Hej.

Jag skall försöka fatta mig kort. Det är så här att jag och min sambo lite av en slump sprang på ett antal tomter i en mindre kommun runt Vänern när vi var ute med vår hund. Tomterna ligger mycket sjönära, dock inte strandtomt, privat sandstrand och brygga finns dock som man får nyttja om man bor i området. Tomternas placering är så att du har sjöutsikt och från ca 12 på dagen kommer ha kvällssol på baksidan tills den helt går ned. Samtliga tomter är även grovschaktade och el samt väg finns klart. Det är på landet men dock så är centrum i den lilla orten inte längre än 4km bort. Alltså ett riktigt drömläge utan att underdriva.

När vi är där kommer ägaren och berättar om sina planer för området, allt låter helt underbart. Han planerar att bygga ett antal hus i sin egen takt och sedan låta de han vill ha som grannar köpa. Med andra ord så kanske det inte är den som betalar bäst som vinner i slutändan. Vi pratar med honom om vad för hus han tänkt, hur fort det skall byggas osv. Det intressanta är att han inte har någon stress med något. Detta är tydligen något han gör för det är kul och att han hela sitt liv velat göra det. Det slutar med att vi berättar att vi är mycket intresserade av att bygga och bo på hans nya område och lämnar våra kontaktuppgifter till honom.

Vi vet i detta nu vilken hustillverkare han använder sig av och börjar kolla deras olika modeller efter någon vi skulle kunna tänka oss. Finner ganska snabbt en modell som faller oss i smaken men som fortfarande har en del att önska. Vi tittar även på andra tillverkar för att kunna jämföra. Hittar då en annan tillverkare som har huset som bara skall vara på den tomten vi är intresserade av. Kan tilläggas att det endast får byggas 120kvm i enplan på tomten.

Det går några veckor och plötsligt ringer telefonen. tomtägaren vill att vi skall komma och kolla på ett av husen han håller på att bygga på en av tomterna, det är nu stomrest så man kan få sig en bra uppfattning. Vi åker självklart ut och tittar, glada över att han hör av sig till oss och inte bara glömt det "unga paret som var där tidigare". Vi pratar återigen om huset, den tomten vi vill ha mm mm. Då säger han att han är beredd att bygga ett hus åt oss på tomten vi vill ha! Jag tappar hakan och får panik. Trodde absolut inte att erbjudandet skulle komma så fort som det gjorde. Han säger att han kan börja nästa sommar (2012). Vi säger att vi skall komma ut snart igen och att det även måste kollas med finanser osv. Sedan åker vi båda hem lite skakis i kroppen.

Nu till våra stora tankar, funderingar och problem. Vi har inte så mycket kapital löst i detta nu, hoppades på att kunna börja bygga om två år då vi har hunnit spara ihop ett par hundratusen till. Med andra ord skulle ett besök hos banken idag troligtvis inte fall bra ut. Vi vet vilket hus han vill bygga åt oss men vi vill hellre ha det andra huset från en annan tillverkare (om man inte kan ändra i hans hustillverkares modell). Saken är den att han gör allt själv och har massa kontakter, rabatterade priser osv hos den hustillverkaren han bygger. Han vet även om att vi inte är rika och har antytt att han tänker se till att vi har råd. Men detta lär bara gälla tror vi om vi bygger hans hustyp.

Vet inte hur vi skall lösa detta, är rädd att vi kommer ångra oss för alltid om vi inte gör allt för att försöka få bygga på den tomten då jag tror att en sådan chans bara kommer en gång i livet och att jag vet att andra vart där och velat köpa men att han inte gillat dem som personer osv.

Så snälla berätta vad ni tycker vi skall göra eller vad ni hade gjort?

Sorry för wall of text. :)
 
Får börja med att skriva grattis!

De låter som en spännande plan han har över området och att ni har blivit utvalda som en av dom han finner intressanta.

Angående huset så hade jag nog tagit kontakt med den andra hustillverkaren och fått offert på ett stomrest hus av den modellen ni verkligen vill ha från den andra tillverkaren och tagit kontakt med markägaren igen och förklarat situationen.

Han verkar inte omöjlig och om han gillar er så som de verkar och huset passar in i området så borde de ju inte vara några problem.
Visst att de kanske blir dyrare än de andra om han nu har mycket bra priser där men stommen är ju bara en del i det hela.

