Hej alla kunniga!

Är mitt uppe i ett husbygge och kan inte vara nöjdare med grannarna på alla sidor... men.. det står en k-märkt trädallé bestående av ett antal lindar på baksidan av huset. De står på grannens tomt btw. Lindarna är otroligt vackra och även om de tar lite av kvällssolen så vill vi inte bli av med dem. Problemet är bara att de behöver bli hamlade, och det rätt snart då de fäller grenar och enligt vårt försäkringsbolag så ersätter de inte för någon skada på nybygget om inte det har varit storm. :rolleyes:
Det kostar att hamla ett träd... ca 10 000 per träd enligt uppgift.
Har pratat med en bekant på länsstyrelsen som skulle kolla upp om det fanns något EU-bidrag man kunde söka för detta ändamål men han har inte hört av sig så jag tvivlar på att så är fallet.
Nu när allén är k-märkt och träden alltid tidigare blivit hamlade så borde det väl ligga i länsstyrelsens intresse att bevara allén som den sett ut innan? Finns det inget bidrag alt. avdrag man kan söka? Vad säger lagen om detta?

Supertacksam för alla åsikter, förslag, upplysningar och idéer!

Mvh
M
 
Vem har sagt att era lindar ska just "hamlas"? Jo, jag vet att vissa vederbörande älskar detta sätt att misshandla träd. Men man säkrar träden precis lika effektivt med vad arborister kallar "kronreduktion", vilket behåller lindens naturliga grace.

Nå, detta är visserligen inte omedelbart svar på trådens centrala fråga. Men ändå: Det är en skicklig arborist du ska fråga om både lagstiftning, EU-bidrag och - framförallt- hur man ser till att träden själva mår BRA.
 
Jag håller fullt med billy_baver. I mitt förra område - relativt centralt i Malmö - fanns en riktigt gammal, underbart vacker trädrad (halv allé) som man ett år hamlade eller skar ner till 'nothing'. När jag ringde kommunen svarade en kunnig att det gjordes 'av misstag'. Lind är ett mäktigt träd som är snyggare med kronbeskärning. Men följ billy_bavers råd!
 
FordPrefect skrev:
Det kostar att hamla ett träd... ca 10 000 per träd enligt uppgift.

Nu måste du ändå skämta, eller så är det någon som försöker blåsa dig.
Här hamlar bönderna sina träd med motorsåg från traktorskopan. Det tar inte särskilt lång tid per träd, det som är mest jobb är att ta hand om alla nedsågade grenar.

Funkar det inte med traktorskopa eller stege så kostar det ju inte alltför mycket att hyra en skylift en dag.

Så mitt tips är att du kollar med någon bonde i närheten.
 
lbgu skrev:
Så mitt tips är att du kollar med någon bonde i närheten.
Träden står ju inte på TS mark!
 
yonna skrev:
Träden står ju inte på TS mark!

Fast av TS inlägg så låter det ju som att problemet är kostnaden för att hamla träden. Så jag antar att TS är överens med markägaren om att fixa till träden.
 
Träden är som sagt mycket vackra som de är, problemet är alla grenar som faller ner. Om de skulle göra någon skada så får vi ingen ersättning för detta. Vi måste i så fall få grannen som äger träden att skriva på ett papper där det står att han är medveten om trädens tillstånd. Det känns inte aktuellt att komma viftandes med ett sådant redan innan inflyttning.
Skojar inte om 10 000 per träd. Det är vad som är sagt. Det är mycket en kostnadsfråga men det handlar givetvis också om vad som är bra för träden. Träden är nog en 20 m höga så stege med motorsåg i en traktorskopa låter lite farligt.
Men tack för tipsen. Jag ska ta tag i en arborist och fråga om vad som kan göras och om en kronreduktion kanske kan vara lämpligt för träden.

/M
 
10000kr per träd?

