Börjar närma sig att ta in offerter från diverse hantverkare för att göra vårat badrum. Dock finns inte tiden att vid olika tillfällen vara hemma och ta emot hantverkare som skall komma o titta på jobbet då jag är resande inom yrket.

Men hur skulle det uppfattas av hantverkare om man bokade en "visning" ett datum och en tid där alla intresserade får komma o titta på jobbet?
 
K
Jag skulle inte uppskatta det, får för mig att det skulle bli skum stämning, men jag vet inte.

Skulle kännas som om du ville spela ut oss mot varann

Dessutom tror jag inte du kommer få chansen att "känna" på hantverkarna på samma sätt
 
Bjud in dom till en speciell dag, och dom får boka in sig under dagen, en timme per hantverkare. Så får du allt överstökat på en dag.
 
Jag hade garanterat vänligt men bestämt tackat för mig om jag kommit och upptäckt fler hantverkare på platsen samtidigt... Och överlåtit kohandeln till kvarvarande... ;)
 
K
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag hade garanterat vänligt men bestämt tackat för mig om jag kommit och upptäckt fler hantverkare på platsen samtidigt... Och överlåtit kohandeln till kvarvarande... ;)

Preis så menade jag, bara att jag inte kan uttrycka mig i skrift lika väl som Paul
 
När man till exempel säljer ett hus så har man ju visning på en bestämd tid. Då får spekulanterna finna sig i att trängas med andra spekulanter, och det brukar ju gå bra ändå.
 
Nu har ni sågat TS förslag totalt, hur skall han göra då, han har begränsat med tid, vill ha in ofert från flera hantverkare, och helst inte behöva "offra" flera dagar för att träffa dom och låta dom se det tilltänkta badrummet.

Är det så illa egentligen med en visning för flera hantverkare samtidigt, hantverkarna får info om alla önskemål och kan titta, mäta och ställa frågor till TS om jobbet, och sen komma med en offert till TS.
Det är ju inte tvunget att stå och diskutera pris direkt på plats??
 
Generellt kan jag säga att de bästa hantverkarna har råd att vara lite kräsna och du kommer att avskräcka dessa

De som då blir kvar är de som mer behöver jobbet. Ta in vettiga referenser kan jag tycka och försök klämma in de du väljer ut kanske 3-4st på samma dag så som du fått som tips om redan

Sen kan jag tycka att hittar du en bra snickare, elektriker eller plattsättare så ta referenser på andra hantverkare av denne. Chansen är då stor att du hittar guldklimparna och dessutom kan jag se en del fördelar med folk som jobbat ihop tidigare och trivs med detta, där brukar dessutom kommunikation och samarbete bättre vilket leder till färre missförstånd och ökad effektivitet.

Däremot måste de flesta lära sig att planera i tid. Jag bokar in större jobb ca 1 år innan vilket gör att jag kan välja de hantverkare jag vill ha. Inte ett kvalitetstecken precis i mina ögon för den hantverkare som på några veckor till 1-2 månads varsel kan ta på sig ett större jobb
 
kirderf83 skrev:
Preis så menade jag, bara att jag inte kan uttrycka mig i skrift lika väl som Paul



Jag förstod exakt att du menade precis som mig men ville ändå också tillföra detsamma. ;)



andersmc skrev:
När man till exempel säljer ett hus så har man ju visning på en bestämd tid. Då får spekulanterna finna sig i att trängas med andra spekulanter, och det brukar ju gå bra ändå.


Det är ju inte riktigt samma sak som att behöva stå och diskutera "affärshemligheter" inför andra hantverkare... ;)


Zixten skrev:
Nu har ni sågat TS förslag totalt, hur skall han göra då, han har begränsat med tid, vill ha in ofert från flera hantverkare, och helst inte behöva "offra" flera dagar för att träffa dom och låta dom se det tilltänkta badrummet.

Är det så illa egentligen med en visning för flera hantverkare samtidigt, hantverkarna får info om alla önskemål och kan titta, mäta och ställa frågor till TS om jobbet, och sen komma med en offert till TS.
Det är ju inte tvunget att stå och diskutera pris direkt på plats??

Man får försöka lära sig att vara ute i mer god tid inför större projekt så att man kan lägga lite mer tid på detta då det faktiskt är en av de viktigaste bitarna om man sedan vill få ett projekt att flyta på utan struligheter.
Man står ändå inte och diskuterar priser på plats om man är seriös för man kan inte som "takläggaren" i byggfuskarna stå och titta upp på ett tak utan att klättra upp och titta eller mäta och samtidigt lämna ett pris till kunden på plats för det är knappast seriöst...
DOCK vill man kanske diskutera lösningar och tips med kunden och prata om hur man löser samordningen av övriga underentreprenörer och detta vill man knappast göra inför andra hantverkare då detta räknas in under det jag ovan kallade "affärshemligheter". ;)

kinglolle skrev:
Generellt kan jag säga att de bästa hantverkarna har råd att vara lite kräsna och du kommer att avskräcka dessa

De som då blir kvar är de som mer behöver jobbet. Ta in vettiga referenser kan jag tycka och försök klämma in de du väljer ut kanske 3-4st på samma dag så som du fått som tips om redan

Sen kan jag tycka att hittar du en bra snickare, elektriker eller plattsättare så ta referenser på andra hantverkare av denne. Chansen är då stor att du hittar guldklimparna och dessutom kan jag se en del fördelar med folk som jobbat ihop tidigare och trivs med detta, där brukar dessutom kommunikation och samarbete bättre vilket leder till färre missförstånd och ökad effektivitet.

