Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej,

Skall byta en dubbel strömbrytare mot en dimmer, ena av de två strömbrytarna används inte, så en av tändtrådarna behöver inte användas.

Den tidigare strömbrytaren hade 6 par hål (se bild), i det övre vänstra satt en tändtråd (grå) och i det mittersta övre satt den andra tändtråden (svart) på PIL UPP symbolerna. I det nedre vänstra paret satt två bruna på L i samma par, fas. Verkar vara två då fasen kopplas vidare till andra eluttag?

I den nya dimmern har jag satt den tändtråd jag vill använda på "pilen med en sinuskurva över", och de två bruna faserna på varsin av pilarna, som enligt kopplingsschemat skall vara L.

När det sitter på detta vis, och den andra tändtråden är tejpad, lyser taklampan och kan dimmas, men de eluttag som sitter efter på slingan fungerar inte. Om jag byter plats på fas-sladdarna fungerar inte lampan och fortfarande inte eluttagen.

Någon som kan tänkas veta hur det skall kopplas? Skall faserna sitta på samma hål? Skall det sista hålet med ett X användas i mitt fall? Fungerar inte dimmern i mitt fall?

(Bortse från hur sladdarna sitter kopplade på den nya dimmern på bilden, de är omkopplade nu) :)

Mvh

Anton
 
  • IMAG0522.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0523.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0524.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0525.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är två ingångar på dimmern för att kunna trappkoppla den. Du ska ansluta båda fas-trådarna på samma plint.
 
Och sedan skulle du egentligen ha haft en dimmer från ELKO och inte ELJO, eftersom att det verkar som att det sitter ELKO-prylar hos dig.

//Patrik
 
Tack Rr! Fungera nu som det skall.

Patrik, är det nån mer skillnad än design på ELKO och ELJO? Fick en överbliven dimmer, därav annat märke på den nya.

/ Anton
 
Elektriker (som Patrik också är) har en sjukdom som gör att man får eptileptiska anfall, tuppjuck samt i vissa fall kräkkänslor när det är blandade fabrikat av apparater ;)

En till symptom av "elektrikersjukdomen" är att utanpåliggande kablar och annat scannas in automatiskt och är det konstigheter där så uppkommer samma verkningar :D
 
Håller med Glufsen. Det är förmodligen bara eventuella elektrikergäster du får hem som kommer att störa sig på att du blandat eljo och elko :cool:
 
Haha okej, dumt att pappa är elektriker och svärfar+svåger snickare, kommer förmodligen få höra det varje gång de kommer hit! Resultatet för att man försöker fixa saker utan deras hjälp :D
 
Glufsglufs skrev:
Elektriker (som Patrik också är) har en sjukdom som gör att man får eptileptiska anfall, tuppjuck samt i vissa fall kräkkänslor när det är blandade fabrikat av apparater ;)

En till symptom av "elektrikersjukdomen" är att utanpåliggande kablar och annat scannas in automatiskt och är det konstigheter där så uppkommer samma verkningar :D
Hehe Jo. :cool:

//Patrik
 
Glufsglufs skrev:
Elektriker (som Patrik också är) har en sjukdom som gör att man får eptileptiska anfall, tuppjuck samt i vissa fall kräkkänslor när det är blandade fabrikat av apparater ;)

En till symptom av "elektrikersjukdomen" är att utanpåliggande kablar och annat scannas in automatiskt och är det konstigheter där så uppkommer samma verkningar :D
I många fall krävs det inte att man blandar fabrikat för att symptomen ska visa sig. Alltfler elektriker är numera drabbade av en mer svårartad form av "elektrikersjukdomen". Den kan visa sig på två helt olika sätt:

  • Tuppjuck och kräkänslor vid kontakt med ELKO
  • Tuppjuck och kräkänslor vid kontakt med ELJO
Båda varianterna är ungefär lika vanliga. ;)
 
Mjo, jag har lindriga verkningar vid kontakt av ELJO måste jag ju erkänna :)
 
Ja, själv så blir man sjukskriven i en vecka varje gång efter kontakt med ELKO. ;)

//Patrik
 
Haha, snacka om urspårad tråd men kan inte låta bli att be er byta till Gira för då får ni "tuppjuck" när man satt upp något gul-vitt uttag från Elko/Eljo...

.. och förlåt Schneider, Exxacten ser bättre ut nu när ni äntligen kommit med något som är vitt och inte "fjällvitt" :p
 
Vad sägs om ABB då? De kör vi med på jobbet ;)
 
nonifo skrev:
Vad sägs om ABB då? De kör vi med på jobbet ;)
Jussin är bedrövlig men Impresivo (osäker på stavning) ser helt okej ut. Rätt lik Giras E2.

Annars känns det som ABB inte ändrat sina brytare-insattser på ett tag men varför ändra på något som fungerar?
 
R_Strandberg skrev:
Haha, snacka om urspårad tråd
Har sett många värre... Fredagskvällar exempelvis...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.