Jag har köpt en infälld led lampa där det ingick en liten transformator. Ur denna transformatorn hänger det ut lösa sladdar på både primär och sekundär sidan.
På sekundär sidan är det snabb kontakt till spotten men hur gör jag för att få det godkänt med 230v skarven?

Det är väl inte godkänt med lösa kopplingar av något slag?
Är det godkänt med en lampsladdsskarvkontakt?
 
Sitter det en sladdsnutt med stickpropp fast på primärsidan? Isåfall sätt ett uttag bredvid. Är den gjord för att anslutas fast så kan man ju göra det. Hur du än gör så se till att du kan komma åt att byta trafo/drivdon för den lär gå sönder före själva armaturen.
 
Nej ingen stickpropp. bara sladd. Ja den ska ju anslutas fast men det jag undrade var väl egentligen om det är godkänt med lösa sockerbitar i ett undertak. Det blir ju ovan spotten så man kommer åt dem.
 
Jag skulle ha anslutit kabel fast i trafon. Tex PLS 90
 
Ja fast trafon går inte att öppna. Den är gjuten. Och det hänger ut kablar.
 
Ja då får man antingen ansluta den sladden i en anslutningsdosa med dragavlastning, eller sätta stickpropp på den och montera ett uttag nära.

Eller skrota den trafon/drivdonet och köpa en som ryms i en takdosa.
 
Får man inte koppla in den med ubåtar eller är det bara amatörmässigt?
 
Du behöver ett godkänt kopplingsutrymme som får husera enkelisolerade ledare. Dom exakta kraven på dessa vet jag dock inte, men "ovan undertak" tycker jag inte låter som ett sådant. Det behövs nog en anslutningsdosa i detta fall, om den går att komma åt.

Men frågan är relevant då det dräller av "spottar" med och utan stickpropp och reglerna säger ingenting specifikt om detta.
 
Hade det blivit godkänt med en skarv av denna typen kopplingsplint
 
Mja. Problem nummer två är väl att man inte får/bör lägga lösa kablar i ett undertak... Eller?
 
Nej kabeln ligger i en 16slang som är klammrad. Nu har jag inga pottor här eftersom det inte finns någon isolering. Men om man hade haft pottor, hade det varit godkänt med en 230v skarv i dem då?
 
Inte i ett potta av metall - då måste ledarna isoleras med en skyddsslang. Men om du använder PLS 90 tror jag du kan använda skarvklämman från Clas i pottan eftersom det inte blir några berörbara ledare med den. Huruvida man får använda den klämman utan potta är en gråzon. Den används för att skarva anslutningskabel typ "lampsladd" vilka är synliga och stickproppsanslutna.

Hur ser förutsättningarna ut för hela denna installation? Vad säger installationsanvisningen? Får trafon gömmas överhuvudtaget? Går det att komma åt utrymmet ovan undertak? Med den info vi har tycker jag #6 låter bäst.
 
Jag gjorde precis samma sak för någon vecka sedan. Jag löste det genom att sätta takdosor i det gamla taket, en precis ovanför varje spot. 230V matning till varje dosa med rör.
Nederkant på takdosorna sitter ca 10 cm ovanför hålet med led-spotten. Sen tog jag putslocken man fick med till takdosan och borrade ett litet hål i dessa, sen gömde jag den lilla led-trafon i dosan och drog ut lågspänningsledaren från denna genom hålet i putslocket och ned till spoten.

Känns rätt men felar möjligen på dragavlastning.
 
Tack Vectrex. Testade nu och den fick plats i en takdosa. Så det får bli den modellen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.