Skrivs väldigt lite på nätet om detta ämne. Finns något bra sätt? Provat med dränkbar pump och kört runt det i timmar men fortfarande luft kvar i systemet. Har i och för sig en lång kulvert men borde väl gå att få ordning på ändå tycker man.

Får inte upp mer än runt 55-60 grader, ja mer om jag stryper flödet förstås men ingen vits med det om man nu eftersträvar ca 10 gr på in/ut.
 
Proffsen kör med en 10-liters dunk med glykol där de suger från botten och pumpar upp solfångaren och sen släpper utloppet strax under ytan på glykolen i dunken,obs rätt flöde och tryck samt pump är viktigt jag vet ej vilket som gäller.en sådan här luftutrustning som proffsen har borde gå att hyra
 
Kör med vanlig borrmaskinspump som går i serie med den vanliga som jag då kör på max, det tar kanske 10-20 min men sen är det mesta borta. Det man också kan göra är att chocka systemet men det beror på vart backventilen sitter jag brukar köra upp trycket till 2 bar sen blåsa ut allt i dunken upp med trycket sen ut igen osv då kommer de små bubblorna som klingat sig fast vid röret.

Har man riktigt dimensionerat så hastigheten i rören är snabb nog skall all luft komma till avluftaren.

Problem är om man tex har för grovt samlingsrör då gäller det att lutningen ligger rätt annars får man aldrig bort luften.
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Jag tror inte luften är problemet hos dig. Jag får också ut 55-60 gr en fin dag om jag inte stryper ledningen.
Strypventilen finns ju för att det är svårt att dimensionera pump/rör/växlare etc exakt rätt.
Jag har precis dragit igång min anläggning. Hade varit intressant att jämföra våra förutsättningar, kan kanske bli lite klokare av det?
Berätta gärna hur du (eller installatören) dimensionerat rör, solfångare, växlare och vilka längder du har på kulvert så ska jag göra samma.

Mvh
 
Har ett tips faktiskt.
Jag har gardena kopplingar på påfyllningsventilerna, så jag koppla bara på trädgårdsslangen och körde runt i 20 min för att spola ut smuts och locherpasta. Vara bara de första minuterna jag kunde höra att avluftaren jobba, så skulle tro att det är effektivt. Det är inga problem att tryckat ut solfångarvätskan med vatten, enligt mina erfarenheter kommer det inte blanda sig mycket. Dessutom kostar ju vätskan inte mkt om man köper den på macken.
 
Jag har 22 mm rör hela vägen. Totalt (framledning och retur) rör det sig om en kulvertlängd på närmare 70 m. Jo tanken har ju slagit mig också att jag kanske måste strypa flödet mer än normalt p.g.a. ledningarna.

Jag kan visst få upp tempen i både 80 och 90 gr uppe vid sista kollektorn, väl isolerade rör så tempmätaren ner i pumparmaturen visar i stort sett samma, max 1 gr tapp. Men vid så låga flöden så ser jag att tempen efter att ha passerat solslingan i tanken har tappat mellan 20 och 30 gr. Skruvar jag upp flödet så att jag endast tappar ca 10 gr i slingan når jag som sagt endast 55-60 gr. Har hela tiden misstänkt luft men så är kanske inte fallet?
 
Indus:Riktig typhocor kostar 500:-/10 liter färdigblandad. Du skall _ALDRIG_ köra med mackglykol den har helt fel egenskaper när det gäller solfångare.

Det är normalt att det den första tiden kommer lite luft iom att glykolen avsyrar sig och luftbubblor som fastnat till slut kommer med i strömmen. Sålänge det inte kokar är luften inget problem.

Vet du flödet kan du enkelt räkna om effekten är den rätta/rimlig!
 
v-g skrev:
Indus:Riktig typhocor kostar 500:-/10 liter färdigblandad. Du skall _ALDRIG_ köra med mackglykol den har helt fel egenskaper när det gäller solfångare.

Det är normalt att det den första tiden kommer lite luft iom att glykolen avsyrar sig och luftbubblor som fastnat till slut kommer med i strömmen. Sålänge det inte kokar är luften inget problem.

