Ska sätta in ett IKEA kök och tänkte ta hjälp av hantverkare. Rivning står vi för själva, likaså golvläggning. Inget vatten ska flyttas. Skåp ska monteras och sättas upp, vitvaror installeras och vatten kopplas på. Spottar ska också kopplas in. Totalt handlar det om 14 skåp i ett ganska litet kök.

Fick idag en offert som ser ut såhär.

offert.jpg


och villkor som ser ut såhär

villkor.jpg



Det kommer alltså tillkomma kostnader för underarbete vid kakling, avgift om plattorna är större än 15x15 och extra avgift för utfräsning vid installation av spottar. Mer deras prissättning antar jag det handlar om mer än 10 000 till. Intressant är också vad slutnotan hamnat på om rivning och golvläggning också skulle ingå.

Det känns för mycket redan vid 40 arbetstimmar för detta projekt och säger vi att de lägger det är de uppe på 1000:-/tim. Jag tycker det känns som de tar dubbelt så mycket betalt som är rimligt iom att rotavdraget betalar hälften. Priset känns hutlöst och det finns inte en chans att vi kan lägga i bästa fall 40 000 (förmodligen mer) på inkoppling av ett kök som totalt kostar 50 000. Det handlar om hantverkare i Stockholmsområdet, som dessutom bor nära projektet så några längre resor är det inte.

Vad tycker ni är ett acceptabelt pris för detta arbete?
 
Mjo, visst blir det dyrare totalt sett om dom sköter allt arbete inkl rivning men dom tar då inget extra för att bättra och fixa sådant som ni eventuellt missar/inte kan. Det ultimata för en firma är ju att ta hand om allt så man kan lämna ett pris utan några speciella reservationer.
Reservationerna som lämnas är inte ovanliga, det är ju arbeten som är svåra att tidsätta när man ska göra "halva" jobbet.
Elektrikerns pris är helt normalt, böka med spotar och fräsa in osv är ett jädra bök.
Snickarens pris kan jag inte uttala mig om då jag inte vet hur köket ser ut, vad det är för väggar osv osv samt hur dom har räknat.
 
Där har vi ett litet dilemma med Ikeas "billiga" kök...

Det är mer tidskrävande att montera ett Ikeakök än ett "märkeskök" då allt är plockepinn och därför faller det sig naturligt att det känns dyrt när man köper ett billigt kök, men det hade antagligen landat på ett lite lägre pris eller åtminstonde likvärdigt oavsett om köket kostat fyra ggr så mycket...

Uttalar mig inte om kostnaden då det är svårt utan mer klara förutsättningar precis som GG skriver...
 
Instämmer i kören och enkelt uttryck så är det skitsamma vad folk "tycker". Ta in 3-4 offerter från företag med bra referenser så får du en bra indikation vad som är rimligt pris
 
Som de andra säger så är det mycket svårt att ge ett svar på vad som är ett relevant pris.

Vad jag dock reagerar på är "Servicepaket - 17160:- + moms"

* Arbetsledning - hur många man ska trängas i ert ganska lilla kök?
* Etablering - verktygen ska väl bara bäras in en gång... 2 tim?
* Mätning - av vad??? Arbetstiden? Skåpstommarna?...???
* Håltagning för vatten och avlopp - Tar väl inte mer än max 1 timme?
* osv...

Den kostnaden borde i mina ögon minskas med minst 50%...
 
Tyckte det var en prydlig offert, de verkar ha gjort detta några gånger tidigare. Servicepaketet verkar vara bufferten, dvs den det gör vinsten på. Smart lösning...

Priset ser på pappret högt ut, men räknade lite snabbt baklänges hur mycket tid jag lade själv då jag satte dit mitt eget som var ungefär lika många stommar, ca 60h och då är det inte klart.. Kakellisten kvar.

Hade jag fått liknande offert till mitt kök hade jag kört på denna under förutsättning att de kan sitt jobb, så kolla referenser.
 
Detta är alltså före ROT? Mao så skall du betala dryga 20? Vilket jag tycker är helt acceptabelt, lite i det höga spannet.
Men inkluderar detta montage av häll, spottar och diskho samt kakling så tar det sin lilla tid.

