Våra vedermödor fortsätter. Vi har byggt två hus samtidigt med LB-Hus på totalentreprenad. Husen kontrakterades 2003. Skulle ha varit färdiga i juni 2004 men det klarade inte LB-Hus. Husen är ännu ej färdigställda enligt vår mening.

Nu i januari 2006 har vi fått klart för oss att våra bägge hus är uppförda som svartbyggen, dvs saknar bygglov. Vi blev självfallet förskräckta och känner djup oro inför framtiden.

Nu undrar vi om någon har liknande erfarenheter och vad som händer i hanteringen? Går det att få bygglov beviljade i efterhand utan sanktion från den kommunala byggnadsnämnden?

Husen har redan kostat en förmögenhet och står kvar med hundratals fel som LB-Hus vägrar att åtgärda, trots att besiktningsmannen har klarlagt detta för snart ett år sedan. Ej heller betalar de ut ersättning till oss för den försening om nästan ett helt år som blev fallet och uppgår till ca 2 x 200.000 kr. Vad kan det kosta att tvingas söka och betala bygglov i efterhand? Vi har ju trots allt både uppdragit åt LB-Hus att sköta sådant för vår räkning och redan betalt för bygglov genom totalentreprenaden.

Om det är någon som vill komma i kontakt med oss så föreslår jag att ni kontaktar bolagets VD, 0456-455 00. Han vet vi vem är men bryr sig inte. Om han inte vill lämna ut våra kontaktuppgifter så tyder det på att han inte vill att våra erfarenheter skall spridas vidare. Då vet du i alla fall själv något om LB-Hus ...

Tacksam för inspel! :'(

Örnen
 
Har aldrig hört talas om att något husföretag tar ansvar för att söka bygglov, totalentreprenad eller inte. Vi bygger också med totalentreprenad, och OnsalaVillan har tagit fram alla handlingar som behövs. Men det är vi som måste söka bygglov, eftersom det är vi som är byggherrar.
 
Bygglovet lämnar man in själv men med byggföretagens ritningar och ifyllda papper.
Att man sen skulle komma igång med bygget utan att det är godkänd verkar mycket konstigt. Utsättning måste ju gjorts innan (görs av kommunen) huset påbörjades och det görs ej om inte bygglov finns. Och byggsamråd måste också ske på kommunen innan bygget startas.
Har ni ingen kvalitetsansvarig? Han var i alla fall med på vårt byggstartsmöte och såg till att allt gick rätt till när de började med huset.
Det känns som om det är mer än LB-hus som inte fullgjort sina plikter här...
 
Örnen, lider med er. Ni har hamnat i en trasslig situation och utan att veta mera kan jag bara önska er lycka till.

En reflektion från min sida skulle jag dock vilja passa på att göra. Om man bygger hus måste man vara engagerad och påläst hur saker och ting fungerar. Liknande krav ställs på oss dagligen för att vi ska kunna fungera i omvärlden när det gäller hur skatten fungerar, vad händer när blir sjuk, hur fungerar mina försäkringar osv. Att bygga hus är inget undantag - här måste man till en rimlig gräns sätta sig in i hur det fungerar. Annars får man göra som med allt annat, anlita någon opartisk individ som kan hjälpa till men inte ens då kan man vara säker. Att som ni inte veta om ett bygglov utfärdades eller inte är enligt min mening dålig koll från er sida - sorry.

Lycka till.

Sunemangs
 
Ornen skrev:
Går det att få bygglov beviljade i efterhand utan sanktion från den kommunala byggnadsnämnden?
Man kan begära bygglov i efterhand.
Har man tur så godtar kommunen att man byggt som man gjort och då kommer man undan med bygglovsavgifterna+en straffavgift.
Har man otur kan man tvingas riva allt.

Vad som förvånar mig är att ingen annan reagerat på att ni inte har bygglov p.g.a. följande:
* Entrepreörerna borde ha frågat efter en kvalitetsansvarig som de skall kontakta för platskontroll och motta en del papper.
* Vid inkoppling av vatten/el brukar dessa kommunala instanser vilja ha reda på bygglovsnumret så de kan arkivera rätt.
* Den som är ansvarig för ritningarna och produktionen borde ha efterfrågat när samrådet skulle ske.
* Markentreprenören borde ha reagerat på att inte kommunens folk satte ut huset och kontrollmätte läget efteråt.
* Besiktningsmannen borde efterfrågat bygglovshandlingarna.


....altså finns det två slutsatser vi kan dra av detta.
Antingen är du en missnöjd kund eller fd. anställd som gärna undanhåller en del fakta för att framställa LB-hus i ofördelaktig dager.
Eller så är du mer än lovligt naiv som inte satt dig in bättre i vad du egentligen skall göra när du bygger och att du konsekvent omgivits av ett helt gäng korkade individer som inte reagerat på saker som inte är som de skall.

Vilket det är lämnar jag öppet för spekulation.
 
volvo skrev:
[quote author=Ornen link=1139399918/0#0 date=1139399917]Går det att få bygglov beviljade i efterhand utan sanktion från den kommunala byggnadsnämnden?
Man kan begära bygglov i efterhand.
Har man tur så godtar kommunen att man byggt som man gjort och då kommer man undan med bygglovsavgifterna+en straffavgift.
Har man otur kan man tvingas riva allt.

