Jag hade nog satsat på vertikalmarkiser jag med, eftersom det är lite snyggare. Sedan kan det ju vara så att man ibland vill få in solstrålning vintertid. En solfilm hindrar solinstrålning oavsett årstid, en markis är lätt att fälla upp.
 
  • Gilla
Fredrick Arvidsson
  • Laddar…
Göran.W
Vad är det för fel på en värmepump.
Kostar ca 15000 kr efter rot dvs mycket billigare än andra alternativ.
Driftskostnaden är 300-400 kr i månaden om det är en riktigt varm månad.
En normal sommar månad kanske runt 200 kr
Det bästa av allt det går på välbefinade kontot och då får det kosta.
Skulle personligen aldrig ens tänka tanken att inte låta värmepumparna kyla huset på sommaren.
 
Göran.W skrev:
Vad är det för fel på en värmepump.
Kostar ca 15000 kr efter rot dvs mycket billigare än andra alternativ.
Driftskostnaden är 300-400 kr i månaden om det är en riktigt varm månad.
En normal sommar månad kanske runt 200 kr
Det bästa av allt det går på välbefinade kontot och då får det kosta.
Skulle personligen aldrig ens tänka tanken att inte låta värmepumparna kyla huset på sommaren.
Det kanske inte är alla som vill smälla upp en fyrkantig plåtlåda på fasaden... :rolleyes:

Jag skulle personligen aldrig göra det. Väntar hellre på fjärrkyla och köper en portabel AC om det skulle bli outhärdligt.
 
Göran.W
Det är ju klart att en plåtlåda på huset kan se väldigt tråkigt ut.
Man kan ju sätta ett värmepumpshus runt den http://www.varmtochskont.se/content/värmepumpshus så ser det kanske lite bättre ut eller plantera buskar buskar som döljer den.
Ska den bara köras som ac kan man sätta den närmre marken med än normalt.
Det blir lite lättare att göma den om den bara körs som ac för man behöver inte ta hänsyn till is bildning och snö.
 
Det känns nästan som att en AC är nästa steg om inte vertikal-markiser fungerar? Visserligen kommer det för vår del innebära 3 relativt stora ytor som ska täckas med markiser, och de verkar ligga på ca 5000 stycket om man ska ha motordrivet, så det blir kanske dyrare än en AC.

Hur långa rör kan man dra ifrån en AC utan att kyleffekten avtar för mkt? Det optimala vore ju att ha aggregatet så nära de rum som ska kylas, det är dock omöjligt för oss, då inte inte hade sett bra ut med ett aggregat mitt på vår gatu-fasad.. :)
 
Göran.W
Man brukar ange 15 meter rör som max men det går med längre med om det är ett absolut måste.
Något som man faktisk måste tänka på är att en ac även avfuktar vilket markiser inte gör.
En portabel ac avfuktar dock inte iom den blåser ut varm luft som då ersätts med ute luft som är fuktig..
Fuktig luft upplevs som betydligt varmare än torr luft.
På ren svenska är det en djäv... skillnad på torr respektive fuktig luft när den är varm.
 
Göran:Min portabla avfuktar viiiiiisst men det hamnar i en bytta under som man själv får tömma (alt. dra ner i en brunn med slang). Så funkar de flesta modeller jag sett också.
 
Göran.W
Ja den avfuktar men tar samtidigt in ny fuktig luft utifrån iom den varma luften som blåses ut ersätts med ny fuktig utifrån så avfuktningen är marginel även om man får en massa kondens vatten.
 
Sänker man temperaturen i ett rum sänker man även mättnadsvärdet (avs. vattenånga), vilket innebär att det blir torrare (det får inte plats lika mycket ånga i kall luft). Luften i rummet där den portabla AC:n står kommer således att ha ett lägre mättnadsvärde och inte upplevas lika fuktig.

Ju högre temperatur, desto högre mättnadsvärde.
 
Göran.W
eviljava skrev:
Sänker man temperaturen i ett rum sänker man även mättnadsvärdet (avs. vattenånga), vilket innebär att det blir torrare (det får inte plats lika mycket ånga i kall luft). Luften i rummet där den portabla AC:n står kommer således att ha ett lägre mättnadsvärde och inte upplevas lika fuktig.

Ju högre temperatur, desto högre mättnadsvärde.
Jo men en värmepump i ac drift sänker fukthalten ännu mer så man kan ha högre temperatur utan att uppleva det för varmt vilket spar ström samt dom tillför inte ny utomhus luft heller vilket även det spar ström.

Har haft båda varianterna och med 2 st portabla på totalt 1600 watt var det fortfarande för varmt .
När jag ersatte dom med en värmepump på 1100 watt gick den inte mer än halva tiden för att få ner temperaturen flera grader lägre.
 
Jo, det hade väl varit lite konstigt om verkansgraden på en stationär AC skulle vara sämre än en portabel? En portabel AC:s primära syfte är sannolikt inte att spara energi i första hand. Huvudsyftet är snarare att sänka temperaturen och naturligtvis att vara portabel.

En portabel AC lämpar sig därför bra för att kyla sovutrymmen de absolut varmaste sommardagarna. Behöver man en mer permanent lösning finns det andra alternativ, där bl.a. det alternativ du förespråkar ingår.
 
En portabel är bara en nödlösning precis som skalman1 säger så är problemet att de drar in varm luft iom att de skickar ut den hetluften som produceras.

Jag fick göra en skiva man sätter i fönstret annars kom den _heta_ luften in tillbaka.

Vi kör oftast denna kvällstid då är luften ute svalare så det gör inget att den kommer in. Vädra funkar inte alls lika bra som en portabel då man vinner några grader på avkylningen och det är dessa som gör skillnaden.

Den vi har är på typ 1kW och det räcker mer än väl för att kyla ner två rum på under en timme. Men jag har även en luft luftare som jag funderar på att sätta dit istället för oljudet denna sprider är otroligt, det är inte ens ett alternativ att sova med den på. :rolleyes:
 
Det finns portabla med en slangkoppling för kylan. Då kan man ha den i ett annat rum om man störs av ljudet, men ändå leda in kylan i sovrummet.
 
Första offerten gällande 3 vertikalmarkiser (varav en 3 meter bred, en normal och en för att täcka fransk balkong) landade på 35 000 inkl montering resa, motordrift.

Inväntar resten av offerterna! :)

Plockar jag bort motordriften spar jag 12000 kr.

Mvh P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.