En traktor med vagn+förare som plockar grenar kostar i värsta fall 500kr i timmen. det kan ta max fyra timmar att köra dit plocka grenar och köra bort skiten. summa 2000kr.
En gubbe som kör motorsåg kostar max 300kr/tim. Med skylift för en hel dag kostar det max
1000kr för en lift och 1000kr för gubben som sågar i tre timmar + resa.
Total summa 4000kr.
Fin vinst på 6000kr per träd.....d^_^b
 
Hur kan Tjoa vara så säker på tidsåtgången utan att veta mer? Vi vet att träden har totalhöjd 20 meter. Men vi vet inte hur svårt det kan vara att plocka ner kapat material (Träden kan vara kraftigt inväxta i varandra. Hus, andra träd och sköra plantor kan stå så nära att de skadas om inte varje kapad gren vinschas manuellt). Vi vet heller inte hur lätt man skaffar tillträde för traktor och/eller skylift. Vi andra vet inte ens hur många lindar det gäller!

Däremot kan jag bekräfta att en vanlig (kompetent) manuellhuggare kostar från 320 spänn i timmen. PLUS moms. En gubbe till med traktor kostar minimum 500 kronor i timman. Också detta exklusive moms. Tillkommer ställkostnad för traktorekipage och lift. Därmed kostar insatsen runt 8.000 kronor per arbetsdag på löpande räkning. Begär man fast pris kommer entreprenören i praktiken att täcka sin risk med ett tillägg utanpå den tid han själv räknar med att behöva. Tillägget ökar med svårigheten att förutse uppdragets tidsåtgång.

Spontant skulle jag också gissa att kostnaden är fullt möjlig att påverka, precis som alla andra uppdrag på entreprenad. Men jag är inte redo att leverera exakt "offert" utan mer kött på benen.
 
Jo, det kan jag ju hålla med om att om grenarna inte får nudda marken när man ska ta ner dom så kommer det ta tid.
Men han skrev ju att det var en alle´, så jag tolkade det som att det var väg nedanför.
Tycker ändå att 10 papp låter som om någon har huggt (ha ha) i rätt saftigt ändå.:)
 
Ville bara uppdatera för framtida ref. Det finns uppenbarligen ingen k-märkning av träd i den bemärkelsen. Länsstyrelsen kan skydda bebyggelse och däribland också vissa naturelement men inte mer ändå (källa länstyrelsen i Blekinge).
Lindarna, som denna tråd handlar om, är skyddade av kommunen och därmed så finns det inget bidrag att hämta och det är fastighetsägaren som ska stå för skötsel av träden om inget annat står i lagfart, avtal mm.
Vi får helt enkelt stå ut med att det faller grenar och hoppas att det inte blåser just under stormstyrka om ett träd råkar trilla omkull.;)

/M
 
man ska ju inte överdriva hotet , en frisk lind anfaller sällan ett hus :). Vi har en minst 80 år gammal och stoooor frisk lind och de grenar som ramlar ner är avstötta för länge sen dvs är uttorkade, klena, aldrig tunga och faller rakt ner under trädet. Kronan är ca 8-10 m i diameter så jag ser ingen hot om lindar står hos grannen och huset står 4,5m från tomtgräns och trädet är frisk. Se bara till att du inte knäcker grenarna idag så kommer dom att sitta kvar.
Det är en narurlig proces att träd reglerar sin krona och grenar som inte får solljus dör av sej själv och faller ner. Av naturlig förklaring är det dom klenaste grenar som blir avstötta. Det har jag observerat på mina gamla ekar och lindar.
Det går inte att hamla en gammal lind, tycker jag. Beskära behövs inte heller för den "beskär" sej själv för att få den karakteristiska kronan.
gaia
gaia
 
Kanske uttryckte mig luddigt. Det var aldrig fråga om att alléer inte är skyddade utan att de inte generellt blir k-märkta om de inte är del av en skyddad bebyggelse enligt länsstyrelsen.Helt klart så får man inte trixa med alléer hur som helst, men i detta fall är de inte skyddade av länsstyrelsen utan av kommunen och då kan man inte få bidrag för hjälp med skötsel.

Mvh
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.