Joukko skrev:
Vad tycker ni? Ska man plastbygga eller köpa färdiga? Jag har kollat lite här: [länk]

Jag hade kört med deras platsbygda, klart billigast och snyggast. Dock så får man budgetera för en plåtslagare också om jag förstod hemsidan rätt.
 
Jag har tänkt köpa det paketet för 3700kr/st. Då får man med allt fast man skruvar ihop det själv och lyfter upp.
 
Ska jag köra special vätska eller finns det någon glykol som funkar lika bra?
 
Det finns en vätska som heter Tyfocor som vissa säger ska va bra, kollade lite på den men tyckte den va väldigt dyr. Vissa kör med endast vatten, andra med vatten/glykol. Jag har provat 2 alt vatten/glykol och enbart vatten, kanske ger enbart vatten lite mer värme. Men då måste man tappa kollektorerna på vintern när det börjar bli kallt. Tror att temperaturen har väldigt stor betydelse också, vissa kör sina solfångare upp till 100-120 grader medans jag maxar på 80 detta påverkar självklart mediet i systemet.
 
Jag kör med vanlig glykol som man har till bilen, röd "longlife".
 
Jag har köpt 6st solfångare som ska upp någon gång. :) Jag har tänkt köra med 9st först men jag vet inte. Vad tycker ni ? Effektiv absorbatorarea är 2,3m2/st, alltså 13,8m2 sammanlagt med 6st. Dem ska ladda en tank på 2500l. Energiutbytet är 910kWh per år vid 50graders driftmedeltemp.
 
Jag röstar på första alt, ju fler dess bättre.
 
Jag tänkte dra rören igenom taket för att sedan fästa rör mm inne i kallvinden och sedan dra det ner till pannrummet. Hur ska jag göra med rören genom taket? Har råspont. Jag tänkte om det blir jättevarmt i rören, så tar väl råsponten eld. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.