Tjenare.

Altanen jag nu skall bygga kommer att ligga ca 80 cm ovan mark på det högsta stället och då funderar jag lite hur jag skall göra för att allt skall bli rätt.
Totalt skall jag gjuta 12 plintar och i dom sätta 95x95 stolpar upp som jag sedan sätter bärlinan på så att säga.

  • Hur skall jag fästa bärlinan i stolparna på bästa sätt?
  • Reglarna som jag sedan skall lägga på bärlinan kommer behöva skarvas. Räcker det med att jag skarvar dom mitt över bärlinan? Hur skarvar jag för att få bästa resultat?
Tack på förhand.
 
Själv har jag använt två rostfria vagnsbult M10 per stolpe för infästningen.

När jag skarvar reglar och har ett upplag så lägger jag dom helt enkelt omlott över upplaget, man slipper en massa kapning och spillbitar också. Det spelar ju normalt ingen roll om det är C-C 62 eller 58 om man inte är extremt känslig för att skruven ska vara satt i snörräta linjer.
 
Jag bygger altan på höga stolpar och jag skruvar fast bärlinorna med fransk träskruv M12x90, sitter som berget. Bärlinorna skarvar jag genom att skruva fast en extra regel på ca 40-50cm, även det med fransk träskruv, M10x70.
 
hedde min vän: använd 2"4" till stolpar...
den ena 20 cm längre...
sen drar du i 4" spik i bärlinan.. räcker gott å väl....

mvh
all in mackan
 
estwing skrev:
hedde min vän: använd 2"4" till stolpar...
den ena 20 cm längre...
sen drar du i 4" spik i bärlinan.. räcker gott å väl....

mvh
all in mackan
Riktigt fult dock, framför allt om man har dem synliga och/eller upp till räcket.
 
ThomasLindgren skrev:
Riktigt fult dock, framför allt om man har dem synliga och/eller upp till räcket.
spiken syns juh ej. du spikar fast dom från insidan?
varför dra i en massa bult? vart skall det komma?
onödiga utlägg av penagar samt fulare med franska skruv som blir synliga
 
lr menar du 2"4"?
använder hellre detta en 4"4" som spricker som bara den å vrider sig...
 
estwing skrev:
lr menar du 2"4"?
använder hellre detta en 4"4" som spricker som bara den å vrider sig...
Givetvis menar jag det. 4"-stolparna är så mycket snyggare. Skulle vilja se de stolpar som vrider sig 1-2 meter ovanför plintarna, omöjligt.
 
tyvärr e det ej omöjligt...
finns många exemplar mn sett genom alla år av altaner.
man bygger med 2"4" där bärlinan 45x220 ligger å vilar på den lägre. sen har du den andra som e 20 cm högre. i den drar du fast med massa 4" spik galvat.
nu har du upplag för bärlinan.
 
hedde skrev:
Tjenare.

Altanen jag nu skall bygga kommer att ligga ca 80 cm ovan mark på det högsta stället och då funderar jag lite hur jag skall göra för att allt skall bli rätt.
Totalt skall jag gjuta 12 plintar och i dom sätta 95x95 stolpar upp som jag sedan sätter bärlinan på så att säga.

  • Hur skall jag fästa bärlinan i stolparna på bästa sätt?
  • Reglarna som jag sedan skall lägga på bärlinan kommer behöva skarvas. Räcker det med att jag skarvar dom mitt över bärlinan? Hur skarvar jag för att få bästa resultat?
Tack på förhand.
hade skarvat dom mitt på bärlinan.
sen lagt 1 m på varsin sida om golvregel som laskar.
dra fast dessa med me massa 4" spik galvat...d^_^b
 
Tack för alla era svar.
Tyvärr har jag ingen 2"4" men en del 4"4", så jag kommer nog använda det. Nu blir det inte så mycket stolpe, då bärlina o reglar bygger en hel del, så jag får hoppas att det blir bra. Gött o slippa dra en massa genomgående o bara spika på istället. Måste jag använda samma dimension som laskar på båda sidor, eller kan jag använda en dimension mindre? Golvreglarna kommer vara 2"7" och sen har jag en massa 2"6" som jag kommer ha över. Kan jag använda dom?
Skall jag ha förskjutna skarvar på reglarna?
 
japp du kan använda 2"6".
 
Ja, förskjut skarvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.