Vad som förvånar mig är att ingen annan reagerat på att ni inte har bygglov p.g.a. följande:
* Entrepreörerna borde ha frågat efter en kvalitetsansvarig som de skall kontakta för platskontroll och motta en del papper.
* Vid inkoppling av vatten/el brukar dessa kommunala instanser vilja ha reda på bygglovsnumret så de kan arkivera rätt.
* Den som är ansvarig för ritningarna och produktionen borde ha efterfrågat när samrådet skulle ske.
* Markentreprenören borde ha reagerat på att inte kommunens folk satte ut huset och kontrollmätte läget efteråt.
* Besiktningsmannen borde efterfrågat bygglovshandlingarna.


....altså finns det två slutsatser vi kan dra av detta.
Antingen är du en missnöjd kund eller fd. anställd som gärna undanhåller en del fakta för att framställa LB-hus i ofördelaktig dager.
Eller så är du mer än lovligt naiv som inte satt dig in bättre i vad du egentligen skall göra när du bygger och att du konsekvent omgivits av ett helt gäng korkade individer som inte reagerat på saker som inte är som de skall.

Vilket det är lämnar jag öppet för spekulation.
[/quote]

Trådar där Örnen har inlägg med bl a presentation efter begäran av Marlene
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=34388/10#10
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=27675
kopierat från den andra tråden
"Själv är jag civilekonom med juridisk kompletterande utbildning och dessutom med kunskap om byggindustrin, så jag vet vad som måste göras och hur det skall göras."
Hur fasen kan man missa bygglovet då:-? :surprised:
 
morsan skrev:
"Själv är jag civilekonom med juridisk kompletterande utbildning och dessutom med kunskap om byggindustrin, så jag vet vad som måste göras och hur det skall göras."
Hur fasen kan man missa bygglovet då:-? :surprised:
Huvudet på spiken!

;)
 
Ja, och jag hoppas det var spiken i kistan för denna urartade typ av inlägg!! >:(
 
Hej Örnen!
Du skämtar väl , det är ju du som byggherre som skall söka bygglov osv...
du skriver vi byggt o kontrakterat, eller skriver du fel.. :-/ är det ett nyckelfärdigt hus som köps efter besiktning osv...
Vad står det i kontraktet ?
//Goerana

Ornen skrev:
Våra vedermödor fortsätter. Vi har byggt två hus samtidigt med LB-Hus på totalentreprenad. Husen kontrakterades 2003. Skulle ha varit färdiga i juni 2004 men det klarade inte LB-Hus. Husen är ännu ej färdigställda enligt vår mening.

Nu i januari 2006 har vi fått klart för oss att våra bägge hus är uppförda som svartbyggen, dvs saknar bygglov. Vi blev självfallet förskräckta och känner djup oro inför framtiden.

Nu undrar vi om någon har liknande erfarenheter och vad som händer i hanteringen? Går det att få bygglov beviljade i efterhand utan sanktion från den kommunala byggnadsnämnden?

Husen har redan kostat en förmögenhet och står kvar med hundratals fel som LB-Hus vägrar att åtgärda, trots att besiktningsmannen har klarlagt detta för snart ett år sedan. Ej heller betalar de ut ersättning till oss för den försening om nästan ett helt år som blev fallet och uppgår till ca 2 x 200.000 kr. Vad kan det kosta att tvingas söka och betala bygglov i efterhand? Vi har ju trots allt både uppdragit åt LB-Hus att sköta sådant för vår räkning och redan betalt för bygglov genom totalentreprenaden.

Om det är någon som vill komma i kontakt med oss så föreslår jag att ni kontaktar bolagets VD, 0456-455 00. Han vet vi vem är men bryr sig inte. Om han inte vill lämna ut våra kontaktuppgifter så tyder det på att han inte vill att våra erfarenheter skall spridas vidare. Då vet du i alla fall själv något om LB-Hus ...

Tacksam för inspel! :'(

Örnen
 
Kan ju inte göra annat än instämma med de föregående kommentarerna...

Detta är mycket, mycket underligt. Har dessutom läst det inlägg som "Örnen" skrivit i en annan tråd efter detta grundinlägg. Inte heller där klarlägger han några vidare fakta utan upprepar bara det som redan är sagt...

Funderar på om vi har att göra med ett "forumtroll"... :-?
 
Nog känns det väl lite konstigt när du föreslår att vi skall behöva ringa VD:n för att komma i kontakt med dig. :surprised: :surprised: :surprised:

Nä, om du vill ha hjälp av oss på forumet får du allt presentera dig bättre.

Lycka till! :) :) :)
 
Conan skrev:
Jag har inget med detta att göra men till Ornens försvar, här har ni rubbet:

[länk]
Tråkig historia för Ornen, som tyvärr inte erhöll mycket respons från Forumet. man kan nu undra var den där KA:n finns, eller övriga kontrollstationer. Jag känner igen mitt eget bygge i detta (också LB-HUS) men jag höll inne pengarna, och fick behålla dessa, efter 7-års tvist i domstol.
Jag förstår Din situation Ornen.

Mvh
Göran
 
Byggt utan bygglov kan skötas på två sätt. Vänta i 10 år då det preskiberas eller sök i efterhand.
 
Visst låter det tråkigt med er historia men jag begriper inte hur ni kan driva ett bygge utan att veta om ifall ni har bygglov eller ej. Låter lite naivt.

Sedan har du tagit upp ert bygge i ett antal trådar och visst har jag förståelse för din irritation men du kanske kan hålla dig till en tråd.

/Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.