Hej!

Har de senaste veckorna frågat runt bland olika arkitekter i Uppsala om vad det skulle kosta att använda dem till besök på tomten och grova skisser - totalt 10 timmar.
Har inte varit i kontakt med några större arkitektkontor eftersom min erfarenhet är att de inte så gärna tar sig an privatpersoner.

Nedanstående har svarat (samtliga priser är exklusive moms):
Olle @ Zidén arkitektur AB: 820 SEK/timme.
Margareta @ Arkitektstudio MN: 8000 SEK fast pris.
Per-Olof @ Jernbron Arkitektkontor AB: 720 SEK/timme.
Anders @ Bexelius & Co AB: 980 SEK/timme.
Gösta @ Kilgren arkitektkontor AB: 675 SEK/timme

Men det är ju inte bara priset som avgör...
 
vill du ha ett svar så får du nog allt ta och skriva en fråga....
 
Ville inte ha något svar... publicerade detta som information till andra som kanske letar...
 
simon_isacsson skrev:
vill du ha ett svar så får du nog allt ta och skriva en fråga....
Varför den attityden när någon är schysst och delar med sig av sina undersökningar?

Tycker att tråden var ett föredömligt exempel på hur man kan dela med sig till andra av den information man samlar på sig.d^_^b
 
jaso skrev:
Varför den attityden när någon är schysst och delar med sig av sina undersökningar?

Tycker att tråden var ett föredömligt exempel på hur man kan dela med sig till andra av den information man samlar på sig.d^_^b
Tackar så mycket jaso!
Forumet är ju både ge och ta :)
 
hej igen!
Jag vill bara be om ursäkt för mitt första inlägg, det var absolut inte min mening att vara dryg på något sätt. Jag trodde dock att en fråga hade fallit bort och förstod mig helt enkelt inte på inlägget... Men nu inser jag att det är väldigt användbar information.

För att fortsätta resonemanget så vill jag bara påpeka att man inte skall titta för mycket på priserna (så länge det inte är orimligt högt), det är en så liten del av den totala budgeten och att man har en kompetent arkitekt kan göra väldigt stor skillnad på det faktiska slutpriset och resultatet. Så det viktigaste är trots allt att hitta en arkitekt som lyssnar på en och som man tycker ritat fina hus tidigare.

mvh

simon
 
simon_isacsson skrev:
hej igen!
Jag vill bara be om ursäkt för mitt första inlägg, det var absolut inte min mening att vara dryg på något sätt. Jag trodde dock att en fråga hade fallit bort och förstod mig helt enkelt inte på inlägget... Men nu inser jag att det är väldigt användbar information.

För att fortsätta resonemanget så vill jag bara påpeka att man inte skall titta för mycket på priserna (så länge det inte är orimligt högt), det är en så liten del av den totala budgeten och att man har en kompetent arkitekt kan göra väldigt stor skillnad på det faktiska slutpriset och resultatet. Så det viktigaste är trots allt att hitta en arkitekt som lyssnar på en och som man tycker ritat fina hus tidigare.

mvh

simon
Ingen fara alls...
Och jag håller helt med dig, det viktigaste är ju att man hittar en arkitekt som man "klickar" med och som kan tolka ens behov på rätt sätt. Vi tror att vi har hittat en sådan - men mer om det när vi ser vad som kommer ut av det... :)
 
Hemmakatten
Vill bara poängtera att det viktigaste är att hitta en arkitekt man känner att man har en kommunikation med och som förstår ens egna "visioner". Först dåfårman en arkitekt somkan förverkligaoch överträffaens förväntningaroch som man tycker är värd arvodet.
 
tycker priset var väldigt lågt eller rättare sagt kort om tid så vad är det den ska göra för det priset ?

känns som det kan ta den tiden bara att mäta upp och rita upp hur tomten ser ut i dag och kanske lägga ett hur som de redan har i datorn på den tomten

så ni ska inte räkna med att ni kan komma så långt med det som ni får för de pengarna och ni får nästan räkna med 10ggr till för att få så de ritningarna som behövs om det ens räcker
 
Men vad bra, ser nu att jag startade en tråd nyss helt i onödan. Lite vad jag sökte efter. Står precis i samma skede och söker infon du skrev om. Har du gått vidare med någon och fått något mera som du kan dela med dig av?
 
miry skrev:
tycker priset var väldigt lågt eller rättare sagt kort om tid så vad är det den ska göra för det priset ?

känns som det kan ta den tiden bara att mäta upp och rita upp hur tomten ser ut i dag och kanske lägga ett hur som de redan har i datorn på den tomten

så ni ska inte räkna med att ni kan komma så långt med det som ni får för de pengarna och ni får nästan räkna med 10ggr till för att få så de ritningarna som behövs om det ens räcker
Hej Miry!

Ja, 10 timmar räcker inte så långt, men tanken var som jag skrev att de ska titta på tomten, lyssna på våra önskemål och göra en grov skiss på ett förslag.

Som hobby-CAD:are har jag redan fixat ett digitalt underlag till arkitekterna att jobba med.
 
Med känsla skrev:
Men vad bra, ser nu att jag startade en tråd nyss helt i onödan. Lite vad jag sökte efter. Står precis i samma skede och söker infon du skrev om. Har du gått vidare med någon och fått något mera som du kan dela med dig av?
Hej "Med känsla".

Vi valde att gå vidare med Zidén och Arkitektstudio MN.

Bra bemötande från båda arkitekterna, men när vi sedan sett resultatet var det MN ark som hade förstått våra önskemål bäst och kommit med ett förslag som helt klart är värt att utgå från.
Nu sitter vi och funderar på lite olika planlösningar, men vi är ganska säkra på att själva stommen blir enligt förslaget från arkitekten...

Hur har det gått för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.