Vet du flödet kan du enkelt räkna om effekten är den rätta/rimlig![/QUOTE

Vad skulle det bli för problem med mackglykol eller vara för fel på den? Tror att många försäljare säger att just typhocor är ett måste för att sälja på en dyr smörja. Enligt vad jag har läst mig till vad det gäller egenskaper så skiljer det sig inte speciellt mycket, ev skulle viskositeten vara högre hos typhocor.:S

Trådskaparens problem kan bero på att temperaturen i acktanken är så låg så att solfångarna inte orkar värma tillräckligt. I mitt fall ökar temeperaturen eftersom värmen i acktanken ökar. Dvs hög temp i ack hög temp i solfångare MEN jag har solslinga i botten och värmer 2250 liter vatten med mina solfångare. Idag maxade jag 74 grader i framlednin g från solfångarna returen ca 60.75 tempdiff ca 15 grader flödeshasighet ca 3.5 liter/min acktankar ca 60 grader. Jag har 16 kvm solfångare i väst 30 graders lutning Stockholms trakten.
Vad jag vill säga är att liten tank höga temperaturer stor tank(ar) låga temperaturer. Tror även att det spelar stor roll om slingan sitter i botten (min) eller i topp.:D
 
Min tank är på 750 lit, slinga 15 m i botten, ca 10 kvm heatpipe. Ja det stämmer att tanken varit kall, ca +25gr. Kom hem nu ikväll och såg att tanken höll +55gr. Vad den har varit uppe i idag vet jag inte men förmodligen mer än så. Har cirkulation på varmvatten som jag vet tjyvar en del effekt, kanske man skall stänga den och acceptera längre tid för varmvatten till kranen för att spara högre temp i acktanken?

Vad gäller luft, skulle det kanske fungera bättre att hälla i glykolen från högsta punkt? Märkligt att det finns så lite info om luftning på nätet när det förmodligen är ett ganska vanligt problem. Tack skall ni alla ha för att ni engagerar er i frågan.
 
Jag har luftningar längst upp vid taknock så någon rundspolning behövs inte, bara till att lufta som ett element. Har fyllt på 1 gång på 15 år och då fyllde jag bara en vatten slang med glykolvatten i en slang och sedan på kommunala vattnet.
 
Prova se vad som händer när solfångaren går varm, jag har haft "mackglykol" i min och den brände fast såpass att det aldrig går att få rent.

Detta gör inte typhocoren utan den klarar betydligt högre temp.

Sen har du en annan aspekt och det är något som heter inhibitorer dessa gör att glykolen inte tappar PH-balansen osv. bilglykols inhibitorer avlider vid lägre temp än typchocors.

Så dyrt blask är det inte. Tänk på att en solfångare är en investering för 10-30 år.
 
v-g skrev:
Prova se vad som händer när solfångaren går varm, jag har haft "mackglykol" i min och den brände fast såpass att det aldrig går att få rent.

Detta gör inte typhocoren utan den klarar betydligt högre temp.

Sen har du en annan aspekt och det är något som heter inhibitorer dessa gör att glykolen inte tappar PH-balansen osv. bilglykols inhibitorer avlider vid lägre temp än typchocors.

Så dyrt blask är det inte. Tänk på att en solfångare är en investering för 10-30 år.
Kanske är lite beroende på hur högt man tänker köra sina solfångare, mina har aldrig varit uppe i mer än 85 grader beroende på min stora tankvolym. Jag behöver inte heller varamare än ca 60- 80 grader. apropå luftning så satte jag en automatluftare från Rinkaby funkar jättebra, behövs ingen spaeciell solavluftare för 500-1000 spänn. MEN mitt system är inte gjort för höga temperaturer. Jag körde dock upp trycket i systemet till ca 2,9 bar vid fyllning för att få ut luften, nu ligger trycket på ca 2,7-2,8 bar lite högt men det funkar bra för mig.Om nu denna typhocor är så himla bra kanske man ska testa den vi nästa fyllning om ett par år och jämföra, om det är någon skillnad.
www.e-logger.se/pub?Tallbacken här kan ni se min laddning kolla Sold^_^b
 
Skillnaden lär du aldrig märka förrän du får strömavbrott eller att pumpen pajjar när glykolen är uppe i solfångaren.

Vår pump pajjade och solfångaren stod stilla en längre tid. Invändigt är rören (eller snarare stripsen) helt svarta, så förra sommaren när jag fixade en liten läcka så skulle jag löda men så fort jag värmde med gasen kom denna svarta sörja och förstörde tennet så det blev aldrig tätt. Det slutade med att jag fick avlöda en fog i överkant och löda de nedre lödningarna på marken med lutning från lödstället.

