tack,

Jonas Paulsson
 
Intressant konstruktion men det finns mycket roligt att upptäcka där ute. Med de bilderna och det du beskrivit skulle jag inte tvekat att lägga plast och sedan något snyggt golv. Hoppas du har ett bra underlag bara som är plant och utan knarr så det är vettigt underlag för ditt blivande övergolv
 
Tack för hjälpen.

Då menar du att jag kan lägga täckande plast och även täta mot väggarna med latex eller lim?
 
Hej,

Jag skulle gärna få det dubbelbekräftat att jag kan plasta helt tätt över masoniten och även täta plasten upp mot väggarna.

Tror du jag kan göra det utan problem?

Hur vet jag OM det blir problem...lukt?

Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.