Hej lite konstig fråga angående badrumsfläkt i källare,
Jag håller på att renovera källaren och upptäkte att i badrumet så satt en fläkt som är kopplat till plast rör ( avlopetsrör ? ). jag fattade inte varför de gjorde så men efter några minuter så upptäkte att hålet i betongväggen är 50mm och fläkten är 100mm så därför de har använt avlopsrör hehe jätte konstigt vad amatörarna kan hitta på.
i alla fall vad ska jag göra är det okej att köra som dagens lösning eller är detta inte GK och varför?
jag vet att enklaste att borra större hål i yttre betong väggen men eftersom badrumet är bara 5Kvm så det känns okej att ha 50mm?
Vad tycker ni?
jätte tacksam
 
det räcker säkerligen men 100mm hål hade ju gjort att du fått bättre luftutbyte för nu motverkar ju
röret fläkten lite. Men har det fungerat hittils så gör det säkert det framöver med...är lutningen på röret
utåt eller finns det risk för att kondens rinner "in" ?
/
M
 
Det är arean som är viktig för ett ventilationsrör, tänk på att arean i ditt 50-rör bara är en fjärdedel av arean i ett 100-rör. Du kan ju köra fläkten löst i ett 100-rör och jämföra luftflödet med det i 50-röret.
 
thomasx skrev:
Det är arean som är viktig för ett ventilationsrör, tänk på att arean i ditt 50-rör bara är en fjärdedel av arean i ett 100-rör. Du kan ju köra fläkten löst i ett 100-rör och jämföra luftflödet med det i 50-röret.
Du är helt rätt fast i mitt fall så jag har ett badrum på en fema samt vi havt inget problem med vintelation eller fukt där tidigare så om jag ska behålla det som den är idag då kommer idet nte bli värre? eller hur.
 
Maxpayne skrev:
Du är helt rätt fast i mitt fall så jag har ett badrum på en fema samt vi havt inget problem med vintelation eller fukt där tidigare så om jag ska behålla det som den är idag då kommer idet nte bli värre? eller hur.
Om din renovering av källaren inte på annat vis påverkar luftflöden, lufttryck och den mängd fukt som tillförs, t.ex. genom ökat nyttjande av duschen, så bör det inte vara något problem. I övrigt är det omöjligt att säga så här i ett forum eftersom det beror på så många saker, inte minst fläktens tryck och flöde.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.