henein skrev:
Jag är lite intresserad. När tänkte du beställa?
Skulle väl i princip kunna beställa när som helst :)

Det är mest transporten från göteborg som inte är löst. Eftersom inga svenska speeditionsfirmor ens bemödat sig att svara på mina majl lutar det väl åt att hämta med eget släp.

En poäng med egen transport är att det kan vara bra att på plats personligen ordna papper med tull osv , betala momsen osv.

Jag skall söderut i maj och tävla på karlskoga och hade ev. tänkt ta det då. Men det brukar vara så mycket annat att tänka på i samband med tävlingshelger. Enklare nu när man inte gör så mycket.

/b
 
F
Benny_Steen skrev:
Skulle väl i princip kunna beställa när som helst :)

Det är mest transporten från göteborg som inte är löst. Eftersom inga svenska speeditionsfirmor ens bemödat sig att svara på mina majl lutar det väl åt att hämta med eget släp.

En poäng med egen transport är att det kan vara bra att på plats personligen ordna papper med tull osv , betala momsen osv.

Jag skall söderut i maj och tävla på karlskoga och hade ev. tänkt ta det då. Men det brukar vara så mycket annat att tänka på i samband med tävlingshelger. Enklare nu när man inte gör så mycket.

/b

Lite OT men vad är det för nåt du kör och vilken klass?

Gälleråsen söderut?? En nätt omväg på 55mil fram och tillbaka. Ta dig riktigt långt söderut till Knutstorp så är det ju på vägen....
 
Kört 4 säsonger i Alfa Romeo klubbens klubbmästerskap. Kallas CAR Challenge. dessutom några långlopp i SLC's 5 papp+.

5papp+ 24 timmars på mantorp pågår precis i helgen :)
kolla in på http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70904


/benny
 
F
Benny_Steen skrev:
Kört 4 säsonger i Alfa Romeo klubbens klubbmästerskap. Kallas CAR Challenge. dessutom några långlopp i SLC's 5 papp+.

5papp+ 24 timmars på mantorp pågår precis i helgen :)
kolla in på [länk]


/benny
Kan du inte deala med nån på Scuderian i Göteborg att ta med den till lämplig CAR event då? Alfagraraget ligger en spottloska från Nordtrafik.....
 
Epilogen på tråden är att jag slog till på en maxjax lyft när dollar var nere i 6.30 i mars.

Jag var hämtade lyften i sthlm i måndags.
Först en tur ut till tullen i frihamnen och lämnade in tulldeklaration, dokument nr 718.3 som jag fyllt i själv.
Bifogade en kopia på kvitto från leverantören i USA och fick därefter betala svenska momsen på lyft inkl frakt från USA. blev 3266:- med gårdagens dollarkurs.
Därefter åkte jag till andra ändan av huvudstaden, kungens kurva där lagret för grejorna och fick kvittera ut ett 400kg paket.

hemfärd 65 mil... och sedan avlastning, tungt...
totalt har det kostat 13066 + 3266 + 1545 = 17877:-
 
  • maxjax_slap.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20110524_230850.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gick den att få med motor som äter svenska elektroner? Antar att det är 120 V enfas annars?
 
Sparkz skrev:
Gick den att få med motor som äter svenska elektroner? Antar att det är 120 V enfas annars?
Jodå, 230v var inga bekymmer. Jag beställde tom en för 3fas utan någon extra kostnad.

Motorn jag fått är märkt för 50/60 hz och 230v , men går även att koppla för 3fas drift. Vilket nog är poäng då dom rekommenderar 15A säkringar för 230v.

Däremot är det nog fortfarande lite ovanligt med den motorn då den inte riktigt passar i plåten till vagnen som hör till. Men det löser man med att borra 2 nya fästhål.

Överlagt känns den enormt gedigen och med en genomtänkt konstruktion.

/B
 
Frågor om Maxjax om du orkar svara Benny_steen

1) Hur tjockt golv behöver man ha så man är på den säkra sidan att den sitter fast och att golvet inte. ger efter?

2) Måste golvet vara 100% plant? Hur går det om man har golv som har ett lätt fall mot en brunn?
Ska man då behöva mäta in med vattenpass och schimsa (stavning) så den står rakt?

3) Visst torde de va ok att byta till längre hydraul slangar vid behov, eller står det nått att man ska undvika det?

4) Ska man ställa bilen så pelarna står i centrum på bilen eller ska man ha den längre fram?
Avstånd mellan bil och pelare, går bra att öppna dörr osv
 
jodå, inga bekymmer. Själv har jag ännu bara provkört lyften utan bil. Jag har vattenburen golvvärme och en kompis skall komma över med en värmekamera så vi inte borrar på fel ställe.

