Hej,

Vet någon om Jamo 8.5CS Takhögtalare är något att ha?

Vill leta efter några halvbilliga med någorlunda bra ljud!
vet om att man får vad man betalar för.. men undrar om ni har några tips på bra takhögtalare!?

Skall ha dem i köket som bakgrundsmusik och inte till hembio därför är det inte lika noga!

Tack för svar!


Mvh//
Tobbster
 
Som bakgrundsmusik kan du i princip välja vad som helst av de som finns för infällt montage. Du eftersträvar ju ingen "stereoljud" utifrån att din lyssningsplats kommer att variera.
För denna typen av användning så skulle jag t.o.m. valt en billigare högtalare, 8,5" känns överdimensionerat och onödigt stort.
 
Redigerat:
Hej,

Jag har Jamos "överallt". Dock den mindre 6.5CS där jag kräver stereo (vardagsrum och som bakhögtalare i bion). I badrum, kök etc har jag deras 6.52DVCA2 som är en stereo-in-one. D.v.s den har 2 tweeters och en gemensam bas/mellan.

De första köpte jag när vi byggde för 10 år sedan, men nyligen köpte jag till ett antal.

Helnöjd. De är billiga, mycket bra kvalité i själva infästningsmekaniken, hyfsatt enkla att få tag på (komplett ex.), låter bra, lågt inbyggnadsdjup så man behöver inte göra hål i ångspärren.

6.5CS-T har även 100V anslutning med transformator (som kan kopplas ur).

3 av dessa driver jag med enkel förstärkare kopplad till logitechs Squeezebox Duet / Receiver.
 
Hej,

Jag håller på och planerar inför husbygget och kommer be elektrikern att förbereda för takhögtalare i vardagsrum/kök, totalt 6 högtalare.

Jag vill kunna spela musik trådlöst via Ipad samt kolla på film med ljudet från takhögtalarna i vardagsrummet, vad behöver jag för system? DVD med inbyggd förstärkare? Högtalarväxel?

Tacksam för svar!
 
Svårt att svara på utan mer information.

Ljudklass? (Skval musik i köket bara eller HiFi)
Uppsättning i vardagsrum? (5.1)
Olika musik i kök/vardagsrum?
Olika volym kök/vardagsrum?
Bygga vidare till badrum/toa/uteplats så småningom?
Budget?
Har du redan en server som står på 24/7?
 
Vad är det för inbyggnadsdjup på dessa?
 
85mm
 
TLovskog skrev:
Hej,

Jag har Jamos "överallt". Dock den mindre 6.5CS där jag kräver stereo (vardagsrum och som bakhögtalare i bion). I badrum, kök etc har jag deras 6.52DVCA2 som är en stereo-in-one. D.v.s den har 2 tweeters och en gemensam bas/mellan.

De första köpte jag när vi byggde för 10 år sedan, men nyligen köpte jag till ett antal.

Helnöjd. De är billiga, mycket bra kvalité i själva infästningsmekaniken, hyfsatt enkla att få tag på (komplett ex.), låter bra, lågt inbyggnadsdjup så man behöver inte göra hål i ångspärren.

6.5CS-T har även 100V anslutning med transformator (som kan kopplas ur).

3 av dessa driver jag med enkel förstärkare kopplad till logitechs Squeezebox Duet / Receiver.
Skulle Jamos 6,5CS-T fungera bra emot ett Sonossystem?
 
Det borde väl fungera utmärkt. Kan inte se någon anledning till att det inte skulle fungera i alla fall.
 
Jag kör Sonos och en Jamo 8.52DVCA2 i taket i köket.
Funkar super :)
 
Behövs de ingen låda till dessa?
 
Behövs och behövs. Jag kör alla mina utan. Både i hemmabion och köket, toaletten, etc.

Fungerar utmärkt.

Det finns säkert vissa som hävdar att det är helt omöjligt utan låda och det blir skitdåligt ljud. Dock jag är väldigt nöjd. Nu är jag iofs ganska pragmatisk och målet är funktion, inte någon form av ljud nirvana. Även om jag för den delen inte accepterar vad som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.