Vi planerar att göra en relining i vårt hus pga att rören ligger så långt ner i källargolvet. Dessa är fina, trots att de är gamla men känns vettigt att göra något åt eftersom vi ska lägga klinkers på golven och fixa ett badrum bl a. Vi vill gärna höra andra villaägares erfarenheter av att ha gjort detta och vad det har kostat. Tack!!!
 
krilleman_215 skrev:
[länk]
[länk]

Min mening = Gör rätt från början! Byt ut allt, det tjänar man på enligt mig. Åtar dom större aktörerna ens villor???
Lägg ner sk. experten, läs på bara för du har dålig erfarenhet betyder inte det att all relining är skit. Relining på rätt ställe är bra.

större aktörer?? skulle dom vara mest seriösa bara för att dom är stora?? skulle nog snarare hävda motsatsen, det är ju dom som får relining att låta som trolleri när det i själva verket är ett alternativ till att byta alla rören.

Gillar du inte relining använd det inte men sluta snacka skit om saker du inte känner till, finns även rörbytare som är totala klåpare så varför skulle det vara ett säkrare alternativ....
 
Krilleman
Reliner skrev:
Lägg ner sk. experten, läs på bara för du har dålig erfarenhet betyder inte det att all relining är skit. Relining på rätt ställe är bra.

större aktörer?? skulle dom vara mest seriösa bara för att dom är stora?? skulle nog snarare hävda motsatsen, det är ju dom som får relining att låta som trolleri när det i själva verket är ett alternativ till att byta alla rören.

Gillar du inte relining använd det inte men sluta snacka skit om saker du inte känner till, finns även rörbytare som är totala klåpare så varför skulle det vara ett säkrare alternativ....
Nej, jag är ingen expert på relining, men jag har varit på flera anläggningar som relinats med varierande resultat! Det kallas för erfarenhet av verkligheten!

Det jag inte visste att man börjat köra relining i vattenrör... Men men...

När har relining varit ett alternativ för att byta rören? Det är här det börjar spåra ur i reliningföretagens påståenden. Visst kan man plasta avlopp + vatten och man får "nya" rör, det har lyckats på många ställen (misslyckats likaså) men det gäller ju bara vatten och avloppsrör! Vad dessa företag inte tar upp i sin marknadsföring är problemet med att är avloppet och vattnet slut och behöver årgärdas så är det oftast lika på värme och tätskikts installationer. Här är prolines uttryck ett väldigt bra exempel: "Nya stammar utan stambyte" Mer korrekt borde vara: "Plasta avlopp+vatten så dom funkar i tio år till och hoppas på att resten av installationerna håller..."

Vissa fall kanske man inte kommer åt att byta installationer i ståendes stammar, typ skyddsrumsgenomföringar och liknande, då är relining ett kalas-alternativ! Tummen upp för dessa typer av plastning!

Sen kan man ju fråga sig själv om man verkligen vill ha epoxi i sina vattenrör? Hur mycket får du i dig?? Stor varningsklocka ringer hos mig! För att inte tala om miljöpåverkan... Både i naturen beroende på hur mycket som åker vidare i avlopp och vattenrör, plus då alla yrkesgrupper som är på arbetsplatsen då jobbet utförs, det luktar väldigt starkt när relining utförs! Väldigt lite info om den frågan från dessa företag. Läs mer här:
http://www.byggnadsarbetaren.se/2011/02/hormonstorande-amnen-i-epoxi/
http://www.byggnadsarbetaren.se/2011/02/epoxins-aterkomst/

Att det finns rörpulare som är klåpare, självklart finns det det! Säg en yrkesgrupp som inte har klåpare... Fördelen är att dom själv-sanerar sig själva efter ett tag!

Det är en säkrare metod med riktigt stambyte. En riktig värdehöjare på fastigheten. Som sagt relining är ett bra komplement i vissa fall, rent av skitbra, men inte i totala sambyten. Det kommer det aldrig bli.
 
Redigerat:
Nää du ser du är ju inte bara anti relining....

Håller med att relining i vattenledningar är ett frågetecken, jag skulle inte vilja ha det i mina heller.

Det låter mer som du är irriterad över säljsättet många reliningaktörer använder sig av och ja jag håller med.

Låter mer som du är irriterad över missade jobbtillfällen än själva reliningen då du saknar sakkunskap om helheten, ja självsanering är bra men frågan är hur mycket skit som hinner renoveras innan dom är borta och tyvärr dyker det hela tiden upp nya i olika branscher som använder taskigt material.

Så det är en säkrare metod med stambyte om beställaren saknar kunskap och entreprenören väljer att använda billigare material som säker håller i 5år. Så ovasett om det är relining, bygg, vvs, el etc finns det mer seriösa och mindre seriösa aktörer så är det bara och tyvärr är det ofta prislappen som styr.

Att relining inte skulle kunna bli en del av ett stambyte är bara en sån dum och okunnig kommentar men jaja alla har väl rätt till sin åsikt, skönt bara att det finns många inom vvs företagen som har en annan syn än du.....
 