1. Dom anger minst 4 tum = 10cm med kvalitet 2500-3000 PSI (3000 psi = 20 MPa ).
Just 10cm är vanlig tjocklek på hus och villagarage. Kvaliten uppfylls mer än väl att dagens betong.

2. jo, det måste vara plant och rakt. Det följer med massa shims på ca 1mm, men man skall helst inte använda flera än 1st per bult. Jag har just detta bekymmret själv. och skall prova jämna till golvet med stenskiva på vinkelslipen.
betongexpanders följer med. 7/8", Dom är 22,3mm i diameter. funkar nog med 22mm borr.

3. Finns flera som gjort det utan bekymmer. Jag skall själv göra en perment installation och hänga ena slangen via taket.
pga av 3fas motorn är lite större fick jag ordna en 30mm förlängare för en hydralslang på hydroscand kostade 60:-

Jag var faktiskt förbi hydroscand imorse igen, och tänkte skaffa 90 graders böjar istället för dom 45 böjarna som följer med. Fanns adaptrar så det skulle lösa sig, men dom tyckte det vara bättre vänta tills jag vet om jag behöver längre slang(skall mäta ikväll)

4. Jag har provat med lite olika bilar inför bultningen, beror lite på lyftpunkterna under bilarna. tex har en volvo V70 främre lyftpunkter väldigt långt in under bilen. Jag kommer nog ställa pelarna med 305cm mätt från ytterkanten på golvplåtarna. verkar som mitt på bilen ungefär vid B-stolpe passar bäst.

Då kan man öppna dörrarna såpass man kommer ut.


/B
 
  • v70_lyft.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg du också bodde i västerbotten, kom på studiebesök till mig. Jag bor i Umeå.

/B
 
Jag mätte slangarna igår och dom är ca 4meter vilket är för kort.
Behövs nog kring 7,5m för att kunna dra dom från ena sidan-upp över taket och ner igen 2 + 3 + 2,4

Man skulle kunna använda dom två man har, och sedan köpa en extra på någon meter ifall man monterar hydralpumpen bakom pelaren på väggen.

Funderade också att istället flytspackla till ett jämt underlag istället för slipa. enklare få horisontellt och dammar mindre än slipa betong. Det blir ju bara några mm tjockt så det lär nog hålla.

Jag har tidigare flytspacklat en skarv mellan golven i garaget och det håller då bättre än betongen själv, använde kiilto rot & värmegolv spackel som är fiberförstärkt. Deras toppplan är kanske ännu lämpligare då det ger en finare yta.

Har en golvbrunn i mitten med lite ojämt fall kring, Skall nog göra om det och passa på att bara ha en litet fall precis runt brunnen.

/b
 
Nu är lyften fastbultad i golvet. Kompisen hade tillgång till värmekamera via jobbet och med den kunde vi efter se var golvvärmeslangarna gick.

Dom låg med 30cm mellanrum (lade dom själv för 8 år sedan) bulthålen för pelarna skulle ner med a 17cm mellanrum så det var på håret...

Hålen 5st om 22mm borrades dryga 100mm djupt med en vanlig slagborrmaskin. Sedan knackade man ner dom medföljande betongexpanders.

Sedan var det bara att dra fast det hela. Några hål gick hela vägen igenom betongen men det har ingen betydelse.

Vi började med en lyfta en långlopps 205'a. Fick upp den 98 cm till den tog i belysningsamaturen i garagetaket.

Skall flytta på belysningsamaturen och vinna 10cm till i höjd och dessutom montera pumpen fast på vägen så man slipper slangarna på golvet.
 
  • golv1 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golv2 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golv3 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Provkörde med räserbilen idag. Den är ju toklåg, men det hade faktiskt funkat att lyfta den rakt av om inte katalysator och ljuddämparen satt i vägen på förarsidan.

Nu fick jag istället hjälpa den på traven med en konventionell domkraft så lyftens armar kom under.


Det går att lyfta ytterligare ca 15cm när jag fått bort lysrören.
 
  • SDC12366 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC12368 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur spännande var det att borra? :)
Tjocklek på plattan? 8-10cm?

Väldigt smidigt när takhöjden är så låg.
 
Skulle man ha otur och träffa en slang behöver det innebära någon katastrof, det går att bila upp och skarva för att sedan fylla upp med betongspackel igen. Men det blir naturligvis lite mera arbete.
En dold skarv i ett garagegolv är inget större bekymmer.

Det är inte 100% klart ännu, skall nog flytspackla upp under pelarna några mm för att få det helt plant/slätt.



/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.