Bröstmjölk är inte jämförbart med lättmjölk efter en månad, men allt det här känns way off topic ändå...
 
v-g skrev:
Nu säger jag inte att man ska göra så men vi har gått på med ersättning och välling ganska snabbt, mycket tidigare än vad som står på paketen typ fullkornsvälling vid 8-10 månader (1 år). Det gör stor skillnad. I början ska man inte göra så men efter ett tag när de vill ha välling på natten (och kan äta själva) ger vi dem bara vatten i flaskan då de egentligen inte är hungriga (såklart får man ha lite sunt förnuft här i hungrigbedömningen).

Den sista nu vaknar på morgonen och är självklart hungrig 20/21-07 och då får han välling som är klar sen kvällen dvs värm-klart. Händer det att han vaknar på natten kan han få då också OM vi bedömmer honom som hungrig.

Varför det är skillnad kan man förstå om man själv ska hålla sig mätt på lättmjölk i mer än tre timmar för det är ungefär motsvarande som kommer ur rattarna efter en månad, ju längre ju tunnare mjölk.

Burkmaten är utmärkt och håller ungen mätt länge även om det till synes är en liten mängd. Vi har låtit våra barn börja smaka väldigt tidigt och det har (tycker jag) bara gjort dem gott. Är man en snåljåp (som jag tex) köper man en mixerstav och mosar den mat man gör till sig själv och ger barnet. Dock är burkmaten smidigast i början, särskilt frukt/bär-puréerna.

Sen behöver faktist barnen få skrika lite (elakt men sant). Det är få om ens något barn som skadats för att det fått skrika lite, OFTA somnar de om om man bara har lite is i magen. Det är här det kommer in att det är viktigt att inte sova i samma rum/säng som barnet.
V-G, vi är nog inte samma typ av föräldrar, förutom att mixerstaven verkar vara flitigt använd :)

Köptemat innehåller mest sås och har inte de proportioner av innehåll som barnmatsburkstillverkarna själva rekomenderar i sina skrifter till oss stackars förtvivlade föräldrar. Därmed inte sagt att den är dålig, och smidig är den helt klart. d^_^b

Jag måste tyvärr korrigera dig om att bröstmjölken skulle bli "som lättmjölk" efter en månad. Det är direkt felaktigt. Det är möjligen propaganda från Nestlé eller Semper du läst. Har du någon trovärig källa till det påståendet så v.g. referera till den. Det finns fall där barnet, på grund av medicinska skäl, klarat sig utmärkt på att enbart amma till det fyllde 2 år. Den allmänna rekomendationen är väl dock att man börjar introducera mat vid 6 månader, men inte för att bröstmjölken inte räcker till utan för att det är en lämplig ålder utvecklingsmässigt.

Av ren nyfikenhet så skulle jag också väldigt gärna vilja veta varför det är så viktigt att inte sova i samma rum eller säng som barnet? Tar det skada på något sätt menar du?
 
Vad gäller bröstmjölk tänker jag inte ge mig in i någon diskution alls det enda som är viktigt är att de får den i början sen är det inte alls lika viktigt även om det också innebär trygghet och närhet till barnet. Solklart är det inget fel att göra varken eller. Viktigast är att ungen är mätt. En del har lite mjölk en del har mer, vi är de förstnämnda och agerar därefter. Svaren är dessutom olika beroende på vilken "expert" man frågar så sanningen ligger rätt troligt därimellan.

Lättmjölk är för övrigt inget dåligt näringsämne, man blir ju knappast mättare på 3% heller möjligen 5-10 minuter :rolleyes: Däremot är det ENORM skillnad mot fullkornsvälling det blir man snabbt varse.

Semper eller Nestlé (den senare köper vi inte en produkt från) får inte göra reklam för sina mjölkersättningar vad jag vet, eller kanske att det inte anses etiskt vad vet jag.

Källorna för ovanstående är nog ett hopkok av diverse BB-personal på speciallistmödravården samt relaterade program på "typ" kunskapskanalen (skriver "typ" för jag vet inte om det var just den kanalen) där de har haft seminarium om det hela.

