Vi vill sätta upp lumppapp i sovrummen och måla på, men är lite osäkra på hur man gör. Jag har läst alla trådar jag kan hitta, men undrar fortfarande några saker:

* om man inte river små bitar, hur sätter man våderna då? Tycker mig ha sett att de ligger horisontellt, men i så fall varför? Eller sätter man helt enkelt upp dem som vanlig tapet? Är det något särskilt man ska tänka på, förutom att de suger mycket och att det behövs mycket klister? Underlaget är betong kan tilläggas.

* om man lägger våder vertikalt, lägger man dem från fönstret och inåt rummet precis som när man lägger fyrkanter, så att omlottskarven hamnar mot ljuset? Eller på något annat sätt?

Alla tips mottages tacksamt! :)
 
Lumppapp är ju egentligen textilfiber, så lim för papper kanske inte funkar.
Men är lite nyfiken på vad för kreation du skall göra, varför lumppapp?
 
Jag har läst att man kan använda vanligt tapetklister. Är det fel?

Vi ska måla med äggoljetempera helt enkelt, inget konstigare än så! :) Lumppapp blir fint har jag sett, och så har det blivit en del hål i betongen efter att vi rev ner de fula tapeterna, och det måste gipsas. Vi vill inte vänta typ två år för att det ska härda innan vi kan måla så då är det bra med lumppapp. Det blir fina skiftningar med den färgen på.d^_^b
 
Ok, låter intressant. Tyvärr har jag inga förslag på lim, men vänta ut gips i två år låter länge, du menar inte två dagar?
 
Nä det tar tydligen så lång tid innan man kan måla äggoljetempera på gips eller kalkhaltig puts. :O
 
Jag har satt upp golvskyddspapp (obs finns olika kvalitéer) som jag satt kant i kant och sedan tapetserat eller målat med emulsionsfärg - blir kanske inte så rustikt som lumppapp men snyggt. Har använt
cellulosaklister (MYCKET!)

Karin
 
Mycket tapet klister och tålamod. 1-2 mm omlott som sedan torkar så att dt blir kant kant har fungerat för oss. På skivor, vet inte hur det blir på betong. Vi förlimmade på skivorna. Prova först på betongen den suger ju mycket.
 
Men man sätter dem alltså som tapetet, vertikalt?
 
Jag känner en person som har målat sitt hus invändigt med äggoljetempera ovanpå lumppapp. Hennes lumppapp sitter som kvadratiska rutor. Jag kan tänka mig att det är praktiskt när det är ett gammalt hus med skeva väggar att ha rutor i stället för våder. Men skarvarna syns väldigt tydligt med sina ojämnt rivna kanter som ligger lite omlott, och det är tydligen meningen att det ska vara så.

Färgen är fin, med jag kan hålla med din man som är tveksam till lumppapp p.g.a detta med skarvarna. Men är man bara medveten om det från början och tycker om det så är det så är det en annan sak. (Normen numera är ju annars att väggarna ska vara supersläta och varenda liten ojämnhet ska vara överspacklad...... ) Skulle ni någon gång ångra er och vilja göra något annat så blir det väldigt mycket spacklande.

Vad gäller lim så är väl det bäst att ni frågar där som ni har köpt lumppappret eller där ni har köpt färgpigmentet. De som säljer pigmentet är ju vana vid den slags användning och borde kunna ge råd om hela processen, allt från hur länge putsen ska torka till vilket lim man bör använda.
 
Jag tror att en poäng med äggoljetempera är att det skimrar mycket i ljuset, eftersom det är jordpigment, så då lär det passa bättre med väggar som inte är perfekt släta. Det blir väldigt fint på puts t ex, men då har man alltså problemet att det måste torka – det är hon som säljer färgen som sagt att det måste torka i ett till två år om det är kalkhaltigt. Jag tycker det är fint med den övermålade lumppapp jag sett, men det har varit liknande det du beskriver, sommartorparn, i den typen av äldre hus, men små rutor. (Jag tror att man förr sålde lumppappen i ark, därför gör man så fortfarande – och så lär det vara enklare.) Jag vet inte riktigt hur det blir i långa våder i femtiotalshus dock!;) Men du har rätt i att hon som säljer färgen säkert har goda tips om lumppappen också, tänkte inte riktigt på det!d^_^b
 
karin_h skrev:
Jag har satt upp golvskyddspapp (obs finns olika kvalitéer) som jag satt kant i kant och sedan tapetserat eller målat med emulsionsfärg - blir kanske inte så rustikt som lumppapp men snyggt. Har använt
cellulosaklister (MYCKET!)

Karin
Har gjort lika dant, men ett h-e att hantera våderna med en takhöjd på 2,60 MYCKET KLISTER!!!d^_^b Fint blev det.
 
Jag har sisådär 2,05 i takhöjd - klar skillnad! Också bra att rolla klister på väggen utöver klistret på våden innan man sätter upp den, är det klister över allt går det lättare att jämka ihop dem.

Karin
 
pbengtsson skrev:
Ok, låter intressant. Tyvärr har jag inga förslag på lim, men vänta ut gips i två år låter länge, du menar inte två dagar?
Nej det är jag som fattat fel.d^_^b
Cementputs och liknande behöver härda ett år minst, men tydligen går ren gips bra! Jag blandade visst ihop det. :blushing:
Men jag hade en bekant som försökte måla på en putsliknande yta med äggoljetempera och det blev helt misslyckat. Det blev väl tvål gissar jag.:D
 
du ska ha tapetklister. Mycket av det dessutom. Skulle nog rekommendera att du har både på väggen och på våderna, för att det ska fästa ordentligt. Jag tapetserade lerklining nyligen, och gjorde så, plus att jag hade klistrat på leran dagen innan en extra gång, för att den inte skulle suga så mycket. Men blev bra till slut.

Ska du sätta upp hela våder som du beskriver, ska du inte sätta dem omlott, utan kant i kant.
 
Octavianus: Hur gick din arbetsprocess? Kan du beskriva för mig som är i fasen att lerkliningen är klar men tapeterna ska upp...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.