Bygger ca 210 m2 + Garage 55M2 i Skåne och är inne på jordvärme ( vattenburen golvvärme ), vars pump som placeras i garaget. Har dock hört att verkningsgraden/ekonomin i moderna luft/vatten systemen är likvärdiga.

Kan detta stämma?? Om skillnad, hur stor? Ekonomi, inköp drift ?? Möjlighet att komplettera med Solfångare. Vilket fabrikat ger mest för pengarna ??

Ju mer jag kollat, ju mer förvirrad blir jag...

Någon hågad som kan mer :rolleyes:.

Tack// Stefan
 
I skåne ska väl en luft/vatten funka bra men den slår inte en jordvärme pump framförallt inte på lång sikt när man måste byta vp då kostar jordvärme pumpen mindre än luft/vatten och en jordvärme pump drar mindre el framförallt när det är kallt gissar på 1000- 2000kwh tim beroende på vart du bor måste veta ort och förbrukning för att göra en kalkyl. Alla anläggningar går att komplettera med sol men det lönar sig inte i dag men kanske i morn.
 
Luft vatten är bra om man har en färdig tomt man inte vill gräva sönder.
Luft vatten låter, är synlig, skapar mängder med is, tål inte strömavbrott längre än 30 min. Kräver högre huvudsäkring, risk att snö blåser in o minskar eller helt hindrar funktionen.


Jordvärme är ett givet val enligt mig.
 
Japp, jordvärme eftersom du ändå inte gräver sönder någon trädgård. Lägg lite onödigt mycket slang när du ändå är igång.
 
Tack för goda råd och synpunkter, jag förstår att jordvärmen har sina fördelar ( framförallt på längre sikt ). Måste gräsmatta och trädgård bli helt fördärvad när vi lägger ner slangen?? Min byggare har hittills varit duktig på att skona marken runt huset. Skulle vara härligt om allt kunde se ut som det gör idag :).
 
Ah, du har en trädgård du vill bevara.
Då kan luft-vatten vara ett bra alternativ, särskilt i Skåne. Eller bergvärme... Beroende på hur marken är beskaffad. Allt har för- och nackdelar!
 
Egentligen är det ju bara en gräsmatta, men kan man rädda den är det bra. Hur hårt går man åt marken/gräsmattan när slangen till jordvärme läggs ner ?? Blir det bara en jordyta kvar ??
 
Jag lämnar frågan till expertisen, men det ska ju till någon typ av grävmaskin som sannolikt gör märken i gräsmattan. Sedan blir det ju en smal sträng av jord där man grävt eller plöjt ner slangen.
 
P
Jag skulle "offra" gräsmattan och lägga jordvärme eftersom den ger ett tillskott även när det är riktigt kallt. Det borde inte kosta så mycket att återställa den om man kan göra jobbet under sommaren när marken är relativt hård. Hos mig blev det luft/vatten pga akut installation i vintras, men hade jag fått välja så hade det blivit jordvärme. Eftersom jag har ca 50 meter till berget så föll det bort...
 
Varför inte borra då blir det inte mycket märken i gräsmattan.
 
smurfen72 skrev:
Varför inte borra då blir det inte mycket märken i gräsmattan.
Besparing i förstörd gräsmatta med bergvärme = Bra val
Kostnadseffektivt = Mycket dyrare + att man inte kan göra det själv.

Markvärmepump kan man få loss från för runt 40-50000:-, beg finns på blocket.
Konvektorslang 2X200m = ca 5000:-
Hyra grävmaskin och gräva själv = Nån tusenlapp
Installation och driftsättning = max 5000:-

Hade jag haft mer gräsmatta och vattenburen värme hade jag köpt en markvärmepump direkt utan tvekan.
 
Hemmanisse skrev:
Besparing i förstörd gräsmatta med bergvärme = Bra val
Kostnadseffektivt = Mycket dyrare + att man inte kan göra det själv.

Markvärmepump kan man få loss från för runt 40-50000:-, beg finns på blocket.
Konvektorslang 2X200m = ca 5000:-
Hyra grävmaskin och gräva själv = Nån tusenlapp
Installation och driftsättning = max 5000:-

Hade jag haft mer gräsmatta och vattenburen värme hade jag köpt en markvärmepump direkt utan tvekan.
Är helt klart svårt att borra själv men om man lejer bort borrningen kan man göra resten själv ett borrhål motsvarande 400 meter jordvärme blir ca 135 meter borra ska inte behöva kosta mer än ca 35000 kr efter rot och då ingår slangen och spriten men du är nog lite för optimistisk om du får in vp för 5000 kr du får nog räkna med nån tusenlapp till lite beroende på fabrikat på vp. En vild gissning är att på en liten anläggning som klarar sig på 400 meter slang skiljer det ca 25000 kr om man kan gräva själv men om det är krånglig grävning tex där man ska vara rädd om gräsmattan skiljer det mindre.
 
Är det inga träd ivägen så kan man plöja ned jordvärmeslangen och då blir det rätt billigt.
Ny ogräsfri gräsmatta är väl bra att få i vilket fall som helst om du kör äver hela rasket med jordfräs och sår nytt gräs. Sparar många onödiga timmar vid maskrosjärnet.

Undvik luft-vatten pump som ändå bara går på elpatron när det blir riktigt kallt och elpriserna är som högst när du nu har möjlighet till jordvärme.
Luft-vatten pumpar har också fått så dåligt rykte att det blir en nackdel om du senare ska sälja huset.
 
Vår luft/vatten bullrar inte, körs utan elpatron ner till -16 på högtemp element. Den fryser heller inte sönder när den står still. Varför? För att vi kollade upp tekniken bakom innan vi bestämde oss.

Allt beror på vart man bor, vilket alla tyckare verkar glömma.
 
gnuttisch skrev:
Vår luft/vatten bullrar inte, körs utan elpatron ner till -16 på högtemp element. Den fryser heller inte sönder när den står still. Varför? För att vi kollade upp tekniken bakom innan vi bestämde oss.

Allt beror på vart man bor, vilket alla tyckare verkar glömma.
Hur funkar det om den inte bullrar har den ingen fläkt ? är det nån ny modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.