Är det verkligen ute med struckna lakan och skjortor?
Tydligen är jag inte klok som ens lägger märke till ostrukna skjortor. Ingen stryker idag. Och kallmangel använder bara gamlingar. Allt detta enligt min kära sons sambo.

Hur många av er stryker/stryker ej, eller använder kallmangel?

Eller era bekanta?
 
Hemmakatten
Stryker gör vi noggrant med alla skjortor och blusar mm. Mangling däremot gick i graven för sisådär 30 år sedan. Känner en, enda person som manglar sina lakan. Detta är som bekant kvinnoarbete som det absolut inte finns tid till idag, åtminstone för alla de kvinnor som arbetar. De som inte arbetar är förmodligen hemma och tar hand om sina barn (föräldraledighet) och prioriterar säkert barnen före mangling.
 
Vi stryker skjortor mm OCH kallmanglar alla lakan till oss men däremot inte barnen som har drapålakan. Detta alltså trots småbarn(3st under 4 års ålder) och att vi jobbar. Men då är vi också pedanter och båda uppskattar kallmanglade lakan av god kvalitet....

De flesta i vår bekantskapskrets stryker men gör inget med sina lakan men vet ett par 3-4 likasinnade till
 
Klart man stryker skjortor och blusar. Men mangling går tyvärr bort av tidsbrist (och numera mangelbrist).
 
Jag stryker alltid skjortor och vissa byxor. Skulle inte kunna tänka mig att ta på mig en skrynklig skjorta!

Jag vet en äldre man som ansåg det dåligt att betala med skrynkliga sedlar. Så han strök sedlarna innan han använde dem.
 
andersmc skrev:
Jag stryker alltid skjortor och vissa byxor. Skulle inte kunna tänka mig att ta på mig en skrynklig skjorta!

Jag vet en äldre man som ansåg det dåligt att betala med skrynkliga sedlar. Så han strök sedlarna innan han använde dem.[/Q

:O


Hmm
 
Jag stryker skjortor vid behov. Behov uppstår vid:

  • Extremt extremt extremt skrynkliga skjortor
  • Bröllop
  • Begravningar
  • Anställningsintervju
  • Ett fåtal jämförbara tillfällen
:blushing::blushing::blushing::blushing:

Försöker dock köpa skjortor av skaplig kvalitet och torkar väl tilldragna/upphängda.
 
Stryker såklart skjortor, i alla fall såna jag ska ha på jobbet eller i andra offentliga sammanhang. Kanske räknas jag som gubbe? 36 år gammal. Mangel har jag dock aldrig haft nån.
 
Jag har alltid manglat - mycket pga platsbrist i linneskåpen. Dagens billigare sänglinne går knappast att mangla - blir skeva och visst använder jag periodvis mangelfria påslakan i sängarna. Gammalt linne funkar fortfarande i mangeln. Tom mina hårt yrkesarbetande döttrar med småttingar manglar ...

När arkitekten fick min 'kravspec' på huset fick han med alla 37 punkter - utom en. Det var placeringen av mangeln ... (som han tydligen inte ansåg väsentlig :)). Jag har löst den delen själv - mangeln måste vara lättillgänglig för att man ska använda den.

Jag måste ju vara väldigt ålderdomlig eftersom jag manglar damastdukar-och servietter också :):):) Jag tycker mangling är en avkopplande sysselsättning och den stora tvätthögen resulterar i en liten kompakt linnehög. Däremot stryker jag väldigt sällan.
 
yonna skrev:
Jag har alltid manglat - mycket pga platsbrist i linneskåpen. Dagens billigare sänglinne går knappast att mangla - blir skeva och visst använder jag periodvis mangelfria påslakan i sängarna. Gammalt linne funkar fortfarande i mangeln. Tom mina hårt yrkesarbetande döttrar med småttingar manglar ...

När arkitekten fick min 'kravspec' på huset fick han med alla 37 punkter - utom en. Det var placeringen av mangeln ... (som han tydligen inte ansåg väsentlig :)). Jag har löst den delen själv - mangeln måste vara lättillgänglig för att man ska använda den.

Jag måste ju vara väldigt ålderdomlig eftersom jag manglar damastdukar-och servietter också :):):) Jag tycker mangling är en avkopplande sysselsättning och den stora tvätthögen resulterar i en liten kompakt linnehög. Däremot stryker jag väldigt sällan.
Det gör min fru med. Även T-skirts.
 
Jag hade en gång i tiden en kille i 20-årsåldern som inneboende/andrahandshyresgäst. Jag råkade "komma på" honom när han strök innebandy t-skirts och underkläder. Jag kunde inte låta bli att fråga honom varför. Jag fick ett svar i stil med: "Ska man inte det?". Jag minns inte vad jag svarade men jag tror att han slutade stryka tubsockor åtminstone d^_^b
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Även T-skirts.
Puuh, jag trodde jag var ensam om det:blushing: Ifs bara mina jobbt.shirts, resten stryker jag.
Däremot gör jag inte om misstaget att mangla badlakan och handdukar....
 
Herr_JT skrev:
Däremot gör jag inte om misstaget att mangla badlakan och handdukar....
Inte jag heller...
 
All klädsel som används i offentliga sammanhang stryks här. Skrynkliga kläder och smutsiga skor är det värsta jag vet.

En mangel står faktiskt på önskelistan att få plats med i en renoverad tvättstuga den dagen det händer.

Hur säger man att man saknar en mangel på Norska förresten? "Eg mangler en mangel"? :p
 
Jag bodde ett tag i en lägenhet där det fanns en gammal stenmangel i tvättstugan. Jag var bara tvungen att prova den. Det enda jag hade som var någon poäng att mangla var en bordduk. Det bör ha varit tidigt 2005, och sedan dess har jag inte använt en mangel. Strykjärn har jag ett, men det används inte varje år. I alla fall inte till att stryka kläder.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.