Dumskallen som sålde lägenheten har smetat ut latexfärg överallt innan han sålde, det ställer till en massa bekymmer för oss. :@ Bland annat har han målat sådan färg direkt på betongväggen i köket, och det verkar ju inte speciellt smart: nu bor vi ganska högt upp tack och lov, för jag gissar att det kan bli fuktspridning annars?

Men om man nu vill ta bort färgen och måla med en som andas, hur gör man då? Går det?:S
 
Väggfärger inomhus målas med latexfärg i 99 fall av 100. På betongvägg är det vad vi i branschen rekommenderar. Färger som andas kan man sätta i tex extra fuktiga utrymmen som källare.
 
Jag förstår inte heller vad problemet är? Det är ju helt normalt tillvägagångsätt. Vart ska fukten komma ifrån?
 
Om man bor nära marken så kan det ju komma fukt därifrån! Det är knappast ett problem för oss, men fult är det med de där plastfärgerna. q(;^;)p

(Vi hyrde ett gammalt typiskt stenhus på Gotland för många år sedan, och från ett år till ett annat bytte de ägare, nya ägaren renoverade och målade invändigt med latexfärger. Det blev nästan omedelbart fuktproblem, och sedan var de tvungna att installera fläktar under golvet för att komma till rätta med möglet. Men det var förstås ett Gotlandshus, inte ett femtiotalshus i betong. Gissade att det var samma princip här.)

Alla snickerier har de smetat sån färg på också. Det håller ju ingenting, där jag bor nu har färgen börjat flagna redan efter några få år. Jag tycker de färgerna är skräp.
 
Redigerat:
På snickerier är det en annan historia. Där använder man lackfärg/snickerifärg. En latexväggfärg är helst inget man sätter på snickerier. Och där är det noga med grundfärg först annars fäster inte färgen
 
LFN skrev:
På snickerier är det en annan historia. Där använder man lackfärg/snickerifärg. En latexväggfärg är helst inget man sätter på snickerier. Och där är det noga med grundfärg först annars fäster inte färgen
Vet inte vad de sätter på, men någon form av plastfärg brukar det vara som bara ramlar av.
 
Varmluftspistol och skrapa kanske fungerar. Sörj för god ventilation.
 
LFN skrev:
På snickerier är det en annan historia. Där använder man lackfärg/snickerifärg. En latexväggfärg är helst inget man sätter på snickerier. Och där är det noga med grundfärg först annars fäster inte färgen
Men rätta mig om jag har fel: visst är det latexfärg de flesta målar med på snickerier i dag? Om de sedan grundar ordentligt kan jagförstås inte svara på. Sitter dåligt tycker jag det alltid verkar göra, det blir skrapmärken av ingenting.
 
Locke skrev:
Varmluftspistol och skrapa kanske fungerar. Sörj för god ventilation.
Blir det inte mycket gifter som sprids runt i luften?:S
Finns det någon sörja man kan smeta på som löser upp eländet? Eller det är kanske lika illa att andas in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.