Skall strax börja med ångspärren i mitt nya hus. Skarvar bör väl läggas överlappande och klämda med regel eller liknande. Men åt vilket håll är det smartast att sträcka ut rullen?

1. Skall man rulla ut från gavel till gavel (och korsa hanbjälkarna)
2. eller skall man rulla ut från långsida till långsida (längs med hanbjälkar)?

I det första fallet så har man ju inget stöd för skarven om man inte ser till att den kommer mitt för en glespanel. Sen kan man ju klämma skarven uppifrån med en list eller liknande. I det andra fallet så antar jag att man skarvar på hanbjälken med då blir ju inte nåt kläm mellan glespanelerna....

Kort sagt; Hur brukar man göra?

//LocTite
 
Nu har jag plastat och skarvat (längs med takstolarna....) och även fått lösullen på plats. Valde att dra hela längder ångspärr från golv i mellanbjälklag till motsatt sida. Men jag klöv plasten så jag fick en remsa på ca 1,35m bredd. Därmed fick jag överlapp då man passerade kattvinden med alla reglar och bjälkar.

Ganska enkel tejpning sedan förutsatt att man valt rätt produkt. Använde tejp från Byggmax först (ca 60kr rullen) och var till en början lite imponerad över vidhäftningen, men minsta lilla glipa eller veck så släpper den något. Var ändå väldigt noga med att torka av damm från plasten först. Nu har jag provat Flextejpen från D-tack och är mäkta imponerad!! Utan tvekan bästa produkten alla kategorier hittills under byggprojektetd^_^b
Fäster enormt bra även på trä. Sitter som berget och tål sträckning och småveck utan att släppa.

Tyvärr svindyr, ca 285kr per rulle i bygghandel. Har hittat en sajt i Tyskland som säljer 5 rullar till ett pris av 60 euro (knappt 110kr/rulle). Den heter Tacoflex och kommer från samma tillverkare som tejpen som säljs i Sverige. Är ganska övertygad om att det är samma produkt så jag kommer att beställa åtminstone 10 rullar.
Tejpningen runt bjälklagen kommer att gå som en dans. Visst är det ett tidsödade jobb, men resultatet kommer att bli bra.

Länk; http://www.heine-marktplatz.com/Han...tmungsaktive-Dampfbremse--atmungsaktive-Damp/

Mina tips i ämnet.....

//LocTite
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
T-flex är också en fantastisk tejp.
Ja, det var ju det jag försökte säga i mitt inlägg.:cool:

//LocTite
 
Måste man tejpa skarvar om man har ordentligt med överlapp plus att plasten är klämd mellan takstolar och gles?
 
Mikael_L
LocTite skrev:
Ja, det var ju det jag försökte säga i mitt inlägg.:cool:

//LocTite
Aha, är det också samma tape, med ytterligare ett namn. :)
 
Berliner
Om man letar lite, hittar man även samma tejp under ett annat namn att köpa i Sverige. För halva pris som T-Flex.

Berliner
 
Mikael_L
Har du sagt A, får du klämma fram B ... :)
 
Berliner skrev:
[länk]


Berliner
´Tack för tipset! Nu kanske jag struntar i att beställa från Tyskland....

//LocTite
 
gadu^ skrev:
Måste man tejpa skarvar om man har ordentligt med överlapp plus att plasten är klämd mellan takstolar och gles?
Måste och måste.....beror på hur tätt du vill ha det. Om plasten blir klämd av lösullen så kanske det funkar, men varför chansa? Det är ju dessutom de lättaste bitarna att tejpa, såvida man inte spikat upp glespanelen först....

//LocTite
 
LocTite skrev:
Måste och måste.....beror på hur tätt du vill ha det. Om plasten blir klämd av lösullen så kanske det funkar, men varför chansa? Det är ju dessutom de lättaste bitarna att tejpa, såvida man inte spikat upp glespanelen först....

//LocTite
Ok, tack.
När jag isolerade vår kallvind så använde jag skivor och inte lösull, men överlappet med plasten blev nästan en meter. Isolering tryckte på samt att glesen klämde åt. Men bör inte vara orolig för att jag missat tejpa då?
http://adaljan.blogspot.com/2010/02/plast-plast-och-plast.html
 
Snailman
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.