Köpemat är bra av samma anledning som findus enportionsförp. in i mikron klart sen är de mycket behändigare om man ska någonstans, vi köper mest purérna av frukt osv. som sagt. Burkarna finns från 4 månader och det är väl ungefär där vi också börjat. Barnet får själv välja vilket de också gör i den åldern rätt in fel ut... :D

Varför man inte ska sova i samma rum är för att då hör man ju varje hostning etc som barnet gör samt att det är svårare att "låta barnet vara". Detta gäller ju såklart inte första tiden. Vill barnet något riktigt ger de besked så de hörs i hela huset :D

Jag vill inte säga åt någon att göra si eller så bara förmedla hur VI har gjort.

Kan berätta en historia som utspelade sig nere hos det lokala BVC: Förtvivlad mamma som inte får fram nog med mjölk, BVCtant:
-Jo men masera, håll rattarna varmt och försök osv så ska du se att det går.
-Ja men jag har ju försökt i 4 månader nu det _GÅR_ inte.
-Fortsätt försöka!

Min sambo upplyste henne om att det finns ersättning, rätt eller fel låter jag er själva bedömma :rolleyes:
 
Gällande bröstmjölk så har jag också sett något program om det och det jag kommer ihåg är att det är bra för barnets hjärnceller och dom rekomenderade att amma (även i kombination med annat) i ett år minst, men vad vet jag, man lyssnar ju på experter och det är inte jag som har brösten.

Det där med att låta barn sova i eget rum är bla bra på det viset att både barn och föräldrar sover bättre. Inget oljud runt omkring. Sen ska man tydligen inte tvinga dom vara i eget rum, kommer dom på natten så är det inget fel i att släppa upp dom i sängen. 3-åringen här hemma sover betydligt mer still och djupt verkar det som sen hon började sova i sitt eget rum själv, även om hon kommer till oss ibland.

Metoder för olika saker gällande barn finns det väl i samma mängd som personer som säger dom.
 
Amning är suveränt när det funkar, betydligt enklare än barnmatsburkar, otroligt närhetsskapande och säkert som det sägs den bästa näringen för barnet. Värt att kämpa lite i början för. Men att förvandla månader av första tiden med ett nytt barn till ett helvete är det inte värt. Harmonin första tiden är så mycket viktigare.
Jag undrar bara lite om det där "får inte fram nog med mjölk".
Äldsta sonen åt i princip konstant dagtid första veckan. Kunde somna till lite vid bröstet men skrek desperat när han togs därifrån. Min uppfattning var förstås att jag hade för lite mjölk. Efter en vecka gick jag till MVC. Ryggmusklerna hade lagt av av allt sittande, mitt barn svalt, förlossningshormoner härjade, djupt olycklig, tårar förekom tror jag.
Som tur var så var min barnmorska ej av den taliban-religiösa "heja på och fortsätt amma bara"-typen utan av en äldre mer pragmatisk sort. Hon förklarade att mjölken faktiskt måste få lite tid på sig att ackumulera sig mellan måltiderna, annars fick inte barnet tillräckligt mycket mat på en gång för att hålla sig mätt ett tag. Visst, mycket bra att amma kontinuerligt i början för att få i gång produktionen, men nu var det hög tid för minst 3-4 timmar emellan och högst 10-minuters måltider. Helt omöjligt ansåg jag och vi diskuterade fram det till 2 timmar emellan och en kvarts måltid.
Första två timmarna var ett helvete. Men döm om min förvåning när det sen fungerade klockrent. Båda sönerna ammades helt i ett år trots att de var stora ungar.
Sedan dess undrar jag alltid när jag läser historier om folk som slutar amma för att de inte tror att de har tillräckligt med mjölk; hur många har amningstalibanerna BERÖVAT amningen med sina kompromisslösa amningsråd?
 
Redigerat:
Nog är det så att vissa producerar mindre mjölk, och då kompleteras det med ersättning, det går liksom inte komma ifrån och den infon har jag fått av en bekant till familjen som jobbar med just sånt på BB.
 
Glufsglufs och jag är på samma spår. Vad gäller mängden är inte kvinnor kor som alltid mjölkar för att de är framavlade så därför skiljer det mellan exemplaren en del får andra inte. Vi får som sagt ½ en del får 2x och då kan man (hör och häpna) bli donator av mjölk. En del har såpass att det blir över dvs man får pumpa o slänga/frysa.

En del får inget alls trots gallskrikande barn osv och man kan ju bara försöka en så lång stund innan man får lov att ge sig. Min FD sfärmor hade det problemet, tur nog hade hon en granne som var vänlig nog att amma andras barn... så gick det till förr i tiden :D

Därför för att återgå till topic så är en bröstmjölkspump en mycket bra sak, bröstmjölk håller 3 månader i frysen enligt MVC och det räcker med att man är förkyld så kan produktionen hämmas så då är det bra att ha i "reserv". De finns i enklare modell på apoteket och mer avancerad på leksaksaffärer (babyland) o dyl.
 