Jag hade satsat på att fråga. Allt ni kan få är ett nej av honom och då får ni börja fundera på va ni tycker är mest viktigt!
Huset eller läget!?!

Lycka till!

Mvh
Fredrik
 
Tack för svaret. Har varit inne på det du säger och så får det nog bli. Kan som sagt inte få mer än ett nekande svar. :(

Det är som sagt de små rummen och avsaknaden av tvättstuga som gör att vi inte faller för de vi får bygga. Om någon person med öga för planering kan komma på hur det skull kunna lösas är jag evigt tacksam.

Slänger upp två bilder på det vi får bygga och en länk till det vi vill bygga.

http://www.varsasvillan.se/pdf/fritidshus_utsikten95.pdf
 
  • Trend 100 3D-bild (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trend 100 Planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Läget är otroligt viktigt, men inte på bekostnad av att ni inte får huset ni vill ha. Är det förresten ett permanentboende eller ett fritidshus ni är ute efter? Är det ett permanentboende så borde ni satsa på att utnyttja alla de 120 kvm som ni fick bebygga.

¤ Förhandla med markägaren, får ni kanske köpa loss tomten och bygga vad ni vill? (allt har ett pris!)
¤ Förhandla med hustillverkaren, kanske går att ändra planlösningen till det ni vill ha?

Lycka till med allt!
 
Ser ju ut som att det kan vara ganska ordentlig takhöjd i den större delen om det är öppet till nock. Du kan ju undersöka möjligheterna att göra ett loft ovanpå wc/sovrum och ha ett extra sovrum där. Då kan du göra om de andra 2 sovrummen till 1 större sovrum och en tvättstuga istället. Klädkammaren kan då också göras om till en liten extra wc också (blir tokig på min sambo som blockerar toaletten hela morgonen för att han först måste fixa håret, sedan klä på sig, sedan tillbaka in på toaletten för att borsta tänderna för att det tydligen är omöjligt att göra det med en gång).
 
Ett tips om du har en fast modell men vill göra om är att ladda ner google sketchup och rita ut ytterväggarna och sedan rita helt förutsättningslöst. Så gjorde vi med vårt hus (Fiskarhedenvillan Domherren) och det finns ingenting från ursprungsplanlösningen kvar i vår planlösning. Den omritningen kostade oss ca 8000.

Ser nu att det är en trappa vid wc så det kanske redan är ett loft i huset?
 
M
Kan också hålla med om att om det är ett permanentboende ni är ute efter, och om ni vill bo där länge, kanske skaffa några barn om ni inte redan har det så se till att utnyttja varenda kvadratmeter som ni får bygga. Barn (och framför allt deras saker) tar plats.
Jag skulle inte heller vilja vara utan en tvättstuga. I ett fritidshus, ok, men inte i ett permanentboende.
Sen har jag också hört en del om Vänern och risker det kan bli i framtiden med vattenhöjningar/översvämningar. Men det antar jag att ni har koll på om ni redan bor i området?
 
Tack för alla förslag och idéer.

Huset är tänkt som permanentboende. Därför blir som sagt möjlighet till tvättstuga mm otroligt viktigt. Att vi väljer att begränsa tilltänkt byggyta till max 100kvm är av den anledning att vi även i framtiden vill ha möjlighet att bygga ett litet garage på 20kvm.

Ja det finns redan ett loft i byggarens modell men inget loft du kan skicka någon att bo i, takhöjden är 175cm på den högsta delen och sluttar sedan snabbt ner till 100cm. Funkar till gästsängar och förvaring men inte mycket mer. Det andra huset har en takhöjd på 190cm på loftet vilket faktiskt går att kalla ett rum i min värld.

Får helt enkelt göra som ni redan sagt, komma med mitt förslag om hustyp och så får det bära eller brista. Med lite tur kanske detta blir en byggartråd i framtiden. Även om det känns långt bort just nu.
 
Jag tycker båda kraven är precis lika viktiga. Båda måste uppfyllas...

Om du inte trivs i huset så kommer knappast läget vara till ett nöje. Trivs du inte med läget så har man inte mycket nöje av huset heller.

Klart att gränserna går att tänja på, men inte för långt. Varför tror ni man byter bil så ofta annars ;)

/Christian
 
Nu ska vi inte blanda in bilar i detta. Bilar är ett nödvändigt ont som man gärna hade sluppit ;).

Men i övrigt har du rätt. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.