Jag tycker också att relining är ett intressant alternativ även om det "sitter olyckskorpar på tråden"! I många fall, t.ex. som i mitt, är alla rör som inte ligger i plattan utbytta och det som återstår är det som är det stora jobbet där just relining kan vara ett vettigt alternativ. Hoppas någon med egna erfarenheter från relining i villa kan dela med sig av sina erfarenheter.
 
stilofunk skrev:
Jag tycker också att relining är ett intressant alternativ även om det "sitter olyckskorpar på tråden"! I många fall, t.ex. som i mitt, är alla rör som inte ligger i plattan utbytta och det som återstår är det som är det stora jobbet där just relining kan vara ett vettigt alternativ. Hoppas någon med egna erfarenheter från relining i villa kan dela med sig av sina erfarenheter.
Jag vill inte marknadsföra oss här då jag inte tror det är ok.

I sthlm finns några aktörer som jobbar mot villaägare bla vi, från dom kan du få olika referenser. Vi har iallafall hjälpt närmare 100 privata hushåll hittills med att renovera sitt bottenavlopp och markledningar på ett smidigare sätt.
 
P
Vilka firmor finns det som fräser upp den gamla av rost fyllda 2-tums järnledningen och drar en ny vanlig 25mm slang i den? Detta känns bättre än att plasta insidan på en vattenledning. Dvs det blir en något smalare slang, men det är inga kemikalier utan bara en vanlig ny vattenledning. Då slipper man gräva upp allt om det besvärligt.
 
Redigerat:
Krilleman
Peken skrev:
Vilka firmor finns det som fräser upp den gamla av rost fyllda 2-tums järnledningen och drar en ny vanlig 25mm slang i den? Detta känns bättre än att plasta insidan på en vattenledning. Dvs det blir en något smalare slang, men det är inga kemikalier utan bara en vanlig ny vattenledning. Då slipper man gräva upp allt om det besvärligt.
I vilken vanlig orenoverad villa hittar du galv med dimension 50 och hur gör man vid T-rör och böjar om man nu har 50??
 
Redigerat:
P
krilleman_215 skrev:
I vilken vanlig orenoverad villa hittar du galv med dimension 50 och hur gör man vid T-rör och böjar om man nu har 50??QUOTE]

Nja, i huset som jag bor i tex. kommer vattnet från servisen i en 2 tums ledning. Och blir det en kraftig böj så måste man gräva där. Men du slipper gräva upp hela vägen i din och kanske grannens gräsmatta om du har servitut och vill bevara grannsämjan. Eller om det är mycket annat att återställa. Det är inte 2 tum draget runt i huset.
 
Krilleman
Dags att väcka ett gammalt "hett" ämne till liv.

Jag har aldrig förespråkat relining. Som alla sett och vet... Att starkt luktande plast (som vanligt folk får illamående och yrsel i knoppen av vid applicering) och vatten inte hör ihop behöver man inte vara geni för att förstå. Oavsett om det appliceras i avlopp eller vattenrör... I slutändan dricker vi båda alternativen till vardags.

Alla förespråkare för denna sk, "stamrenoveringsmetod":
http://www.byggnadsarbetaren.se/skapa-ny-artikel/relining-kan-bli-forbjudet/

Det var på tiden!
 
O
Tja... jag har lite svårt att se hur Bisfenol A ska hinna fällas ut i vattnet om man relinar avloppsrören. Enligt en artikel i DN så gällde larmet när man relinade vattenledningen.... en viss skillnad...

Vi håller just nu på att relina våra stammar.... Du är hjärtligt välkommen att besöka oss! och se med egna ögon hur det fungerar!

Det intressanta med det just relining är att de som är negativa till det är de som förlorar lite utav sin brödföda.... alltså rörisar....
Vi har när vi håller på med reliningen ett nära sammarbete med en röris... han är väldigt positiv till detta..

Jag är ganska övertygad om att de inte kommer lyckas förbjuda relining som metod för att fixa stammarna. Dock så kommer man kanske att ställa högre krav på det materiel de använder....
 
Redigerat:
O
Jag tog mig lite tid och läste på kemikalieinspektionens hemsida om uppdraget. Det handlar om dricksvattenrör inte avlopps rör... en viss skillnad!

Tänk vad man kan lära sig om man läser lite mer... :)
jag är dessutom förundrad över hur de lyckas relina dricksvatten rören, då dessa är väldigt smala.... och dessutom böjar görs i 90grader,,,, jag vet vilka problem de har när de relinar avloppsrören när det kommer till böjarna...
 
Relineing är säker en jättebra lösning på vissa ställen och jag var inne på att göra det när vi upptäckte att avloppsrören i plattan läckte på flera ställen.
I efterhand är jag jätteglad att jag bilade upp och bytte allt för då fick jag se vilka andra problem som fanns under plattan.
Största problemet var dels att dräneringen var kopplad på avloppet och att dräneringen låg för högt så hela källargolvet stod i vatten.
 
Jag tycker inte heller att relining är att jämställas med stambyte, som krilleman skrev tidigare så när det är dags för stambyte är det även dags för byte av övrig utrustning och tätskikt i badrum.
Dock tycker jag absolut att det är en befogad åtgärd på vissa ställen tex vid felgjorda avlopp, avlopp i bottenplattan som ligger flera meter under golv eller andra omständigheter, det får man väga i fall till fall..
Relining av vattenledningar låter inte som något vettigt alls i min mening.
Ett nytt rör är ett nytt rör..
Sen hyser jag personligen mycket starkt agg mot dessa stamkassetter som sätts in ofta, vilka ofta är riktig skit i både estetisk och praktisk mening, men det är bara min åsikt!
 
  • Gilla
SWEBMA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.