Hej,
Jag kommer måla upp ett lite annorlunda/udda scenario, mest för att försöka komma fram till vem som bär ansvaret.

Scenario:

En bostadsrättsförening anlitar en målare som skall utföra jobb i lägenheterna. Jobbet kräver att hantverkare lutar sig på en av rutora för att kunna måla. Man kan givetvis måla utan att luta sig mot fönstret om man kostar på sig en byggställning, men detta görs inte då det anses för dyrt för det relativ lilla jobbet. Hantverkaren råkar senare späcka ett fönster där han lutade sig, vem kostar på en ny ruta?

Är det hantverkaren som tar det på sin försäkring, eller är det brf-innehavaren som tar det på sin hemförsäkring eller är det brf som kostar på brf-innehavarenen ny ruta?

(tillvägagångssättet att luta sig mot rutan har varit standard då målare varit här tidigare år - men inget som egentligen kommit upp på diskussion i upphandlingen - utan bara fallit naturligt om man så säger)
 
edit:
Ursäkta att jag inte uppfattade att det var en juridisk fråga.

Enligt min uppfattning som hantverkare så skall givetvis firman hantverkaren jobbar på stå för kostnaden.
Och även om firman kan tänka sig betala din självrisk så tycker jag ändå inte det är rimligt att du skall få ta det då det smutsar ner din försäkringshistorik.

Men som sagt det är vad jag tycker kanske inte vad praxis säger.
Personligen skulle jag ta på mig ansvaret som företagare.

/Christer
 
Redigerat:
Först och främst vad är det som är målat? Du skriver ovan att
målare som skall utföra jobb i lägenheterna
men om jag tolkar det rätt är det föreningen som beställt arbetet och är det mao föreningens egendom som är målad?

Vad står i stadgarna om fönster? Är det föreningens ansvar eller medlemmens? Oavsett borde hantverkaren stå för detta under förutsättning att inte en diskussion varit med styrelse eller motsvarande som gick ut på att hantverkaren åtog sig uppdraget men önskade ställning medan föreningen som ej ville betala för detta tog risk för ev trasiga fönster. I detta fallet borde föreningen solklart stå för detta.
 
Det va ett lite dumt exempel från min sida. Skall göra en ny tråd senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.