Vad sjutton är nu det här!? Talmetern har sett likadan ut i tiotals år och så kommer Hultafors och jiddrar med den... Humpf!

Nåja, som jag ser det skulle utfällningen av tungan kunna vara en fördel men det ser oxo ut att vara ytterligare lite rörliga delar som kan gå sönder eller glappa.
 
Jag har 2 st av den gamla sorten. Skalans ände var skadad på båda (slapp). Byttes lätt till ny för kanske 70% av ett nypris (den gamla modellen alltså). Funkar kalas igen.

Köpte en Leica D2 för ett tag sedan, men kanske man skall köpa en 6m oxå?

Lagavulin
 
MathiasS skrev:
Bortsett från det är den grym. Att den "kommer ihåg" måttet tycker jag inte är så användbart - jag tar oftast flera mått innan jag går och sågar.
Det är därför man inte har EN Talmeter. Jag har minst fyra, så jag kan ha flera mått med mig. Annars tycker jag "minnesfunktionen" är helt suverän. Har man bara kommit in i tänket så går det inte att vara utan.
 
Jag tycker att det finns fördelar hos flera mäthjälpmedel:
Tumstocken (den gula av plast) är ju jättebra när man är ute i lera under marknivå eller om man skall ta sättmått på färsk betong. Lätt att skölja av och kan glömmas ute och tappas i vattenpölar.

Talmetern är ju jättebra till allt men lite känslig för smuts. Själv använder jag i princip aldrig funktionera för att mäta diametrar eller rita cirklar men det är ju fint att de finns.

Häromveckan införskaffade jag emellertid en sån laser-avståndsmätare. Numera ligger talmetern mest i fickan. Helt fantastiskt bra att använda. Rekommenderas verkligen. Ångrar att jag inte köpte en sådan tidigare. När man exempelvis hänger reglar: Peka - klicka - pip. Peka - klicka - pip. Peka - klicka - pip. Sen är det bara att gå och såga tre på en gång utan att ens behöva tänka på vilka mått det blev - bara att läsa innantill från displayen.

Sen fanns det en massa funktioner för area- och volymberäkningar också men de har jag inte fått användning för ännu. :)
 
andersmc skrev:
Det är därför man inte har EN Talmeter. Jag har minst fyra, så jag kan ha flera mått med mig. Annars tycker jag "minnesfunktionen" är helt suverän. Har man bara kommit in i tänket så går det inte att vara utan.
Check, har normalt 2 + tumstock i brallorna, men jag får nog säga att sedan jag skrev det där har jag kommit i en annan fas i byggandet här hemma och nu används minnesfunktionen oftare. Passar bättre när man inte har tio mått att hålla reda på.
 
Kul att min tråd kom till liv igen! Jag har 3 st Talmeter, varav en som kallas Talstabil. Den har en 25 mm bred rulle som går att dra ut ca 250 cm utan att den slakar. Jag är klart beroende av Talmetern, och tycker att konceptet med att ta ett mått och att direkt överföra detta är helt suveränt. Jag renoverar garaget nu och använder dessa don flitigt med mått för både spån- och gipsskivor. Den nya 6-metersrullen påminner om Talstabil 3-meters, men måste var rätt så tung, förmodligen lite för tung. Det verkar som om Talstabil finns kvar och heter då TALMETER TMS 3.
 
Jobbade tidigare som plåtslagare och använde då endast talmetern eftersom vi jobbade mycket med runda saker. Perfekt att kunna ta diametern på ett rör genom att bara slänga talmetern runt röret och läsa av. Likadant när det gäller att göra cirklar, sinusvågor, T-stick, ellipser och annat som förekommer inom plåtslageri.

Men trots att jag är mycket nöjd med Talmeterns funktioner så använder jag nästan uteslutande millimeterstock (i plast från Hultafors) när jag jobbar som snickare. Vet inte varför men det bara blir så.

Ibland hoppar jag in som plåtslagare och märker då vanans makt: Så fort det ska tas ett mått är jag och krafsar i tumstocksfickan för att inse att där finns bara en vänstersax. Efter att ha jobbat ett par dagar så har man vant sig med att hämta talmetern i högra framfickan men då blir det likadant när man sedan hoppar tillbaka till snickeriet.

Tumstockens fördelar som jag ser det:
- i stort sett okänslig för smuts
- man kan veckla ut den 2m och sträcka upp den i luften för att ta ett "cirka-mått" under takfoten tex.

Talmeterns fördelar
- allt som har med cirklar att göra
- minnesfunktionen
 
Sett här att många lyckas mäta 10cm fel på talmetern eller läst fel på ytter/innermått skalan.
Det finns en speciell skala med bara innermått skala (börjar på 10cm). Persienn montörer brukar ha den då de alltid mäter innermått.
 
Bubblaren skrev:
Sett här att många lyckas mäta 10cm fel på talmetern eller läst fel på ytter/innermått skalan.
Det finns en speciell skala med bara innermått skala (börjar på 10cm). Persienn montörer brukar ha den då de alltid mäter innermått.
Fick en sådan av svärfar som är i den branschen. Hur många fel blev det inte innan jag vande mig vid att alltid köra med "flärpen" ute. :D
Men nu tycker jag det är kanon.

Frågan är var de går att köpa för oss som inte är persienn-montörer? Någon som vet?
 
Nu har jag kollat saken och tyvärr så tillverkas inte "persienn" specialen längre efter det att T.A.Ljungberg såldes till Hultafors.
 
Konstigt att dom säger så fick hem 4st tidigare i veckan direkt från Hultafors.
Det är dock bara lösa skalor man bytar ut på en befintlig talmeter (3mtr)
Art nr 900078
 
SaabAero skrev:
Någon som vet om det fortfarande går att hitta reservdelar till den gamla "blå" talmetern ?
Gärna någon näthandel

[länk]
Jag köpte reservmåttband till min blåa för många år sen på Hultafors´ concept store i Sollentuna. Den butiken är nedlagd sen länge. Prova att kontakta Hultafors centralt hur det är med reservdelar. Sen kan du beställa hem via utvald ÅF (om det nu finns delar kvar att beställa).
 
Jag kontaktade Hultafors om reservdelar och fick då, svaret att till gamla modellen finns inga delar :(
 
Jag har (hade :() en blå 3 meters Talmeter som jag idag, klantig som få(!!!) råkade dra ut för långt med ett rassel och måttband och talmeterhus separerade, i vardera hand som resultat. Finns det något sätt att öppna och laga dessa ovärderliga tingestar??

Världens sämsta fredag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.