Däremot måste de flesta lära sig att planera i tid. Jag bokar in större jobb ca 1 år innan vilket gör att jag kan välja de hantverkare jag vill ha. Inte ett kvalitetstecken precis i mina ögon för den hantverkare som på några veckor till 1-2 månads varsel kan ta på sig ett större jobb
Det var exakt det jag syftade på också... de kommer lämna stället och låta resterna slåss om jobbet... :S

Ofta är det ju en fördel om man hittar en bra hantverkare precis som du skriver för denna har då oftast ett gäng bra underentreprenörer som han samarbetar med och då flyter jobbet på bra och blir bra i slutänden om en sköter samordningen med sina egna underentreprenörer.

Precis som jag med skrev tidigare... det stora problemet idag är att de flesta inte planerar in jobben som de vill ha utförda förrän de står och ska ha dem utförda och då är det svårt att hitta bra folk...
Jag har faktiskt själv råkat ut ett flertal ggr för att folk har tagit kontakt och vill ha hjälp med diverse renoveringsprojekt och detta gör de typ en vecka innan de får nycklarna till sin nya bostad istället för att höra av sig när de köpt bostaden vilket oftast sker en del månader tidigare... :S
 
Stort tack för feedback!
Då får de bli att ta in hantverkare på bestämda tider. Misstänkte att det skulle ogillas att ha en öppen visning, men ville kolla av min tanke... :)

Vad gäller planering så har det planerats i detalj i ungefär 6mån. Hade tänkt göra det själv, men då arbetsförhållandena ändrats lite så måste vi ta in hantverkare.

Mvh//Janne
 
gadu^ skrev:
Stort tack för feedback!
Då får de bli att ta in hantverkare på bestämda tider. Misstänkte att det skulle ogillas att ha en öppen visning, men ville kolla av min tanke... :)

Vad gäller planering så har det planerats i detalj i ungefär 6mån. Hade tänkt göra det själv, men då arbetsförhållandena ändrats lite så måste vi ta in hantverkare.

Mvh//Janne
Men då hjälper det ju inte att det är planerat i detalj sen 6 mån... ;)

Har ni möjlighet så hade jag låtit bli att stressa igång projektet och låtit det ta lite tid att hitta några vettiga hantverkare helst genom referenser och sedan ha personliga möte i lugn och ro med dessa för att känna av kemin...
...och hellre låta det hela få ha sin lugna gång... ;)
 
Så sant. Har egentligen inte brådis med det, men självklart vill man få det gjort enligt den tidplan man planerat själv...
Nä, man vinner nog mer på Pauls goda råd och sunt förnuft ;)

Mvh//Janne
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju inte riktigt samma sak som att behöva stå och diskutera "affärshemligheter" inför andra hantverkare... ;)
Njae, det är det väl. Om det är budgivning på huset så står ju folk och tisslar om hur mycket de kan tänkas lägga och vad de hittat som är bra och inte bra.

Till den offentliga genomgången: i andra sammanhang fungerar ett sådant förfarande bra. Om en kommun ska bygga nåt i stil med en skola, så kallar man till "offertmöte", där man för samtliga intresserade går igenom projektet.

Men naturligtvis är detta inte en idealsituation för hantverkaren. De vill säkert titta på jobbet i lugn och ro utan att stressas av konkurrenter. Och eftersom det nu är större efterfrågan än tillgång på hanverkstjänster, så är det säljarens marknad och kunden får anpassa sig. Om du väntar en tid (ett, tio eller 25 år, vad vet jag) tills konjunkturen vänt, så kan situationen vara den omvända. Då kanske det räcker med en liten radannons i tidningen, med plats och klockslag, så kommer hantverkarna att stå på kö utanför din dörr.

Lästips om hur en offentlig upphandlin gå kan gå till: Fritjof Nilsson Piraten: Bokhandlaren som slutade bada.
 
Förstår din tanke Anders men fortfarande tror jag att de riktigt duktiga har en sådan kundstock, rykte och renommé att de även under dåliga tider undviker kohandel. De hantverkare jag anlitar eller har högst förtroende för privat eller inom jobbet har lång uppbokningstid och är nästan lika noga med att "välja" kunder som vi är att välja hantverkare. Och ärligt talat varför inte? Jag är noga när jag väljer arbetsgivare och hade inte viljat ha en velig, förvirrande och värst av allt dåligt betalande arbetsgivare...
 
Njae Anders... Jag anser inte det vara samma sak för där står folk med sitt tissel tassel för sig själva i någon hörna men ska jag titta på ett jobb hos en kund måste jag kunna prata med kunden i lugn och ro för att klargöra upplägg och annat vilket inte kan ske genom tissel tassel...

Dessutom kan jag lugnt säga att jag aldrig skulle ta ett jobb genom en radannons i tidningen och ännu mindre sätta in en sådan själv för egen räknings skull för att få tag i jobb...
Skulle det gå så långt så hade jag hellre valt att lägga ner verksamheten... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.