Men visst är det ganska hög timpenning för att montera ihop stommar. 640+moms ÄR ett högt timpris...
Sen så håller jag med Vojma att det där servicepaketet verkar vara lite over the top så att säga.

Ta en en eller flera offerter - Då får ni iaf en uppskattning.
 
slacker skrev:
Detta är alltså före ROT? Mao så skall du betala dryga 20? Vilket jag tycker är helt acceptabelt, lite i det höga spannet.
Men inkluderar detta montage av häll, spottar och diskho samt kakling så tar det sin lilla tid.

Men visst är det ganska hög timpenning för att montera ihop stommar. 640+moms ÄR ett högt timpris...
Sen så håller jag med Vojma att det där servicepaketet verkar vara lite over the top så att säga.

Ta en en eller flera offerter - Då får ni iaf en uppskattning.
Nu är ju inte DET timkostnaden utan kostnaden räknat per skåp inkluderat allt som hör därtill vilket nämns i bilagan.. ;)

Många som jobbar med Ikea-kök prissätter på det viset och av den anledningen lägger de allt annat som en egen post...
 
Sen beror det ju på hur du bor också, lägenhet 4vån eller villa är ju helt olika tid för att få dit verktyg,varor mm, men som andra sagt ta in flera offerter!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu är ju inte DET timkostnaden utan kostnaden räknat per skåp inkluderat allt som hör därtill vilket nämns i bilagan.. ;)

Många som jobbar med Ikea-kök prissätter på det viset och av den anledningen lägger de allt annat som en egen post...
Ibland funderar man om man ens kan läsa. :S
Håller helt klart med om prissättning vad gäller montage av IKEA stommar som vi berört i en tidigare tråd - Säkert fler än en gång. Det tar tid och det kostar därefter. Ett arbete med färdiga stommar är betydligt enklare att utföra.
 
slacker skrev:
Ibland funderar man om man ens kan läsa. :S
Håller helt klart med om prissättning vad gäller montage av IKEA stommar som vi berört i en tidigare tråd - Säkert fler än en gång. Det tar tid och det kostar därefter. Ett arbete med färdiga stommar är betydligt enklare att utföra.

Det e lugnt... ;)

Men det är ofta ett problem då folk inte betalar så mycket för köket och sen behöver hjälp att montera det hela och då tar de det som en chock då de inte kollat läget för detta innan...

Det värsta var en dam som kom till mig på gatan utanför en av mina kunder och frågade om hjälp med montering av ett kök och vad det skulle kosta...
Jag sa som det var att jag ju måste titta på förutsättningarna i fastigheten samt på ritningarna hur pass detaljrikt kök det skulle vara för att jag skulle kunna lämna ett pris...

OJDÅ utbrister damen i fråga... Är det så komplicerat...
På Ikea pratade de om att monteringen kostade runt 10% av vad köket kostade... :x:x:x
 
Paul-Staffanstorp skrev:
På Ikea pratade de om att monteringen kostade runt 10% av vad köket kostade... :x:x:x
Ännu ett steg närmare att IKEA inte vet vad dom pratar om... herregud...
 
Har för mig att de hantverkare ikea använder tar just 800kr/skåp (640+moms) så det verkar ju vara det de kör på i offerten
 
Den såkallade "serviceavgiften" hade jag inte gått med på. Resor, miljöavgifter och annat borde kunna specificeras. Har svårt att se rimligheten i den. I övrigt var det väl kanske inte så mycket att orda om, det är ju ett IKEA-kök med allt vad det innebär.
 
  • Gilla
foh
  • Laddar…
Det ser ut som en bra utformad offert. Tycker inte heller det låter hutlöst dyrt, men ta in pris från några andra firmor. Det bör man alltid göra. Men se till så att de får räkna på samma förutsättningar.

Och det tar tid att montera ihop skåpstommar, har själv monterat ihop några ikea-kök.
Snickarna som jag har kontakt med i jobbet brukar rekommendera sina kunder att skruva ihop stommarna själva. Det klarar de flesta som kan läsa en monteringsanvisning. På så sätt sparar kunden en slant. Kör de sen och slänger jättehögen med emballage själva, så sparar de en liten slant till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.