Hej!

Jag är igång med att inreda min Gå-in-garderob (klädkammare). Jag är nu på jakt efter garderobsstommar utan någon sockel, alltså fyra sidor med ett bakstycke. Anledningen till detta är att där jag ska placera de fasta garderoberna på ett 220 mm regelverk som fungerar som ett installationsutrymme för ventilationsrör. Regelverket kommer att kläs in så att detta ser ut som en sockel som garderoben står på. Har tittat runt för att hitta garderober som saknar sockel men kan inte finna några. Någon som har en idé om lösning?

Mitt i skrivande stund så kom min sambo på att man kan ju vända på Garderoben så slipper man ju sockeln neråt, dock så får man den uppåt, men där hade jag ändå tänkt att bygga ett regelverk för att få känslan av att garderoben kommer ur väggen...

Men det kanske finns någon på forumet som har någon tillverkare som har ett system utan sockel, detta är det bäst...

Många Tack på förhand

Richard
 
Bifogar en liten bild för att fötydliga min förfrågan...
 
Har 6 kökstommar från ikea (högskåp) helt utan sockel som gaderober. De är 60 cm breda så mycket av inredningarna från ikea passar inte, men kanske från andra märken?
 
Såg? Man kan såga bort sockel på sidorna och den främre är lös på paketgarderober så den monterar man inte.

Protte
 
Det finns massor av garderober utan fastl sockel. Kolla vidare med ex kökstillverkare eller byggvaruhus.
 
Finns det någon kvar som tillverkar med sidostyckena hela vägen ned till golv?
 
jodå, mitt senaste inköp för ett par år sedan hade sockel ner till golvet, blir svårt att få en sockel att fungera på en "fristående" garderob utan fast sockel.

Protte
 
prototypen skrev:
jodå, mitt senaste inköp för ett par år sedan hade sockel ner till golvet, blir svårt att få en sockel att fungera på en "fristående" garderob utan fast sockel.

Protte
Låter logiskt.

TS: du har inte funderat på en bänkskiva i botten och ett skensystem från elfa eller ikea? Istället för stommar Eller måste du ha dörrar?
 
Såga av sockeldelen och vänd upp-och-ner på skåpen. Har själv IKEA-stommar stående på ben på det sättet.
 
Johan Gunverth skrev:
Såga av sockeldelen och vänd upp-och-ner på skåpen. Har själv IKEA-stommar stående på ben på det sättet.
Varför vända på skåpen? Är lite trött för att visualisera det hela.
 
Många bra idéer... Jag har möjligheten att fästa garderoben i vägg bakom stommen, i stommens bottenstycke och sidostycke, sedan kan man ju alltid fästa ihop respektive garderob med den garderob som står brevid.. Så stabiliteten är det nog inga problem att få i konstruktionen... Ska kolla runt med lite olika tillverkare för att se deras sortiment... Annars blir nog lösningen att kapa av och vända ett PAX-system ifrån Ikea... Man vill ju ha lite inredning i skåpen också så då är det nog bäst att hålla säg till ett erkännt gaderobsystem...

Många tack för alla inlägg

Richard
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Såga av sockeldelen och vänd upp-och-ner på skåpen. Har själv IKEA-stommar stående på ben på det sättet.
Vad är fördelen med att vända dem upp och ner? Står inför samma problem.
 
N nyss ny husägare skrev:
Vad är fördelen med att vända dem upp och ner? Står inför samma problem.
Det blir lättare att avsluta snyggt neråt, när den avsågade sockeln kan täckas av en taklist uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.