Nu tycer jag den här diskussionen börjar likna random mamma-grupps-möte. :D
 
-MH- skrev:
Nu tycer jag den här diskussionen börjar likna random mamma-grupps-möte. :D
Precis, det verkar trots allt vara något med barn som engagerar på ett särskilt sätt. Den här tråden började väldigt bra, men har de senaste dagarna börjat likna vilket föräldraforum som helst där olika metoder för olika saker diskuteras på ett lite halvskumt sätt. Mycket intressant eftersom alla som diskuterade i början var så inne på att det var bra med en annan typ av tråd än de som finns i föräldraforumen...
 
Vad tycker ni kunniga mammor o pappor.

Ska en barn vagn ha lufthjul eller icke punkteringsbara hjul som är dessutom rörliga?
 
Rörliga hjul är väl att föredra. ett helt stillastående är ju inte till mycket hjälp d^_^b ;)

Sorry :D
 
V8dc skrev:
Rörliga hjul är väl att föredra. ett helt stillastående är ju inte till mycket hjälp d^_^b ;)

Sorry :D

En ratt och fyrtaktsmotor? Eller duger en elmotor? q(;^;)p
 
Hene skrev:
Precis, det verkar trots allt vara något med barn som engagerar på ett särskilt sätt. Den här tråden började väldigt bra, men har de senaste dagarna börjat likna vilket föräldraforum som helst där olika metoder för olika saker diskuteras på ett lite halvskumt sätt. Mycket intressant eftersom alla som diskuterade i början var så inne på att det var bra med en annan typ av tråd än de som finns i föräldraforumen...
Har funderat lite över detta fenomen. Men det är nog naturligt: alla vill ju ha bekräftelse på att just den väg man själv valt är den rätta. Och när det kommer till barn, som ju kan ta fysisk och känslomässig skada och växa upp till svärmorsdrömmar eller massmördande pedofiler så, så blir man nog mer benägen att försvara sin väg med näbbar och klor. Och gud förbjude att någon får mig att känna mig som en sämre förälder, då måste jag minsann bevisa motsatsen och helst trycka dit de andra så jag framstår som så mkt bättre.

Men om man vänder på det: om vi inte får jämföra med varandras lösningar, vad finns då att prata om? En svår nöt. :)
 
kamilenski skrev:
Vad tycker ni kunniga mammor o pappor.

Ska en barn vagn ha lufthjul eller icke punkteringsbara hjul som är dessutom rörliga?
Jag är inte pappa....än. Men jag får kanske tycka till ändå!

En stor SUV gör sig inte så bra i de smala gränderna i de Sardinska byarna, och lika lite gör sig Fia´n bra ute i den svenska skogen. För att kunna svara på en sådan fråga behöver jag veta i vilken terräng vagnen ska användas!

Om man under sin föräldraledighet ska strutta runt i stan och köpa kläder och dricka kaffe latte så är säkert en med svänghjul bra. För långpromenaderna på skogsvägarna är den vagnen antagligen usel. Själv köpte vi en med fasta hjul med "massivt" gummi. Jag gillar ju inte ens kaffe latte.
 
Ska börja med att säja grattis!
Vi har en tjej på 15 mån och väntar nästa barn i aug.

Vi har en Emmaljunga Citycross och är jättenöjda. Den har punteringsfria hjul med luftkanal, är en bra kompromiss. Jag tror att det billigaste sättet att skaffa vagn på är att köpa en ny, men på rea. Även till fullpris så skulle jag nog rekomendera en ny vagn. Kostar ungefär lika mycket med en ny vagn som att köpa en beg. Speciellt om ni tänkt att ha mer en ett barn. Ex, ny vagn 6000, sälj på blocket efter ca 3 år för 3000kr.

Annnars har vi köpt nästan allt på blocket.

Två saker jag rekomenderar:
Troll bedside crib: Minisäng som man sätter bredvid sängen. Mysigt utan att man behöver oroa sig för att rulla på barnet under natten
Tripp Trapp stolar: Funkar hur bra som helst. Går till och med att använda som extra stolar. Kryllar av dem på Blocket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.