Plus att när vi fick igång solfångaren efter pumphaveriet så kom där svart sörja i veckovis (körde med kranvatten i början) som satte igen filter osv.

Dock så var det så att när min solfångare sattes upp så fanns inte typhocor så för vår del så var det inte så mycket att välja på och man visste heller inte lika mycket då.

Vad gäller avluftare har jag bara ett T-rör där ena änden pekar uppåt och däruppe i princip en vanlig elementventil så sådär jättedyrt är det ju inte. Men nuför tiden köper man oftast ett färdigt solkoppel där allt redan sitter, de kostar ändå inte så mycket i förhållande till lösa delar.

Sen utöver det här med typhocors egenskaper så bör man ta partiell förångning i beaktning en modern solfångare kommer upp i nästan 200 grader innan den stagnerar och vakumrör uppemot 300 och det klarar inte typhocoren heller. Om jag inte minns fel klarar typhocoren 150 grader och vanlig bilglykol c:a 100 sen börjar inhibitorerna avlida.

Inhibitorerna är viktiga för att hålla rätt PH-balans som i sin tur kan äta upp rören inifrån om det vill sig illa. Om något är galet med typhocoren indikerar den detta genom att ändra sin ljusröda färg
 
v-g skrev:
Skillnaden lär du aldrig märka förrän du får strömavbrott eller att pumpen pajjar när glykolen är uppe i solfångaren.

Vår pump pajjade och solfångaren stod stilla en längre tid. Invändigt är rören (eller snarare stripsen) helt svarta, så förra sommaren när jag fixade en liten läcka så skulle jag löda men så fort jag värmde med gasen kom denna svarta sörja och förstörde tennet så det blev aldrig tätt. Det slutade med att jag fick avlöda en fog i överkant och löda de nedre lödningarna på marken med lutning från lödstället.

Plus att när vi fick igång solfångaren efter pumphaveriet så kom där svart sörja i veckovis (körde med kranvatten i början) som satte igen filter osv.

Dock så var det så att när min solfångare sattes upp så fanns inte typhocor så för vår del så var det inte så mycket att välja på och man visste heller inte lika mycket då.

Vad gäller avluftare har jag bara ett T-rör där ena änden pekar uppåt och däruppe i princip en vanlig elementventil så sådär jättedyrt är det ju inte. Men nuför tiden köper man oftast ett färdigt solkoppel där allt redan sitter, de kostar ändå inte så mycket i förhållande till lösa delar.

Sen utöver det här med typhocors egenskaper så bör man ta partiell förångning i beaktning en modern solfångare kommer upp i nästan 200 grader innan den stagnerar och vakumrör uppemot 300 och det klarar inte typhocoren heller. Om jag inte minns fel klarar typhocoren 150 grader och vanlig bilglykol c:a 100 sen börjar inhibitorerna avlida.

Inhibitorerna är viktiga för att hålla rätt PH-balans som i sin tur kan äta upp rören inifrån om det vill sig illa. Om något är galet med typhocoren indikerar den detta genom att ändra sin ljusröda färg
Har du ingen UPS?Avlagringar blir det väl i alla rör oavsett glykol- typhocor eller whatever,jag har rikligt med kalk det blir fina avlagringar det men det funkar. Har inga filter eller annat. Hur ser det ut i bilar? Mina solfångare är moderna OCH de skall INTE stagnera... Som sagt en topphastighet på 90+ graderd^_^b
Tycker många stirrar sig blinda på hur mycket deras solfångare är uppe i skryt om 120-130 grader vet inte vad det ska va bra för, för mig är det viktigaste hur mycket värme jag får i mina tankar! Mina inhibitorer behöver bara leva 2-3 år sedan byter jag i systemet.:rolleyes:
 
Satt och surfade och såg någon som tipsade om luftfälla. Letade upp en sådan på nätet och då slog det mig att jag nog hade sett en sådan här bland rördelar och annat. Har aldrig vetat vad det var för något förrän nu så jag tänkte prova att montera den imorgon. Antar att det är bra att montera den innan cirkulationspumpen, nåja kan vara värt ett försök i alla fall. Tror faktiskt att problemet ligger i luft i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.