Om man kikar på denna bild, http://www.nssfab.se/Underlag fr Pierre/Projekt2/köksluckor.jpg
så ser man att i hörnen så går skarven från sidostyckena rakt upp. Om man vill fräsa ett ett mönster på insidan av dörren, där spegeln sitter och inte vill gera i 90 grader i hörnen utan vill få till det så att det ser ut som på bilden, hur går man då tillväga?

Mvh
Niclas
 
Man bygger med ram och lös fyllning, sen fräses ramen med kontraprofil.
Dvs ramen består av fyra delar

/Kent
 
Jo, fräsarna är beställda.
Enklast är ju att fräsa fyra bitar, såga 45 grader och sätta ihop dom tillsammans med spegel.
Då får man inte det resultatet som på bilden.
 
Använder man helträ så har det en tendens att sprick upp i gerningen, endera längst in om virket torkar, eller ytterst om virket var för torrt från början.

Om det är den lilla randen du hakar upp dig på, gör den då inte, den är för att dölja lite fel i passningen.
Vill du ha en slät ram så putsa till den efter limningen ( med 90 graders hopsättning).

Protte
 
MDF hade jag tänkt använda.
Tänkte bara om det var en annan teknik för ihopsättning om man vill ha den som bilden.
Går ju att fräsa ett spår när dörren är klar också.
 
Coboltkatalogen sidan 48 och framåt borde förklara hur det fungerar.
 
Annars så gör fura delar och kexa i skarvarna. Så har jag gjort mina luckor.
 
Det gav sig rätt naturligt visade det sig med fräs och kontrafräs.
Men måste också säga, wow, det är stooor skillnad på fräsar från Cobolt och annat junk man använt tidigare. Bra mycket dyrare men jösses vad underbart att jobba med. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.